من مطمئن هستم که اگر آژانس و ایران ملاقات کنند، در حل مسائل باقی مانده پیشرفت خواهند کرد


ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911669

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود در جلسه افتتاحیه شورای حکام گفت: به دلیل کوتاهی ایران در اجرای تعهدات هسته‌ای خود از جمله تعهداتش بر اساس پروتکل الحاقی، آژانس قادر به انجام تعهدات خود نبود. فعالیت های راستی آزمایی به درستی و نظارت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسیمدیرکل آژانس در بخشی از بیانیه خود در نشست افتتاحیه شورای حکام در مورد نظارت و بازرسی در ایران گفت: گزارش من در مورد راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد این شامل فعالیت های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته است. از 23 فوریه 2021، ایران به تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام، از جمله تعهدات خود تحت پروتکل الحاقی، عمل نکرده است.

گروسی افزود: در نتیجه این آژانس موفق به بازرسی و نظارت بر تولید و موجودی سانتریفیوژ، روتور و بیلوز نشده است. [قطعات سانتریفیوژها]آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) برای نزدیک به دو سال، از جمله پنج ماه زمانی که تجهیزات نظارتی نصب نشده بود.

مدیرکل آژانس همچنین گفت: این موضوع تاثیر بسزایی در توانایی آژانس در بازیابی و حفظ اشراف و آگاهی لازم دارد. [درباره برنامه هسته‌ای ایران]در صورت تمدید، ایران به طور کامل به تعهدات هسته ای خود در برجام پایبند خواهد بود. هرگونه آماده سازی برای این فعالیت های راستی آزمایی و نظارت برجام، زمان قابل توجهی را می طلبد و تا حدودی نامشخص خواهد بود. هرچه وضعیت فعلی ادامه یابد، این عدم اطمینان بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به گزارش خود درباره توافقنامه پادمانی NPT با ایران گفت: در آن گزارش نگرانی جدی خود را از این که در این مدت زمان در شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی باقی مانده حاصل نشده است، ابراز کردم. در این راستا، من امیدوارم که نشست فنی برنامه ریزی شده بین آژانس و ایران برگزار شود، اما مایلم تاکید کنم که این نشست باید با هدف شفاف سازی و حل موثر این مسائل باشد.

گروسی در این رابطه گفت: من متقاعد شده‌ام که در هنگام ملاقات می‌توانیم پیشرفت‌های لازم را در مورد این موضوعات باقی‌مانده نشان دهیم، راه‌حلی که اعتماد و ثبات بیشتری را برای منطقه و جهان ایجاد کند.

وی در پایان گفت: من روشن می‌کنم که این مسائل ناشی از تعهدات ایران در چارچوب توافق جامع پادمان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و باید به گونه‌ای حل شود که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملاً صلح‌آمیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید