صنایع دستی جنوب به عنوان میراث بزرگسالان به کودکان آموزش داده می شود/ بیش از 40 کشور مختلف مشتری صنایع دستی هرمزگانی هستند.


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842023

زنان بندری با چنان ذوق و طعمی روی پارچه های ساده رنگ های شاد طراحی می کنند که در هیچ جای دنیا نمی توان آنها را یافت. هنرهایی که امروزه نه تنها در ایران اسلامی بلکه در کشورهای مختلف از حوزه خلیج فارس گرفته تا کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد، مشتری اصلی آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; صنایع دستی بی شک سفیران فرهنگی کشورها هستند که اصالت، فرهنگ و تاریخ کهن سرزمین ها را به نمایش می گذارند و نقش بی بدیلی در اقتصاد جوامع ایفا می کنند.

با کمک به صنعتگران علاوه بر اینکه نوعی اشتغال کمکی است، با ساماندهی و هدایت آن می توان چرخ تولید و رونق این حرفه را بچرخاند.

مردان و زنان جنوب کشور با هنر دست خود اشیای بی جان را در دل طبیعت خلق می کنند، مانند برگ درخت خرما که در گویش محلی به آن می گویند. تشکیل.

زنان بندری روی پارچه های ساده با رنگ های شاد و با ذوقی که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود، طرح و نقش می زنند. هنرهایی که امروزه نه تنها در ایران اسلامی بلکه در کشورهای مختلف از حوزه خلیج فارس گرفته تا کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد، مشتری اصلی آن است.

ناصر رهسپاراز یکی از جوانان خوش ذوق و با پشتکار خطه نیلگون خلیج فارس است که در صنایع دستی هرمزگان حضور فعالی داشته است، دست مردان و زنان ساحلی هرمزگانی در بازارهای بین المللی است.


0cd5bb43 16cd 4e09 b994 3545dbd2e8de خبر خاکستری


صنایع دستی هرمزگان به صورت ارثی از بزرگسالان به کودکان آموزش داده می شود

ناصر رهسپار کارآفرین برتر صنایع دستی هرمزگان و مدیرعامل تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار هرمز، با بیان اینکه از سال 92 وارد عرصه صنایع دستی شده است، اظهار داشت: در خانواده های هرمزگانی، صنایع دستی به گونه ای است که به فرزندان به ارث رسیده است. پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ آنها و مادربزرگ من در حصیربافی مهارت خاصی داشتند و معلم من مادربزرگ من شد.

کارآفرین برتر صنایع دستی هرمزگان گفت: از کودکی دوست داشتم صنایع دستی هرمزگان را به دنیا عرضه کنم که با دعای خیر مادرم این کار انجام شد و امروز توانستم صنایع دستی استان خود و شهر زیبای میناب را به کشورهای مختلف ارائه دهم. .


صادرات صنایع دستی را با سرمایه 300 هزار تنی آغاز کردم

رهسپار با بیان اینکه صادرات صنایع دستی را با سرمایه 300 هزار تنی آغاز کرده است، گفت: اولین صادرات خود را به صورت چمدانی از سال 1387 به دبی آغاز کردم.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی مردان و زنان ایران اسلامی می تواند با صنایع دستی دنیا رقابت کند، گفت: صنعتگران هرمزگانی با استفاده از صنایع دستی خود آثاری فوق العاده زیبا تولید می کنند و من به تماشای صنایع دستی نوجوانان می نشینم. روز پنجشنبه به بازار میناب رفتم که محل تجمع صنعتگران و مرکز خرید و فروش صنایع دستی میناب بود.


علاقه زیاد من به صادرات صنایع دستی باعث شد در رشته مترجمی زبان تحصیل کنم

مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب با بیان اینکه علاقه زیادم به صادرات صنایع دستی باعث شد به سمت رشته مترجمی زبان بروم، گفت: برای شرکت در جشنواره های بین المللی صنایع دستی برای ترویج فرهنگ غنی هرمزگان و ارائه صنایع دستی این استان و رونق لازم برای تحصیل زبان. ترجمه و با اراده قوی توانستم آن را به دست بیاورم و مدرک دانشگاهی بگیرم.

رهسپار با اشاره به اینکه برای رسیدن به هدفم سنگ و شراب زیادی خرج کرده بودم، گفت: شرکت هرمزان کار را در سال 1386 برای ساماندهی کارم و جمع آوری صنایع دستی زنان و مردان مینابی تشکیل دادم.


9ba63316 9006 4cad 8c78 22d179b4c07a خبر خاکستری


ایجاد اشتغال برای 83 نفر

وی با بیان اینکه در کارگاه صنایع دستی خود برای 83 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است، افزود: اگرچه ویروس کرونا در سال های اخیر تولید صنایع دستی را کاهش داده است. اما من و استادان با تلاش فراوان به تولید ادامه می دهیم.

کارآفرین برتر صنایع دستی هرمزگان گفت: کارگاه ما از همه اقشار و صنعتگران دارد، بنابراین از نوجوان گرفته تا خانم های مسن و پیشکسوتان این صنعت در کارگاه ما حضور دارند و با همدلی و حمایت از یکدیگر تولید می کنند. کاردستی درست می کنیم.

رهسپار با تاکید بر اینکه قطعا با حمایت مسئولان، ساحل نشینان هرمزگانی بیشتر به سمت تولید صنایع دستی و فروش آن در مجامع بین المللی تشویق می شوند، افزود: فروش گامی موثر در رونق صنایع دستی استان است.


8aab3f92 317a 45a1 9b45 98af84158b09 خبر خاکستری


بیش از 40 کشور مختلف مشتری صنایع دستی هرمزگانی هستند

وی با بیان اینکه بیش از 40 کشور مختلف طرفدار و مشتری صنایع دستی هرمزگان هستند، گفت: رودوزی سنتی هرمزگان غذاهای فراوانی دارد و توانسته توجه کشورهای ترکیه، آمریکا، آمریکای لاتین را به خود جلب کند و مشتریان خاص و هنر مردمی دارد. از منطقه جنوب باید به دنیا نشان داده شود.

مدیرعامل تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب گفت: تاکنون در 48 نمایشگاه خارجی در کشورهای امارات، چین، ترکیه، سلیمانیه، عراق، گرجستان و ایتالیا شرکت کرده ام و شش لوح بین المللی دریافت کرده ام.

رهسپار افزود: در سال 1388 با حضور در 12 نمایشگاه خارجی در عراق و ترکیه توانستم رکورددار بازدید از نمایشگاه های صنایع دستی خارجی در ایران باشم و سخت تلاش می کنم تا صنایع دستی مردان و زنان کشورم را به نمایش بگذارم. استان هرمزگان نیز کمی توجه ما صنعتگران را می خواهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 25 نشان در کشور کسب کرده است، خاطرنشان کرد: کسب عنوان هنرمند برتر کشور در سال 1386 تهران و 1389 و در سال 1394 شیراز بالاترین نشان شایستگی را از رئیس جمهور وقت در سال 1392 دریافت کرد. بهترین کارآفرین در سال 1393 توسط این یکی از افتخارات من در کشور است.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید