اظهارات جدید گروسی در مورد ایران/ ما به حداکثر سطح دسترسی و تایید نیاز داریم

اظهارات جدید گروسی در مورد ایران/ ما به حداکثر سطح دسترسی و تایید نیاز داریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی به پرسش‌هایی درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های این آژانس در ایران در خصوص توسعه از سرگیری توافق هسته‌ای پاسخ داد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخشی از گفتگو با این شبکه در پاسخ به این سوال که آیا ایران پاسخ لازم را برای توضیح حضور مواد هسته‌ای در مکان‌هایی که ادعا می‌کند مکان‌هایی هستند ارائه کرده است. اعلان نمی کند یا نمی گوید: آنها می دانند که باید این کار را بکنند. ما سازوکاری را در این زمینه به توافق رسیده ایم. وقتی آژانس آثاری از مواد هسته‌ای را در سایتی پیدا می‌کند که سایت هسته‌ای تعیین‌شده نیست، وظیفه قانونی من است که در مورد آن سؤال کنم.
گروسی ادامه داد: باید توضیح کافی داشته باشیم که آیا در آنجا فعالیتی بوده، چه نوع فعالیتی بوده و چه جوهری داشته ایم.
وی در پاسخ به اینکه آیا فکر می کنید قبل از امضای هرگونه توافق سیاسی بین آمریکا، اروپا و ایران نیاز به توضیح کافی در این زمینه دارد، گفت: این یک سوال سیاسی است که باید از آنها پرسیده شود نه از من. آنچه ما نیاز داریم همکاری ایران است. ما همچنین به حداکثر سطح دسترسی و تأیید نیاز داریم. هرچه محدودیت‌های بیشتری داشته باشیم، [توضیحمان] جامعه بین المللی نسبت به وضعیت فعلی مواد هسته ای ایران اعتماد و اعتماد کمتری خواهد داشت.
در ادامه این گفتگو، مدیرکل آژانس پاسخ داد که آیا با توجه به درخواست ایران در مذاکرات برای پایان دادن به تحقیقات آژانس قبل از بازگشت به توافق هسته ای، آیا آمریکا و اتحادیه اروپا او را برای پایان دادن به تحقیقات تحت فشار قرار داده اند یا خیر. یا نه، توضیح داد: آمریکا هیچ فشاری به من وارد نکرد. ممکن است یکی از طرفین مذاکره بر دیگری فشار بیاورد که ممکن است آشکار باشد یا نباشد. همیشه روی این مسائل هسته ای فشار وجود خواهد داشت. متأسفانه، این بخشی از فرآیند است. اما اگر ما به کار خودمان ادامه دهیم، اگر آژانس کار بازرسی خود را انجام دهد و آنها اجازه دهند این کار را انجام دهد، به آن نقطه خواهیم رسید، من واقعاً مطمئن هستم.
گروسی توضیح داد که آیا با توجه به خاموش شدن برخی از دوربین‌های آژانس در ایران طی دو ماه گذشته، این بدان معناست که آژانس توانسته بفهمد ایران در آن زمان سانتریفیوژهای جدیدی می‌سازد یا خیر. یا نه گفت: کار جدی بود. آن 27 دوربینی که خاموش شدند، نقاط مهمی از تاسیسات تولید سانتریفیوژ و موارد دیگر را پوشش می‌دادند، و ما تداوم نخبگان خود را از آنچه در جریان بود از دست دادیم. اگر توافق هسته‌ای بازگشایی شود و دوربین‌ها دوباره روشن شوند، باید با همتایان ایرانی خود بنشینیم و ببینیم چگونه می‌توانیم شکاف‌ها را بین آن زمان و اکنون پر کنیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کنید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از طریق این توافق‌های هسته‌ای در بازه زمانی پیشنهادی کشورهای جهان شناسایی کند، گفت: فکر می‌کنم اگر آژانس حق و شرایط لازم را داشته باشد. دسترسی، بازرسان آن آنها همیشه قادر خواهند بود هر گونه انحراف مواد هسته ای در ایران یا هر جای دیگر را به موقع تشخیص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید