گروسی: مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس را نمی توان رها کرد/ دسترسی محدودی به تاسیسات هسته ای ایران داریم/ آماده تعامل مجدد با ایران هستیم

گروسی: مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس را نمی توان رها کرد/ دسترسی محدودی به تاسیسات هسته ای ایران داریم/ آماده تعامل مجدد با ایران هستیم

روز جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای در نیویورک با تاکید بر اینکه نمی‌توان مشکلات باقی مانده بین ایران و آژانس را رها کرد، گفت: آژانس آماده تعامل مجدد با ایران است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس را نمی‌توان رها کرد.

گروسی ابراز امیدواری کرد که در چند روز آینده بتواند با مقامات ایرانی دیدار کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس دسترسی محدودی به تاسیسات هسته ای ایران دارد. ما آماده همکاری و تعامل مجدد با ایران هستیم.

این اظهارات گروسی در حالی است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه جبهه اول خبر گفت: در مذاکراتی که در دولت قبل انجام شد، گفتند اطلاعاتی در دست داریم و بازدید کنید به ما اجازه دسترسی به چهار نقطه را بدهید. بنابراین ما می توانیم این پرونده را ببندیم حتی اگر آنها اسناد معتبری برای این اتهامات نداشته باشند.

اسلامی با اشاره به توافق سال گذشته با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: با گروسی به تفاهم رسیدیم و این بیانیه منتشر شد و گفتیم شما سؤالات خود را از ما بپرسید و به سؤالات پاسخ می‌دهیم به شرطی که شما پاسخ دهید. پرونده را ببند

وی بیان کرد: آژانس اعلام کرد که 2 مورد از مکان های ادعایی را می بندد و ایران باید در مورد 2 مکان بعدی بیشتر توضیح دهد، اما بعداً یکی از آن دو مکان را بستند که البته دوباره همان مکان را باز کردند!

اسلامی افزود: به عنوان مثال یکی از این مکان ها معدن متروکه ای است که بیش از 30 سال از آن استفاده نشده است.

معاون رئیس جمهور گفت: هیچ موردی از فعالیت هسته ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که به آژانس گزارش نشده باشد یا آژانس از آن مطلع نباشد و همه فعالیت ها زیر نظر آژانس باشد.

وی بیان کرد: امروز حدود 2 درصد از ظرفیت هسته ای جهان مربوط به ایران است اما حدود 25 درصد بازرسی ها توسط ایران انجام می شود!

اسلامی افزود: آژانس و مدیرکل باید از جایگاه قانونی آژانس صیانت کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پیام ها و ارتباطاتی که از سوی آژانس می آید; این نشان می دهد که آنها قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و دیگر وقت را تلف نکنند و فکر نکنند که با چنین پرونده ای می توانند حداکثر تنش را اعمال کنند.

وی همچنین گفت: مسئله مهم این است که باید اراده سیاسی برای بسته شدن پرونده وجود داشته باشد، اراده سیاسی اکنون برای فشار است در حالی که باید از اراده سیاسی برای بسته شدن پرونده استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید