عشق به صنایع دستی عشق به زندگی / اشتغال پایدار با حمایت از صنایع دستی است


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854609

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: هر فردی با سرمایه اندکی از امکاناتی که می تواند با راه اندازی یک کارگاه و سپس فروش محصولات به دست آورد، می تواند در یک چارچوب برای خود و خانواده خود اشتغال پایدار ایجاد کند. چند ماه. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانرشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون در نظر گرفتن مؤلفه‌های آن امکان‌پذیر نیست و توزیع اشتغال بین بخش‌های اصلی فعالیت اقتصادی به دلیل ویژگی‌های خاصی مانند سرمایه، قابلیت استفاده، تابع دو پارامتر نیروی کار و سرمایه از جمله صنایع دستی است. مشارکت زنان در تولید، تنوع منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده از منابع داخلی و بسیاری از پارامترهای اقتصادی و فرهنگی دیگر از جمله ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی و محلی، بین نسلی و سایر مولفه ها می تواند یکی از مهم ترین عوامل و راهکارهای مقابله با بیکاری در مناطق مختلف باشد و در توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه در درازمدت اثرگذار باشد. بدون شک یکی از دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی، نقش آن در ایجاد اشتغال است.

حسنعلی فولادی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به این موضوعات به هاورستان گفت: یکی از مهم ترین توانمندی های استان در این زمینه کار رایگان و ارزان است. دست، به ویژه زنان روستایی. آنها به کشاورزی اشتغال دارند و می توانند نیمی از سال را به تولیدات صنایع دستی بگذرانند.

به گفته وی میزبانان نیز می توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی صنایع دستی را ظرفیتی عظیم عنوان می کند چرا که معتقد است توسعه اقتصادی و احداث شهرهای صنعتی راهی برای نجات مناطق کم آب و نامناسب مانند خراسان جنوبی به عنوان امکان کشاورزی و دامداری با فرصت های طبیعی بوده است. بدون منطقه

به گفته وی با توجه به تحریم ها با شهر صنعتی و توسعه صنایع بزرگ مشکل داریم و تنها راه رسیدن به توسعه اقتصادی صنایع کوچک است که در رأس آن صنایع دستی می توانند و می توانند با کمترین هزینه و سرمایه گذاری به نتیجه برسند.


اشتغال پایدار با حمایت از صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: هر خانواده ای با سرمایه اندکی از امکاناتی که با راه اندازی مغازه و فروش محصولات به دست می آورد، می تواند ظرف چند روز برای خود و خانواده خود اشتغال پایدار ایجاد کند. ماه ها ..

وی وجود سنگ های قیمتی در استان را ظرفیت عظیمی دانست و افزود: ظرفیت گوهرتراشی که در خراسان جنوبی وجود دارد را در هیچ جای ایران نداریم. معادن سنگ های قیمتی در منطقه کر رنگارنگ و دسترسی آسان، راحت و ارزان به مواد خام است.

به گفته فولادی، از سوی دیگر سنگ تراش هایی که بر روی سنگ های تزئینی کار می کنند، می توانند از بستر راهروی ارتباطی جنوب شرق به مشهد استفاده کنند که البته تاکنون جز با ایجاد و راه اندازی بازارچه ای برای گردشگران و نمازگزاران اقدامی نشده است. من رضا (ع) از این ظرفیت استفاده می کنم.

وی گفت: می توان گفت تنها راه ارتباطی شمال شرق و جنوب شرق خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند، شهرستان های طبس و فردوس است.


80 کاردستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به وجود حدود 80 رشته صنایع دستی در استان گفت: از این تعداد 25 رشته صنایع دستی فعال هستند که بیشتر آنها منسوجات سنتی، گلدوزی سنتی، گلیم هستند. می بافد، می بافد.» قالی هایی مانند قالیچه، قالیچه، قالیچه، قالیچه، گوهر، چرم، نجاری، حصیری بافی، به علاوه فی و جاجیم بافی و بسیاری دیگر از رشته های محلی وجود دارد.

وی آمار دقیقی از تعداد فعالان صنایع دستی نداشت و افزود: سال گذشته اشتغال در حوزه صنایع دستی بالای 100 درصد بوده است، یعنی تعداد افرادی که برای 1400 نفر وعده داده بودیم به بیش از 100 درصد رسیده است.

به گفته فولادی دوره های آموزشی مشابه سال های گذشته در دستور کار همه شهرستان ها قرار دارد و دوره های آموزشی رایگان ارائه می کنیم.

به گفته وی، ماحصل دوره های آموزشی و گواهینامه های فراوان، ایجاد کارگاه، اشتغال و کسب نشان ملی در حوزه صنایع دستی خواهد بود و پیش بینی شایستگی های سال آینده را ادامه خواهیم داد.

وی ایجاد بازارچه، برپایی نمایشگاه ها و توسعه کارگاه های تولیدی را از مهم ترین برنامه های پیش رو عنوان کرد و افزود: شرکت در نمایشگاه های منطقه ای، ملی و کشوری در برنامه است و در نظر داریم از این پس اقدامات بیشتری انجام دهیم. اما امیدواریم شرایط به همین منوال ادامه یابد و مساعد باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید