آژانس باید مسائل حفاظتی باقی مانده را از طریق ابزارهای فنی حل و فصل کند


ساعت: 20:23
تاریخ انتشار: 1401/05/16
کد خبر: 1888472

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با فاصله گرفتن از مسائل سیاسی انحرافی و غیرسازنده و مسیر فنی، مسائل پادمانی باقی‌مانده را به طور کامل حل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یکشنبه 25 مردادماه) در خصوص برخی تحولات منطقه ای و بین المللی گفت و گو کردند. از جمله تحولات غزه و گفتگوها درباره خروج تحریم ها.

پس از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، امیر عبداللهیان نیز در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، نگرانی ایران را از این تجاوزات اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی در پاسخ به تاکید گوترش بر لزوم توافق هسته ای با اشاره به نشست سالانه NPT (معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای) در نیویورک. و حضور فعال تیم مأموریت ایران گفت: فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرمت استفاده از سلاح هسته ای روشن است.

امیر عبداللهیان افزود: سلاح هسته ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد و با سیاست ها و اعتقادات ما مغایرت دارد.

وزیر امور خارجه افزود: امروز جهان از نظر صلح و امنیت بین المللی در شرایط حساس و شکننده ای قرار دارد. NPT نتیجه یک موازنه است و جنبه های مختلف آن همیشه مورد تاکید بوده است، اما برخی کشورها به صورت انتخابی با آن برخورد می کنند.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم باید به جنبه های اجرایی نشدنی این معاهده از جمله خلع سلاح هسته ای و ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه توجه جدی شود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبتکر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، آمادگی خود را برای ادامه همکاری‌های سازنده در این راستا اعلام می‌دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان به ما گفت: برای رسیدن به یک توافق قوی و با ثبات جدی هستیم. مذاکرات اکنون در وین به دقت زیر نظر گرفته می شود، اما نتیجه این موضوع بستگی به این دارد که آیا آمریکا بخواهد به توافق برسد یا خیر. آیا آمریکا در عمل انعطاف و واقع گرایی لازم را نشان خواهد داد؟ ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار داریم و این را نشان داده ایم.

امیر عبداللهیان گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد. اما ما بر این باوریم که آژانس باید با فاصله گرفتن از مسائل سیاسی انحرافی و غیرسازنده و مسیر فنی، نگرانی‌های باقی‌مانده ایمنی را به طور کامل برطرف کند.

به گزارش فارس، دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها از روز پنجشنبه 22 مردادماه در وین آغاز شد و تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری به همین منظور به وین سفر کرد. همانطور که ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این دیدار اعلام کرد، هفته گذشته ایران ابتکاراتی را به طرف مقابل ارائه کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با گوترش به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت ده ها شهروند، کودک و زن فلسطینی اشاره کرد و تاکید کرد: در گفت و گوی تلفنی با دبیرکل جهاد اسلامی، فهمیدم که مقاومت فلسطین به حفظ زمین و امنیت ادامه می دهد. او پاسخ قوی تری به رژیم صهیونیستی خواهد داد.

امیرعبداللهیان افزود: لازم است جامعه جهانی به وظیفه خود در حمایت از مردم غزه عمل کند و سریعا جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرد.

رئیس دیپلماسی کشورمان نیز در این گفتگوی تلفنی حمایت خود را از تداوم آتش بس در یمن اعلام و بر رفع کامل محاصره انسانی در این کشور تاکید کرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی، تقویت روند گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای را مهم دانست و از ابتکار منطقه‌ای دبیرکل استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر لزوم حذف سلاح های هسته ای در جهان و پاکسازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی، تاکید کرد: مذاکرات برجام برای ما بسیار مهم است و بر سازش و سازش تاکید می کنیم. انعطاف پذیری در روابط ما با طرفین در مذاکرات، در این مرحله بیشتر تاکید کردیم.

آنتونیو گوترش در سالگرد فاجعه هیروشیما و ناکازاکی گفت: باید اطمینان حاصل کنیم که چنین حوادث وحشتناکی دیگر تکرار نشود و در این راستا موضوع خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه بسیار مهم است.

گوترش گفت: ما می‌خواهیم تلاش کنیم پرونده هسته‌ای ایران بسته شود و این موضوع را به طرف‌های اروپایی و آمریکایی نیز تاکید کرده‌ایم.

آنتونیو گوترش ابراز امیدواری کرد که با ارائه پلتفرم جدید از سوی دبیرکل، گام جدیدی برای همگرایی بیشتر در منطقه خلیج فارس برداشته شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از وضعیت غزه ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد: ما با همتایان خود در غزه برای آغاز اقدامات سازنده و توقف حملات در تماس هستیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص بحران یمن از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس قدردانی کرد و خواستار تداوم نقش موثر ایران در حل و فصل سیاسی بحران یمن شد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه نیز در صفحه اینستاگرام خود به تشریح گفتگوی تلفنی خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل پرداخت و نوشت: امروز با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تماس تلفنی داشتم. در پاسخ به سخنان آقای گوترش مبنی بر لزوم توافق هسته ای به ایشان یادآوری کردم که فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر مصونیت استفاده از سلاح هسته ای روشن و معتبر است. سلاح هسته ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایی ندارد و مغایر با سیاست ها و باورهای ماست.

وی افزود: به آنها گفتم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان آغازگر ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای، آمادگی خود را برای ادامه همکاری‌های سازنده در این راستا اعلام کرد.

وزیر امور خارجه افزود. من همچنین به دبیرکل سازمان ملل متحد گفتم که برای دستیابی به یک توافق قوی و باثبات در مورد مذاکرات برای رفع تحریم ها جدی هستیم. در حال حاضر نیز مذاکرات در وین به دقت زیر نظر گرفته می شود، اما نتیجه آن بستگی به این دارد که آیا آمریکا بخواهد به توافق برسد و آیا در عمل انعطاف و واقع بینی لازم را از خود نشان دهد یا خیر. ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار داریم و این را نشان داده ایم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در این گفتگو با عنایت به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت ده ها شهروند، کودک و زن فلسطینی، به وی تاکید کردم که مقاومت فلسطین پاسخ محکم تری به رژیم صهیونیستی خواهد داد. در ادامه دفاع از سرزمین و امنیت خود و ضروری است جامعه جهانی به وظیفه خود در حمایت از مردم غزه و توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی عمل کند.

امیر عبدالخیان گفت: تقویت روند گفتگو و همکاری های منطقه ای را مهم می دانم و از ابتکار منطقه ای دبیرکل استقبال کردم. دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم حذف سلاح های هسته ای در جهان و پاکسازی خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی، تاکید کرد که مذاکرات هسته ای برای ما بسیار مهم است و نیاز به سازش و سازش بیشتر داریم. ما بر انعطاف پذیری طرفین در گفت وگو در این مرحله تاکید کردیم

وی ادامه داد: وی ابراز امیدواری کرد که با ارائه بستر جدید از سوی دبیرکل، گام جدیدی برای همگرایی بیشتر در منطقه خلیج فارس برداشته شود، آقای گوترش نیز از وضعیت غزه ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد که ما با همکاران خود در غزه در تماس هستیم تا اقدامات سازنده را آغاز کنیم و حملات را فورا متوقف کنیم، همچنین در خصوص بحران یمن از تلاش ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تداوم آتش بس قدردانی کرد و خواستار شد. برای تداوم نقش موثر ایران در حل و فصل سیاسی بحران یمن.

دیدگاهتان را بنویسید