آخرین وضعیت 4 میدان گازی کشور/ هدف گذاری تولید روزانه 130 میلیون مترمکعب گاز از میادین نفتی مرکزی

ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801247

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به دنبال تامین و نصب روکش در میدان گازی فرزاد ب هستیم، گفت: تکمیل فاز 11 پارس جنوبی از اولویت های این شرکت است که در فاز 11 حفر چاه و قطعه قطعه می کنیم. تولید گاز از این فاز در سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «محسن خجسته» مهر با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش تولید گاز گفت: برنامه بلندمدت شرکت ملی نفت افزایش 1.5 برابری ظرفیت تولید گاز کشور در بازه زمانی 8 تا 10 ساله است. میلیارد متر مکعب در روز به تولید روزانه 1.5 میلیارد متر مکعب برسد.

وی افزود: این افزایش تولید متناسب با نیاز کشور در آینده مشخص می شود و برای تامین صنایع صنعتی و توسعه بازارهای صادراتی ایران به این افزایش تولید گاز واقعا نیاز داریم.

تولید فاز 11 پارس جنوبی در سال 1401 محقق می شود

هوشسته مهر گفت: یکی از برنامه های شرکت نفت برای افزایش تولید گاز، تکمیل پروژه فازی میدان گازی پارس جنوبی است و پروژه های این میدان در حال اجراست. پروژه های حمایت از تولید از فازهای پارس جنوبی نیز همزمان در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه و تکمیل فاز 11 پارس جنوبی از اولویت های اصلی شرکت ملی نفتکش است. در فاز 11 هم اکنون در فاز حفر چاه هستیم و بخشی از گاز تولیدی این فاز در سال آینده به بهره برداری می رسد، اما با اقداماتی که انجام شده، تولید این فاز ادامه یافته است.

وی تاکید کرد: در نظر داریم در سال 1401 با مکانیزمی که طراحی شد به جای برداشت در سال های بعد بخشی از تولید را در سال های بعد تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اکنون حفاری این فاز سرعت گرفته و سکو در حال جابجایی و انتقال است و سال آینده تولید از این فاز خواهیم داشت.

به دنبال تحویل و نصب کاپشن در میدان گازی فرزاد ب هستیم

وی درباره میدان گازی فرزاد الف و ب گفت: میدان گازی فرزاد ب در حال حاضر با یک شرکت داخلی قرارداد دارد. این برنامه بر روی تحویل و نصب کاپشن در این میدان گازی تمرکز دارد و ما به این کار سرعت بخشیده ایم. کاپشن داخل این باکس هم اکنون تعریف شده است، جابجایی و جابجایی این کاپشن حدود 6 ماه زمان می برد.

خجسته مهر گفت: پس از نصب ژاکت ها بحث تامین و ساخت سکوی دریایی و حفاری چاه همچنان باقی است، به دنبال تامین سکوی حفاری لازم هستیم. در نتیجه ما به طور فعال در حال پیگیری تولید در این زمینه در اسرع وقت هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره میدان گازی فرزاد الف گفت: عربستان تولید خود را از میدان فرزاد الف آغاز کرده است، این دو میدان گازی فرزاد هم تولیدکننده گاز دارند و هم تولیدکننده تخصصی. در فرزاد الف شرح و بحث مقدماتی را شروع کردیم، اما در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی فیلد فرزاد ب است.

برنامه ما بهره برداری از میدان گازی کیش در سال 1402 است

وی درباره آخرین وضعیت میدان گازی کیش گفت: در گذشته 14 حلقه چاه در میدان گازی کیش حفر شده است اما این چاه ها نیاز به اسید کاری دارند. آماده سازی این چاه ها برای تولید آسان است. تصمیم داریم فاز اول این میدان به تولید برسد اما تولید از این میدان مستلزم احداث خط لوله 200 کیلومتری است.

خجسته مهر گفت: همچنین کار پژوهش های مفهومی در این حوزه آغاز شده و از هیات مدیره آن تاییدیه گرفته شده است. در مجموع برآورد ما این است که در سال 1402 تولید از این میدان آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میدان گازی پارس شمالی معادل 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی است. البته سیال این کانسار با کانسار پارس جنوبی متفاوت است.

وی افزود: دو گام برای تولید در این حوزه برمی داریم. ابتدا شروع به حفاری چاه می کنیم و باید پیمانکاری را برای مونتاژ تاسیسات قبلی انتخاب کنیم. مورد دوم این است که مشاوری را برای انجام تحقیقات مفهومی در این زمینه انتخاب می کنیم.

خجسته مهر گفت: برآورد ما برای تولید گاز از میدان پارس شمالی 100 میلیون مترمکعب در روز است و همین میزان تولید را برای میدان گازی کیش برآورد می کنیم.

جزئیات برنامه 10 حمله برای تولید 130 میلیون متر مکعب گاز در روز از میادین نفتی مرکزی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: اگر دولت قبل برنامه هایی را تدوین کرده باشد که کار کارشناسی دقیقی برای آن انجام شده باشد، آن را اجرا می کنیم. اینطور نیست که اگر دولت قبل برنامه تفصیلی داشت، بگوییم چون دولت قبل برنامه را تهیه کرد، ما آن را اجرا نمی کنیم.

وی افزود: نمونه ای از این کار مربوط به 10 طرح ضربتی تولید گاز از میادین نفت مرکزی است. اجرای این طرح ها را در دستور کار قرار داده ایم و در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز از شورای اقتصاد است. در دولت قبل هیچ اقدام اجرایی برای این طرح انجام نشده است.

هوشسته مهر گفت: اما اجرای این 10 پروژه در دولت سیزدهم تسریع می شود و برآورد می شود افزایش تولید گاز از آن حدود 130 میلیون متر مکعب در روز باشد. از بین این 10 پروژه، اولویت قرار گرفتن در دستور کار تامین اعتبار و اجراست.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید