پس از کویت، عربستان نیز حق ایران در میدان گازی آرش را رد کرد/ریاض: فقط ما و کویت صاحب این میدان هستیم/ از ایران دعوت می کنیم در مذاکرات تعیین مرزهای دریایی شرکت کند.

پس از کویت، عربستان نیز حق ایران در میدان گازی آرش را رد کرد/ریاض: فقط ما و کویت صاحب این میدان هستیم/ از ایران دعوت می کنیم در مذاکرات تعیین مرزهای دریایی شرکت کند.

در پی اظهارات وزیر نفت کویت، وزارت خارجه عربستان حقوق ایران در زمینه میدان گازی آرش را رد کرد و گفت که این میدان مشترکاً متعلق به عربستان و کویت است.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد که مالکیت منابع طبیعی در حوزه دریایی تقسیم شده از جمله میدان الدره (آرش) تنها متعلق به پادشاهی عربستان سعودی و دولت عربستان سعودی است. کویت

در این بیانیه که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه عربستان منتشر کرد، آمده است: مالکیت منابع طبیعی در حوزه دریایی از جمله میدان الدره در آن تقسیم شده است. تمام آن تنها در مالکیت مشترک پادشاهی عربستان سعودی و این کشور است. اینجا کویت است و تنها این دو کشور از حق حاکمیت کامل برای بهره برداری از این منطقه برخوردارند».

این منبع آگاه در وزارت امور خارجه عربستان همچنین افزود: پادشاهی سعودی بار دیگر بر دعوت قبلی خود از طرف ایرانی برای آغاز مذاکرات برای تعیین مرز شرقی فضای دریایی مشترک عربستان و کویت به عنوان یک طرف مذاکره کننده تاکید کرد. به طرف ایرانی و بر اساس مفاد قانون.» تکرار بین المللی».

پیش از این وزیر نفت کویت در اظهاراتی عجیب گفته بود که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به تعیین مرزهای دریایی پایبند باشد.

در سال 1962 ذخایر عظیم گاز در وسط خلیج فارس کشف شد.این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک بود در طرف ایرانی «آرش» و در سمت کویت «الدره» نامیده می‌شود. .

در سال 2001، ایران تجهیزاتی را برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان مستقر کرد. کویت با تهدید کشورمان به شکایت به مجامع بین المللی، ایران را از هرگونه فعالیت تا حصول نتیجه تعیین مرز آبی منع کرد و ایران نیز فعالیت خود را در زمینه اکتشاف و توسعه میدان آرش متوقف کرد.

این اقدام از همکاری کویت و ایران برای توقف فعالیت های خود در حالی است که عربستان سعودی و کویت در طرحی مشترک از سال 2000 بدون اطلاع ایران فعالیت های اکتشاف و توسعه در این میدان گازی را آغاز کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید