چراغ صنایع دستی جنوب ایران در بازار ملی خاموش شود/ کمبود ارز با صادرات صنایع دستی تامین می شود

ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795491

صنایع دستی یکی از امکانات ویژه استان بوشهر است که با وجود هزینه بسیار کم و سرمایه اندک می توان به درآمد بسیار خوبی دست یافت و شغل های زیادی در این زمینه ایجاد کرد اما با وجود همه پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته است. باید آنگونه که باید شناخته و در نظر گرفته شود. بومی سازی نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سپاس؛ پیشه وری یکی از قدیمی ترین مشاغل کشور و از این رو در استان بوشهر است که در قدیم اکثر مردم روستاهای استان بوشهر قادر به ساخت و ساخت برخی از صنایع دستی محلی بودند.

با توجه به محیط زندگی و لوازم فراوانی که برای ساخت صنایع دستی وجود داشت و همچنین کمبود تجهیزات جدید که با توسعه صنعت و رشد آن جایگزین صنایع دستی شد، اکثر روستاییان بخشی از جمعیت شهری هستند.

فراموشی صنعت صنایع دستی در استان بوشهر

به عنوان مثال، تا 20 سال پیش، استفاده از حصیرهای پیش ساخته یا برگ خرما در بسیاری از خانه های روستایی در کنار جنگل رایج بود.

با افزایش کارخانه ها و سهولت در ساخت انواع قالیچه ها و ظروف، به تدریج برخی از صنایع دستی به فراموشی سپرده شد.

unnamed 21 خبر خاکستری

امروزه جای خالی بسیاری از صنایع دستی در بازار و خانه وجود دارد و افراد زیادی تمایل به استفاده از این کالاها دارند.

در سال های اخیر به دلیل نیاز به صنایع دستی، بسیاری از مردم برای زنده نگه داشتن این صنعت بومی به فکر ورود به این حرفه افتاده اند تا از این طریق بتوانند اقتصاد خانواده خود را رونق دهند.

مزایای تولید صنایع دستی در استان بوشهر

یکی از مزیت های مهم صنایع دستی این است که مواد اولیه آن در روستاها موجود است و با قیمت پایین قابل تهیه است.

%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9 %D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 %D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1 %D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82%DA%A9 4 خبر خاکستری

یکی دیگر از مزایای این شغل عدم نیاز به سرمایه زیادی برای راه اندازی این کار است.

از معروف ترین صنایع دستی استان بوشهر می توان به حصیر بافی، گبه بافی با بافت گرگور و انواع ضایعات نخل اشاره کرد.

یکی دیگر از مزیت های صنایع دستی در استان بوشهر امکان صادرات به کشورهای دیگر به دلیل وجود اسکله های گمرکی و تجاری است.

تامین ارز کشور از طریق صادرات صنایع دستی

این اقدام علاوه بر اشتغال زایی می تواند با واردات ارز نیز به تامین ارز کشور کمک کند اما با همه این مزیت ها، صنایع دستی بوشهر آنچنان که باید شناخته شده نیست.

فوزیه مقتدرفرد از هنرمندان شاغل در این عرصه به سپاس گفت: از سال 1370 به تدریس و ساخت صنایع دستی چرمی و در عین حال فعالیت در این رشته پرداختم.

از آموزش صنایع دستی تا تأسیس تعاونی های صنایع دستی

مقتدای فرد افزود: با گسترش کسب و کار در سال 94 تصمیم به راه اندازی شرکت تعاونی در زمینه صنایع دستی گرفتم زیرا حصیربافی از مناطق بومی استان است. من کشور را ترک خواهم کرد.

IMG 8540 خبر خاکستری

این کارآفرین صنایع دستی گفت: سپس در تولید صنایع دستی بومی مانند حصیربافی، کاپوباف و گبه تخصص داشتیم و سپس مربیانی را تربیت کردم که بتوانند صنایع دستی را آموزش دهند.

مسئول شغلی کمیته مددکاری امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: پس از تاسیس شرکت تعاونی تفاهم نامه ای با نهادهای مختلف از جمله معاونت، بهزیستی و کمیته میراث فرهنگی برای انجام آموزش های رایگان امضا کردیم.

وی تاکید کرد: در شش سال گذشته به دلیل وجود بازار مناسب و وجود مواد اولیه در استان و سایر افرادی که مایل به کار هستند، در زمینه تولید محصولاتی مانند حصیر، شنل و فرش تخصص داشته ایم. در این زمینه از این محصولات می توان سود خوبی کسب کرد.

با ساخت صنایع دستی در خانه درآمد کسب کنید

مقتدر فرد گفت: 250 نفر برای ما صنایع دستی تولید می کنند که برخی از آنها به صورت آزاد و بدون سرپرست و مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) بسته به حجم کارشان از یک تا سه میلیون تن است.

%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9 %D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 %D8%A8%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%B1 %D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82%DA%A9 1 خبر خاکستری

این سازنده صنایع دستی افزود: چند سالی است که با تلاش معاونت صنایع دستی استان بوشهر توانسته ایم کیفیت کار خود را به حدی ارتقا دهیم که بتوانیم به کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر، عمان و دبی صادرات داشته باشیم. چمدان. کشورهای اروپایی “.

وی افزود: یکی از مشکلات ما وجود دلالانی است که مواد اولیه را از استان صادر می کنند و همچنین هنرمندانی که از صفر درصد کاهش داده ایم.

جایگاه صنایع دستی بوشهر در سطح بین المللی

رحیمی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: صنایع دستی بوشهر در سال های اخیر به دلیل قابلیت ها و کیفیت خوب مواد اولیه در کشور شهرت بیشتری پیدا کرده است و می تواند جایگاه خود را در سطح ملی و بین المللی پیدا کند. سطح

صنایع دستی بوشهر در حال حاضر در طراحی و طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

رحیمی افزود: با توجه به هزینه کم و زمان کوتاه تولید صنایع دستی، بانوان توانمند روستایی استان بوشهر با آموزش های لازم می توانند زمینه ورود به بازار صنایع دستی را فراهم کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت:

تجهیزات را به تولیدکنندگان بدهید

1630134 6945 خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: همچنین سایت های مشاغل داخلی را با سود 4 درصد برای متقاضیان در نظر گرفته ایم که به صورت مستقیم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

رحیمی گفت: دولت جدید نگاه بسیار ویژه ای به صنایع دستی و اشتغال در این حوزه دارد که خود می تواند موجب پیشرفت بیشتر در این حوزه شود.

جایزه صنایع دستی بوشهر را دریافت کنید

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: در سال های اخیر در نمایشگاه های مختلف از جمله حصیربافی، غذاهای دریایی، پشم شتر، زیورآلات و … موفق به کسب مدال ملی اصالت برای 18 محصول شده ایم.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر تولیدکنندگان صنایع دستی استان است، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنایع است.

15200145 789 خبر خاکستری

رحیمی گفت: صادرات این محصولات از استان بوشهر به دلیل وجود تحریم ها با مشکلات عدیده ای مواجه است و در حال حاضر محصولات به صورت بازاریابی و یا به صورت چمدانی صادر می شود.

معاون مدیرکل صنایع دستی استان بوشهر تصریح کرد: تاکنون 12 پروژه در زمینه 2 میلیارد و 510 میلیون تن تسهیلات تخصیص داده شده است که زمینه اشتغال 89 غیرمستقیم و حدود 3 میلیارد تن در زمینه مشاغل خانگی متقاضیان.

در زیر تعدادی از صنایع دستی استان بوشهر برای اطلاعات بیشتر آورده شده است.

حصیر بافی

حصیربافی از قدیم الایام به دلیل وجود نخلستان های فراوان در استان بوشهر رواج داشته است. از جمله محصولاتی مانند سبد حصیری، سبد حصیری، پنکه، کلاه حصیری و.

9578670 381 خبر خاکستری

حصیربافی یکی از قدیمی ترین و شاید قدیمی ترین صنایع دستی است که به عنوان منبع منسوجات شناخته می شود و در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که به مواد اولیه مورد نیاز این حوزه دسترسی دارند، رواج دارد.

حصیر بافی یکی از صنایع بومی و قدیمی استان بوشهر است. لایی از قبل (برگ خرما) و در اکثر جاهایی که درختان خرما وجود دارد بافته می شود. مهم ترین نوع گچبری که از نظر اقتصادی اهمیت دارد و بازار خوبی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دارد. به آن فرش بافته شده (تک) به عرض 10 سانتی متر می گویند که پس از بافت به ابعاد اندازه دلخواه به هم دوخته می شود.

به بافی

گبه یکی از معروف ترین صنایع دستی استان بوشهر است که معمولاً در مناطق روستایی شهرستان های گناوه و دشتستان به چشم می خورد.

dwlrwizpcnczzb4wmw3f 500x297 1 خبر خاکستری

در بافت گاب رنگی از نخ های پشمی دست ساز استفاده می شود که به روش رنگرزی گیاهی رنگرزی می شود، بافت گاب به صورت ذهنی و بدون مدل قبلی و نقش های به کار رفته در بافت پرنده و … انجام می شود.

پارچه های بوشهری معمولاً 200 سانتی متر طول و 100 سانتی متر عرض دارند و دو بافنده ماهر به مدت یک ماه برای بافت هر تخته (حداقل 6 ساعت در روز) کار می کنند. معمولاً در بافت گبه از پشم گوسفند رنگ شده و مخلوط با موی بز استفاده می شود. به طور کلی گبه در استان بوشهر بسیار مورد توجه گردشگران است.

شنل بافی

عبا نوعی پارچه پشمی نرم و بادوام است که از پشم شتر ساخته می شود. خرقه ویژه بافته شده در بوشهر یکی از محصولات منحصر به فرد نساجی سنتی ایران است.

خبر خاکستری

بافت پارچه در کارگاه های خانگی مردانه انجام می شود و تنها محل تولید عبا بوشهر روستای کردوان از توابع شهرستان دشتی است.

تنوع رنگ پارچه شنل که با رنگ پشم تابیده همخوانی دارد شامل قهوه ای، روشن، سیاه و سفید است.

عباهای تولید شده در این منطقه یکی از معروف ترین صنایع دستی بوشهر است و مشتریان زیادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. این صنعت در حال حاضر به دلیل کمبود صنعتگر کمیاب شده و در آستانه انقراض است.

ساخت ماکت ساختگی

ساخت مدل های این موشک ها که از صنایع دستی بوشهر محسوب می شود نشان از علاقه مردم این منطقه به این صنعت قدیمی دارد.

778492764 8500269212 خبر خاکستری

طول به سایر شهرهای جنوب کشورمان نیز کشیده شده است. امروزه کارگاه های استارت آپی در جنوب کشور یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این مناطق است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران از آن بازدید می کنند.

شهرستان های بوشهر، دیر و تنگستان در استان بوشهر از مهم ترین پایگاه های پرتاب در آن استان هستند.

محصولات صنایع دریایی

نزدیکی آن به خلیج فارس باعث رشد تعدادی از صنایع دستی مرتبط با دریا در این استان شده است. تولید محصولاتی مانند جعبه جواهرات زیبا، اسباب بازی و عروسک، زیور آلات و وسایل تزئینی با کمک صدف های خلیج فارس در این استان رواج دارد.
139501181417578837462674 e1640597767205 خبر خاکستری

از دیگر صنایع دستی بوشهری مربوط به دریا می توان به موجودات دریایی و ماهی های خشک اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید