گروسی: همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطح و سرعتی که من دوست دارم پیشرفت نکرده است/برجام اساسا پوسته ای خالی است.

گروسی: همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطح و سرعتی که من دوست دارم پیشرفت نکرده است/برجام اساسا پوسته ای خالی است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با فرانس 24 خواستار همکاری ایران با این سازمان بین المللی شد.

گروسی در آن مصاحبه ادعای مجری برنامه مبنی بر موثر نبودن توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد، اما گفت که همکاری ایران و آژانس در سطح و سرعتی که او دوست دارد پیشرفت نکرده است.

گروسی گفت: من با قضاوت شما موافقم [توافق ایران و آژانس]این کار نمی کند، من موافق نیستم. فکر نمی‌کنم این چیدمان در سطح و سرعتی که من دوست دارم کار کند.»

وی افزود: آنچه ما با آن موافقت کرده‌ایم این است که ایران با آژانس همکاری کند تا برخی از فعالیت‌هایش را محدود کند و تجهیزات نظارتی بیشتری در اختیار ما بگذارد.

او ادامه داد: «ما توانستیم برخی از آن کارها را انجام دهیم، اما نه همه آنها. «ایران به فعالیت های غنی سازی خود ادامه می دهد و این البته جای نگرانی دارد.

مدیرکل آژانس توضیح داد: به همین دلیل است که ما به همتایان ایرانی خود می گوییم که تنها راه کسب اعتبار بین المللی این است که آنها به ما کمک کنند و با ما همکاری کنند. بدون این کار، این موضوع ممکن نخواهد بود».

رافائل گروسی در بخشی دیگر از این گفت و گو به تماس های ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران نیز واکنش نشان می دهد.

گروسی گفت: من از این نوع تماس های دوجانبه بین ایران و در این مورد خاص، آمریکا یا هر کشور دیگری با هدف دستیابی به نوعی تنش زدایی مطلع هستم. این نوع تماس ها به خودی خود بد نیستند.»

وی افزود: آنچه من همیشه می گویم و برای من جای تعجب ندارد این است که چنین توافقی باید قابل راستی آزمایی باشد و ما باید بتوانیم آن را راستی آزمایی کنیم.

گروسی گفت: “اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، خوشحال می شوم جزئیات بیشتری در مورد آن کسب کنم.” بنابراین، شکل و نوع چنین توافقات احتمالی به تصمیمات سیاسی طرفین بستگی دارد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در بخشی دیگر از بیانیه خود درباره برجام گفت: شما به برجام اشاره کردید. درست است، این توافق در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. در اصل یک پوسته خالی است. هیچ کس مرگ او را اعلام نکرده است، اما هیچ فعالیت دیپلماتیکی در اطراف او وجود ندارد.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان وجود دارد، بنابراین امیدوارم در صورت حصول توافق جایگزین یا توافق دیگری، از ما دعوت شود تا بازرسی و راستی‌آزمایی را انجام دهیم تا مطمئن شویم وظایف واقعی درج شده است. فقط یک تکه کاغذ نیستند.”

دیدگاهتان را بنویسید