همکاری روسیه برای توسعه شش میدان نفتی و دو میدان گازی در ایران

همکاری روسیه برای توسعه شش میدان نفتی و دو میدان گازی در ایران

روز جدید در سفر وزیر نفت به مسکو برای شرکت در کنفرانس اقتصادی خزر، اجرای توافق جامع با گازپروم پیگیری شد و همانطور که معاون امور بین الملل و بازرگانی رئیس جمهور به وزیر نفت گزارش داد، طرف روسی است. تهیه طرح جامع توسعه شش میدان نفتی و دو میدان بزرگ گازی در کشور و امیدواریم تا پایان سال شاهد امضای قرارداد باشیم.

وزیر نفت در جریان سفر جواد اوجی وزیر نفت و هیئت همراهش به مسکو برای شرکت در کنفرانس اقتصادی خزر با الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه و رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک اقتصادی در خصوص برگزاری این نشست رایزنی کرد. کمیسیون از 8 تا 10 نوامبر در روسیه، جایی که تصمیم گرفته شد دو طرف نقشه راه همکاری دوجانبه را در اسرع وقت نهایی و آماده کنند.

موضوع دیگری که در این همایش مطرح شد، تسریع در اجرای تفاهم نامه کلی با گازپروم بود که در حاشیه کنفرانس اقتصادی خزر، نشست های مفیدی نیز با شرکت های گازپروم نفت و وزارت نفت و دو طرف برگزار شد. طرفین در خصوص محورهای همکاری تبادل نظر کردند با تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه صنایع دانش بنیان، بازدید از دو پارک فناوری مسکو به نام های تکنوپولیس و اسکولکووا انجام شد و مقرر شد پیش نویس تفاهم نامه همکاری با این شرکت تهیه شود. پارک «تکنوپلیس» در نشست کمیسیون مشترک دو طرف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و امضا و مبادله می شود.

این پارک های فناوری متشکل از شرکت های دانش بنیان با فناوری های پیشرفته در حوزه صنعت نفت و گاز روسیه است که در این بازدید گوشه ای از توانمندی های این شرکت ها مشاهده شد. موضوع فناوری یکی از محورهایی است که در صورت رسیدگی جدی به روابط راهبردی دو کشور تعمیق می بخشد.

به گفته احمد اسدزاده – معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، در میزگرد پروژه انرژی کاسپین که در حاشیه همایش اقتصاد خزر برگزار شد، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران دو دسته زیرساخت و مطالعات موردی را پیشنهاد کردیم. در دستور کار این جلسه قرار گرفت و به صورت مستمر پیگیری و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. توسعه میادین نفت و گاز دریای خزر، ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ارتباط انرژی بین کشورهای حاشیه دریای خزر و تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک خزر برای توسعه پروژه های انرژی از جمله پیشنهادات ارائه شده در این نشست بود.

بر اساس بیانیه وزارت نفت، وی با اشاره به دیدار وزیر نفت با حضور معاون اول رئیس جمهور با نخست وزیران روسیه، قزاقستان و آذربایجان در حاشیه کنفرانس اقتصادی خزر، گفت: مفید است. جلساتی با حضور استانداران روسی و شرکت‌های بزرگ روسی برگزار شد و همچنین محورها و فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی از سوی دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بین دو کشور در حوزه های مختلف صنعت نفت وجود دارد و استفاده از این فرصت ها نیازمند جدیت و پیگیری دو طرف است.

اسدزاده تصریح کرد: در نظر داریم در آینده نزدیک همایش فعالان و شرکت های خصوصی ایران و روسیه در صنعت نفت برگزار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید