رافائل گروسی بر استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمرکز کرد

در نشست دیروز (جمعه) ایران متهم به «تقلب جامعه جهانی با استفاده از مطالب کذب و اطلاعات نادرست» و بر این اساس، «لزوم بسیج جهانیان برای اقدام علیه ایران با استفاده از همه ابزارها برای جلوگیری از این دستاورد» شد. از “سلاح های هسته ای”.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل، نفتالی بنت هشدار داد که تل آویو “در صورتی که جامعه بین المللی نتواند برنامه هسته ای خود را در بازه زمانی مناسب تعلیق کند، حق اقدام و دفاع از خود را برای خود محفوظ می دارد.”

در این بیانیه به «دوره مربوطه» و اقدامات رژیم صهیونیستی اشاره نشده است، اما در مورد اخیر گفته می‌شود که قصد ادامه خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و کشتار دانشمندان ایرانی است. از نکوهش خودداری می کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: سفرش به تل‌آویو به دعوت رژیم صهیونیستی انجام شد و با بنت درباره اهمیت اقدامات پیشگیرانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هسته‌ای دیدار کرد. او گفت: «غیر معاهده» برای اشاعه سلاح (NPT)، که تل آویو عضوی از آن نیست.

اما سفر پیش از نشست روز دوشنبه شورای حکام در پایتخت اتریش سوالات مهمی را در مورد نقش تل آویو در گزارش نامتوازن و ناعادلانه اخیر آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران و قطعنامه تصویب شده توسط سه کشور اروپایی ایجاد می کند. با مقامات رژیم صهیونیستی در اجلاس آتی.

گروسی هفته گذشته گزارشی تحریک‌آمیز منتشر کرد که مدعی شد ایران در ارائه پاسخ‌های «از لحاظ فنی» به سؤالات این سازمان درباره کشف مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام‌نشده کوتاهی کرده است و بنابراین سؤالات درباره اقدامات پیشگیرانه‌ای که باید اتخاذ شود هماهنگ شده است. توافق مارس میان ایران و آژانس که نیاز به حل و فصل دارد، باقی است.

در همین راستا، سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، آلمان و فرانسه) و آمریکا قصد دارند در نتیجه رایزنی های اخیر با نمایندگان اسرائیل، پیش نویس قطعنامه ای درباره ایران به آژانس ارائه کنند. در این سند برخی ادعاهای بی اساس تکرار شده و خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

در بخش‌هایی از این سند که در اختیار برخی رسانه‌های غربی قرار گرفت، آمده است: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود و پیشنهاد مدیرکل آژانس برای تعهد بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل مشکلات مربوط به اقدامات پادمانی، اقدام فوری انجام دهد. . بقیه را فوراً بپذیرید.

ایالات متحده با ارائه این پروژه به شورای حکام موافقت کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته با اشاره به رایزنی اخیر بین کاخ سفید و مقامات اسرائیلی درباره آنچه برنامه هسته ای ایران خواند، تایید کرد که پیش نویس قطعنامه ای علیه ایران توسط واشنگتن و سه کشور اروپایی ارائه خواهد شد.

وی در بیانیه ای خطاب به نخست وزیر اسرائیل، ایران را به تقلب متهم کرد و افزود که تهران از سال 2018 برنامه هسته ای خود را به طرز نگران کننده ای دنبال می کند و “زمان پرواز هسته ای” کوتاه شده است. بیانیه ای که نه پایه علمی دارد و نه سیاستمداران غربی در مورد زمان بندی ادعایی فرار هسته ای اتفاق نظر دارند.


تاریخچه درخواست های آژانس را مرور کنید

چهار سال پیش نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در پی خروج یکجانبه رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام، با راه اندازی یک نمایش تبلیغاتی، ایران را به فعالیت های مخفیانه هسته ای متهم کرد و مدعی دسترسی به اسناد محرمانه شد.

بر این اساس، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که به زرادخانه های مجهز به تسلیحات صهیونیستی توجهی ندارد، با توجیه ادعاهای ضد ایرانی تل آویو، موضوع را در قالب مناقشه پادمانی با رسانه های غربی مطرح کرد.

ایران با رد این ادعاهای ساختگی و تاکید بر اینکه تعهد کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پادمان‌ها نامحدود نیست، بارها با مدیرکل آژانس برای رسیدگی و رسیدگی به نگرانی‌های ادعایی آژانس موافقت کرده است.

ایران در دو ماه گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات نادرست رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم، با همکاری منطقی و فنی در جلسات تفصیلی جداگانه به دنبال ارائه توضیحات و مستندات لازم در خصوص ادعاها بوده است. با مقامات مربوطه آژانس بین المللی انرژی اتمی.

با این حال، مدیر کل آژانس با کنار گذاشتن استدلال‌های گسترده، مستدل و فنی ایران و رد آن‌ها به‌عنوان ناعادلانه، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین‌شده آژانس تکیه کرده و نتیجه‌گیری یکجانبه خود را ارائه کرد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: متأسفانه آنچه در این گزارش به چشم می خورد همان چیزی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم مذاکرات ایران و آژانس اعلام کرد. این گزارش از آن زمان و حتی قبل از سومین نشست ایران و آژانس خلاصه شده است و به نظر می رسد در این خلاصه شتابی وجود دارد.

وی گفت: گزارش آژانس منصفانه و متعادل نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد که گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی منعکس کننده واقعیت مذاکرات ایران و آژانس نیست.


رژیم صهیونیستی به دنبال دفاع مجدد از پرونده ایران است

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به عنوان مقصر اصلی فعالیت های غیرقانونی هسته ای جهان، تلاش می کند با تامین امنیت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، شورای امنیت را به روی این پرونده باز کند.

برنامه هسته ای ایران از ابتدا با تجهیزات غیر منطقی آمریکا تحت نفوذ رژیم صهیونیستی با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و مشارکت ترویکا به یک بحران غیرضروری تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران با مداخله ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت کرده و در برابر فشارهای آمریکا و ترویکا برای توقف غنی‌سازی به صفر تسلیم نشده است. اما برای کاهش تنش‌ها، او موافقت کرد که با شرکت در مذاکرات سازنده (که منجر به توافق برجام 2015 شد) نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چندین اقدام مقدماتی، سرانجام با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا توسط وی در 8 می 1397، مواضعی برخلاف مقررات شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ کرد. 8 می 2018)، تحریم های ثانویه علیه ایران در دو مرحله بازگردانده شد.

در واقع خروج آمریکا بدون نقض اصل توافق، اقدامی یکجانبه غیرقابل توجیه با هدف نابودی کامل یک سند مصوب شورای امنیت سازمان ملل بود.

پس از ابراز تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای، ایران بار دیگر نهایت شجاعت و بصیرت خود را با شرکت در مذاکرات با هدف حفظ توافق هسته ای نشان داد. اما فشار رژیم صهیونیستی و عدم تمایل واشنگتن به تصمیم گیری مانع پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است.

کمیته بانفوذ لابی صهیونیستی «آیپک» در آمریکا اعلام کرد: ایران همچنان به دروغگویی و ممانعت بازرسان هسته ای آژانس ادامه می دهد. بدون شفافیت کامل، هرگونه توافق هسته ای با ایران بیهوده خواهد بود.

این سازمان صهیونیستی روز گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: آمریکا و متحدان ما باید با محکومیت رسمی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارسال آن به شورای امنیت سازمان ملل، ایران را پاسخگو بدانند.

ایران با استناد به زرادخانه‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی، بارها به رویکرد دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده و تأکید کرده است که سکوت و بی‌توجهی به برنامه هسته‌ای اسرائیل پیامی منفی به اعضای NPT می‌دهد که «عضویت در این معاهده به منزله پذیرش قوی‌ترین معاهده است. بررسی و نظارت، در حالی که دور ماندن از آن به معنای رهایی از هرگونه تعهد و انتقاد و حتی دریافت پاداش است.»

گروسی به جای رسیدگی به تخلفات رژیم صهیونیستی، اتهامات واهی تل آویو علیه ایران را در دستور کار آژانس و شورای حکام قرار داد.


هشدار نسبت به عواقب پذیرش قطعنامه توسط شورای حکام

چین و روسیه به شدت با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) مخالفت کردند.

ژائو لیجیانگ سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که پکن با اقدامات این کشورها برای فشار بر ایران با تصویب قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است.

سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز پذیرش قطعنامه ضدایرانی را مانعی بر سر راه احیای برجام و حفظ روابط حرفه ای تهران و آژانس دانست.

میخائیل اولیانوف چهارشنبه گذشته در توئیتی نوشت: «شایعاتی مبنی بر ارائه پیش نویس قطعنامه درباره ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد. در این زمینه دو سوال وجود دارد: آیا چنین قطعنامه ای به حفظ روابط حرفه ای تهران و آژانس کمک می کند و دوم اینکه آیا به احیای برجام کمک می کند؟ من در این مورد تردید دارم.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اقدامات اخیر واشنگتن و سه کشور اروپایی را بر خلاف رویه دیپلماسی، عجولانه و غیرسازنده می داند که روند مذاکرات در وین را دشوارتر و پیچیده تر خواهد کرد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی آژانس با واکنش متناسب، مؤثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید