صنایع دستی؛ گنج نهفته استان های کشور/ 15 صنایع دستی کردستان نشان کیفیت ملی را دریافت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، صنایع دستی به عنوان قدیمی ترین حرفه و صنعت کشور و کاربردی ترین هنر سرزمین ما از گذشته های دور تا به امروز از جایگاه بالایی در فرهنگ اقتصادی کشور برخوردار است.

صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از حیات فرهنگی یک جامعه همواره مورد توجه است.

فرش و قالیچه استان کردستان به ویژه فرش بیجار که به فرش فولادی معروف است یکی از صنایع دستی مهم این کشور است که از دیرباز منبع درآمد بسیاری از خانواده ها بوده است.

صنایع دستی استان کردستان عبارتند از: نازک کاری چوبی، دست بافی، صنایع دستی، ساخت زیور آلات محلی، سوزن دوزی و روکش، سفالگری، حصیربافی، لحاف دوزی، نمد بافی و چرم. صنایع دستی اعم از قالیچه، مواج، روسری، جاجیم، گلیم قالی و پارچه ای برای پوشاک است که در اکثر نقاط شهری و روستایی کردستان تولید می شود. جواهرات شامل انواع دستبند، گردنبند، سنجاق، دستبند، سربند، انگشتر و گوشواره می باشد. نازک کاری چوبی شامل ته سیگار، شیرینی، کیسه، سینی، بشقاب، آجیل و غیره است.

1f4a9b0c 1f3c 470d a45d 6447eb0597d8 خبر خاکستری

صنایع دستی مهم ترین منبع درآمد ارزی غیر از نفت است

صنایع دستی گنجی نهفته در هر منطقه ای است که کسب آن نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی پایدار دارد.

تامین و تعمیق درآمدهای ارزی، رفع موانع بیکاری از مهمترین برنامه های دولت است که صنایع دستی به عنوان یک صنعت مستقل و بومی می تواند نقش ارزنده و تعیین کننده ای در این فرآیند داشته باشد و همچنین به عنوان یک محصول فرهنگی بیشترین سهم را به خود اختصاص دهد. در معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی.

فراهم کردن شرایط با نرخ کم یا بدون بهره برای ایجاد کارگاه های آموزشی و کارگاه های صنایع دستی نقش مهمی در درآمدزایی از طریق صنایع دستی دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

dcaee625 0824 41bb 87dc a75557cf6bfb خبر خاکستری

یعقوب گویلیان مدیرکل فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ششمین مرحله ارزیابی جایزه ملی کیفیت میزبان استان های غربی (کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان) است. از 33 اثر برگزیده، 15 اثر از هنرمندان استان کردستان برنده جایزه ملی کیفیت شدند.

وی افزود: آثاری که برنده این جایزه ملی شدند شامل یک قالیچه نعل اسبی، سه عدد نقوش سنتی، دو آهنگر سنتی، سه چاقو سنتی، پنج قاب چوبی و تعدادی تزیینات چوبی منبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: شاخص هایی مانند اصالت و نوآوری در طراحی، کیفیت مواد اولیه، فرصت های بازاریابی، رعایت ارزش های زیست محیطی در استفاده از مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی موثر است. عوامل این جایزه در سطح ملی است.

وی یادآور شد: مهر اصالت هر دو سال یکبار به منظور ایجاد رقابت بین هنرمندان و ارائه هنرهای پیشرو مناطق و استان ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و آثاری که برنده جایزه ملی شوند می توانند در آینده برای دریافت مهر اصالت بین المللی اقدام کنند.

56dc00eb 76aa 43f6 a3df f15c6b63d54c خبر خاکستری

حکاکی عشق و خلاقیت

در کردستان علاوه بر منبت کاری، منبت های چوبی از قدیم الایام رایج بوده و درهای چوبی کردستان و برخی از روستاهای آن مربوط به دوران صفویه است که دارای کنده کاری های دقیقی به صورت گل و کتیبه های مختلف است.

منبت کاری که بر روی زیارتگاه ها و بزرگان انجام می شد بسیار ارزشمند است و امروزه منبت کاران کرد در کردستان به کار خود ادامه می دهند و منبت کاری بسیار رایج است.

اکنون در سنندج معروف ترین و با تجربه ترین منبت کاران در کارگاه های خود کار می کنند و با سبک های جدیدی که ابداع کرده اند ابتکار عمل خود را حفظ کرده اند.

69c0f127 6bf1 4f18 b57b 58661874021a خبر خاکستری

کلش یکی از اولین کفش های سنتی انسان است

در منطقه کردنشین نوعی گیوه به نام کلاش تولید می شود که هماهنگی زیبایی با لباس کردی دارد، رویه این کفش از نخ پنبه بافته شده و زیره آن از پارچه فشرده شده است، بنابراین کلاش سبک، نرم، انعطاف پذیر و خوب است. کفش متناسب با محیط کوهستانی.

گیوه یا کلاش در میان مردم زاگرس قدمتی چند هزار ساله دارد و بی شک یکی از اولین کفش های سنتی بشر است که بشر مخترع گذشته از مواد اولیه طبیعی موجود فراوان و ارزان و طعم غنی برای ساخت آن با دست استفاده کرده است. . انجام دادن.

نتایجی که اظهار شده؛

در حال حاضر 45000 هنرمند کرد در 42 رشته صنایع دستی مختلف فعالیت می کنند که 21 مورد آن محلی و منطقه ای است.

درآمدزایی و ایجاد اشتغال از طریق صنایع دستی که در استان کردستان گنجی نهفته است نیازمند برنامه ریزی مدون و اعتبار ویژه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید