آیا این میدان گازی در روند آشتی ایران و عربستان مشکل ایجاد می کند؟ / کارشناس: اختلافات گازی اخیر نشان می دهد که مسائل مهم تهران و ریاض حل نشده باقی مانده است

آیا این میدان گازی در روند آشتی ایران و عربستان مشکل ایجاد می کند؟  / کارشناس: اختلافات گازی اخیر نشان می دهد که مسائل مهم تهران و ریاض حل نشده باقی مانده است

کریستین اسمیت دوان، کارشناس ارشد موسسه مطالعات کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، گفت که اختلاف بر سر میدان گازی الدوره به منطقه خلیج فارس فرصتی می دهد تا نشان دهد بهبود روابط منطقه ای چگونه می تواند سودمند باشد.

المانیتور نوشت: جنجال بر سر میدان گازی الدوره. [آرش] در خلیج فارس بر بهبود روابط عربستان سعودی و ایران تأثیر می گذارد و همچنین طرح های توسعه گازی هر دو کشور و همچنین کویت را زیر سؤال می برد.

در ادامه این مقاله آمده است: «الدوره» که در ایران به «آرش» معروف است، در شمال غربی خلیج فارس قرار دارد. عربستان سعودی و کویت این میدان را “منطقه بی طرف” خود می دانند، اما ایران مدعی شمال میدان است. این اختلاف به دهه 1960 برمی گردد و توسعه این رشته را به تاخیر انداخته است.

[منطقه بی طرف عربستان سعودی و کویت که به «منطقه تقسیم شده» نیز معروف است، منطقه‌ای به مساحت ۵٬۷۷۰ کیلومتر مربع بین مرز‌های عربستان سعودی و کویت است که زمانی که مرز توسط پیمان العقیر در ۲ دسامبر ۱۹۲۲ تعیین شد، وضعیت مالکیت آن نامشخص باقی مانده بود و توافق شد که دو کشور بر این منطقه حاکمیت مشترک داشته باشند.]

اختلاف ایران با دو کشور همسایه بر سر این موضوع اخیرا شدت گرفته است. عربستان سعودی و کویت سال گذشته توافقنامه ای برای توسعه این میدان گازی امضا کردند. در پاسخ، ایران این توافق را «غیرقانونی» خواند. اواخر خردادماه، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که در حال آماده شدن برای آغاز حفاری در میدان گازی آرش است. روز دوشنبه، کویت گفت که این طرح ها را “نمی پذیرد”. به گزارش روز سه شنبه رسانه دولتی عربستان سعودی، عربستان ادعای خود را در میدان کنار کویت مطرح کرد و از ایران خواست تا مذاکره کند.

این اختلاف پس از آن رخ داد که عربستان سعودی و ایران در ماه مارس به توافقی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با میانجیگری چین دست یافتند. این دو رقیب منطقه ای در سال 2016 روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند.

کریستین کوتس-اولریکسن، محقق خاورمیانه و استاد علوم سیاسی در موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس، گفت که این اختلاف “آزمایی” برای بهبود روابط عربستان و ایران است.

اولریشسن به المانیتور گفت: «برانگیختن چنین اختلافاتی همیشه تلاش‌های آشتی و احیای روابط دیپلماتیک را به آزمون می‌گذارد. چگونگی حل این مشکل عمق و دوام نزدیکی ایران و همسایگانش در خلیج فارس را نشان خواهد داد.

عربستان سعودی و ایران پیشرفت هایی در جهت بهبود روابط دوجانبه داشته اند. ایران ماه گذشته سفارت خود را در ریاض بازگشایی کرد. در ماه مه، عربستان سعودی موافقت کرد که روابط با سوریه، متحد کلیدی ایران در منطقه را بازگرداند. در این سال، آن کشور با حوثی های مورد حمایت ایران در یمن نیز مذاکره کرد، هرچند که جنگ یمن هنوز به طور رسمی پایان نیافته است.

به گفته اولریکسن، اختلافات پیرامون این میدان گازی نشان می دهد که مسائل مهم بین ایران و عربستان همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی گفت: این اختلاف یادآور این است که برخی از پرونده ها هنوز حل نشده است. باید دید این واقعیت که اکنون روابط مستقیم بین تهران و ریاض وجود دارد چگونه و تا چه اندازه می تواند منجر به پیشرفت ملموس در این موارد خاص شود.
کریستین اسمیت دوان، کارشناس ارشد موسسه مطالعات کشورهای عرب خلیج فارس در واشنگتن، گفت که اختلاف بر سر میدان گازی الدوره به منطقه خلیج فارس فرصتی می دهد تا نشان دهد بهبود روابط منطقه ای چگونه می تواند مفید باشد.

دیوان به المانیتور گفت: «اگرچه دشوار است، اما این ممکن است فرصتی باشد برای نشان دادن اینکه چگونه بهبود روابط بین همسایگان خلیج فارس می تواند منافع متقابل داشته باشد.

اگرچه ایران، عربستان سعودی و کویت به عنوان صاحبان منابع عظیم نفتی شناخته می شوند، اما گاز نیز برای این سه کشور مهم است. عربستان سعودی و ایران دارای ذخایر بزرگ گاز طبیعی هستند. نوامبر گذشته، آرامکو عربستان از کشف یک منبع بزرگ گاز خبر داد و سعودی ها به دنبال توسعه این صنعت هستند.

ایران نیز در تلاش است تا از ذخایر گاز خود استفاده کند. خبرنگار المانیتور در ماه ژانویه گزارش داد که گاز منازل شهروندان زمستان گذشته قطع شده و مقامات مجبور به عذرخواهی شدند.

از سوی دیگر، کویت ذخایر گاز طبیعی نسبتاً کمتری دارد و متکی به واردات است. در سال 2021، کویت اولین تاسیسات دائمی واردات LNG خود را افتتاح کرد. بلومبرگ در آن زمان گزارش داد که این اقدام بخشی از تلاش های کویت برای کاهش وابستگی خود به نفت خام است.

اولریکسن گفت: «در حالی که ایران در توسعه مخازن عظیم گاز خود و کسب درآمد از آنها در نتیجه سال‌ها تحریم و انزوا عقب مانده است، مقامات عربستان سعودی و کویت به دنبال توسعه ذخایر گاز برای جایگزینی بخشی از نفت مصرف شده هستند. برق تولید کند.”

بلومبرگ در سال 2021 گزارش داد که تقاضای گاز در کویت افزایش خواهد یافت. کریستین اسمیت دوان گفت به همین دلیل استخراج گاز برای کویت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی تصریح کرد: تولید گاز برای کویت به دلیل نیاز فوری داخلی آن بسیار حیاتی است.

دیوان افزود که بیشتر گاز میدان الدوره است [آرش]استخراج خواهد شد، در داخل این سه کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بنابراین “کمترین” تاثیر را بر بازارهای جهانی گاز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید