زنجان به یکی از صادرکنندگان صنایع دستی مس تبدیل شد/ نیاز به حمایت بیشتر از فعالان صنایع دستی


ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898762

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان؛

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با اشاره به اینکه صنایع دستی به صورت تنه از زنجان صادر می شود، گفت: زنجان اگرچه در گذشته واردکننده ظروف مسی بود اما اکنون به یکی از صادرکنندگان تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی تصریح کرد: صنایع دستی یکی از ارزشمندترین محصولات ساخت بشر است که جدای از کارکرد هنری و تاریخی، حافظ ارزش های فرهنگی و تاریخی بوده و نقش مهمی در اشتغال زایی و تولید ثروت در هر منطقه ایفا می کند.

وی با بیان اینکه استان زنجان در سال های اخیر رتبه نخست تولید صنایع فلزی را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: صنایع دستی زنجان از جمله مس، چاقو و ملیله کاری در سایر استان ها بسیار رواج دارد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه صنعت مس و سپس تولید چاقو بیشترین تعداد کارگر را در سطح استان در این حوزه دارد، گفت: صنایع دستی تولید شده در استان در اکثر مناطق انجام می شود. کشور بیشتر صنایع دستی به کشورهای شرق آسیا، عراق، ترکیه، روسیه و کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی از زنجان به صورت تنه صادر می شود، خاطرنشان کرد: صادرات ظروف مسی به ترکیه عمدتاً ظروف مسی است و در گذشته با وجود اینکه زنجان واردکننده ظروف مسی بود، اکنون به یکی از صادرکنندگان تبدیل شده است. ..

باقری با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی مشکلاتی وجود دارد، گفت: در بخش چاقو، بیشتر قمه و چاقوهایی که تولید می شود از فنرهای ضایعاتی خودرو و بقیه مواد از چین وارد می شود و این دغدغه ای است که همیشه وجود دارد. منجر به افزایش قیمت می شود. یا در مورد ملیله، تعاونی هایی تشکیل شود تا مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکنندگان برسد. قیمت ها به قدری بالاست که رقابت در بازارهای جهانی سخت می شود و این باید تسهیل شود.

وی با بیان اینکه در برخی کشورها حمایت از صنایع دستی به حدی است که باعث کاهش قیمت محصول برای ایجاد بازار رقابتی مناسب می شود، اما متاسفانه این سیاست در کشور ما احساس نمی شود، گفت: با این وجود تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود و مشکل محل است. مغازه ها و تجهیزات برای حل.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با بیان این مطلب؛ ما در زنجان معدن مس داریم اما مس نورد مورد نیاز را از اصفهان تامین می کنیم، گفت: اگر حمایت شود و سرمایه گذار جذب شود و مس نورد لازم از معادن خود استان تامین شود و به دست صنعتگران برسد. قطعاً بر کیفیت صنایع دستی تولید شده تأثیر خواهد گذاشت و در کنار کاهش قیمت، بازار رقابتی خوبی نیز ایجاد خواهد کرد.

وی اذعان داشت: در خصوص سایر صنایع دستی نیز به مشکل تامین مواد اولیه، کارگاهی و استاندارد نبودن، تجهیزات ارزان قیمت و بیمه نیز اشاره می شود و فعالان این عرصه همواره با مشکلات زیادی مواجه هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید