آیا گره روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با سفر گروسی باز می شود؟

آیا گره روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با سفر گروسی باز می شود؟

روز جدید کشورمان روز دوشنبه میزبان مهمانی خواهد بود و فردای آن روز با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه برای تسهیل در گشایش گره یا گره های ایجاد شده در روابط ایران و ایران دیدار خواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه 31 آذرماه در آستانه برجام برای دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین، عازم ایران می‌شود. امیرعبدالیان، وزیر امور خارجه نتیجه این نشست و نتیجه این نشست بر دور جدید مذاکرات وین در 8 دسامبر نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شهریورماه برای اولین بار در دولت سیزدهم به ایران سفر کرده بود و با رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد، در بیانیه‌ای قبل و بعد از این نشست، خواستار دیدار با وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه شد. رئیس جمهور کشورمان؛ آرزوی نصف در سفر آینده برآورده شود.

محمدرضا گابی، رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در وین، چهارشنبه گذشته هدف از سفر گروسی به تهران را بررسی «وضعیت همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» عنوان کرد. همکاری هایی که از اردیبهشت 1377 با ارائه 8 گزارش فصلی پیوستن ایران به برجام فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق را در 23 گزارش فصلی از زمان امضای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از جمله ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در سال 2015 بررسی کرده است. از این گزارش ها، 15 گزارش آژانس بر تعهد ایران به آژانس قبل از روند کاهش بدهی ایران در سال 1998 تاکید می کند و 8 گزارش بعدی حاوی ابهامات و موضوعاتی است که مدیر آژانس بارها از ایران و آژانس خواسته است.

اما بررسی دلیل تغییر محتوای هشت گزارش اخیر از 15 گزارش قبلی، موضوعی نیست که حداقل آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام که گاها تهدید به صدور قطعنامه درباره ایران می کنند، از آن بی اطلاع باشند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که در فوریه ۲۰۱۷ با شعار خروج از برجام به عنوان چهل و پنجمین مقیم کاخ سفید انتخاب شد، در اردیبهشت ۱۳۹۷، حدود دو سال و چهار ماه پس از امضای برجام، آمریکا را ترک کرد. برجام. من این توافق را اعلام کردم.

این عقب نشینی یکجانبه و اعمال تحریم ها برای اعمال فشار حداکثری بر ایران به درستی این پیام را به سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده است که ایران دیگر نمی تواند از مزایای توافق هسته ای بهره مند شود. با این حال، کشورهایی که قبلاً نام خود را به 1+4 تغییر داده‌اند و به‌ویژه ترویکای اروپایی در 11 بند قول داده‌اند که اگر ایران به مقررات شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد، ایران می‌تواند حداقل نفت خود را به اندازه‌ای که می‌خواهد بفروشد. و پول را گرفت هیچ یک از تعهدات در دوره یک ساله ایران محقق نشد و شروع روند کاهش بدهی های ایران به صورت مرحله ای بسیار مهم بود.

شورای عالی امنیت ملی در 18 اردیبهشت 1377 همزمان با اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای صادر کرد و اعلام کرد: جمهوری ایران، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد حداکثر خویشتنداری را از خود نشان داده و بنا به درخواست سایر اعضای برجام، فرصت های قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است. و 36 برجام از امروز برخی از اقدامات خود را بر اساس توافق برجام متوقف می کند.

حسن روحانی رئیس جمهور اسبق کشورمان طی دقایقی پس از ابلاغ و جلسه شورای دولت جزئیات گام اول کاهش بدهی های برجامی را تشریح کرد که بر اساس آن ایران فروش کیک زرد بالای 300 کیلوگرم را متوقف می کند. آب سنگین بیش از 130 تن. ایران همچنین در گام دوم انتقال غنی‌سازی به میزان 3.67، در گام سوم رفع محدودیت‌های تحقیق و توسعه، در گام چهارم گازی‌سازی سایت فردو و در گام پنجم توقف تمامی محدودیت‌های عملیاتی را اعلام کرد.

هر یک از این پنج مرحله تا پایان سال 1998 با مهلت 60 روزه و تمرکز بر برگشت پذیری در صورت تحقق تعهدات طرفین در قبال برجام ادامه داشت. البته مسئولان کشورمان از سال 1377 تاکنون بارها در سخنان خود با تاکید بر همان اصل برگشت پذیری کاهش بدهی تاکید کرده اند که وقتی کشورهای برجام به تعهدات خود عمل کنند، ایران آماده است تا ساعتی بعد به تعهدات خود عمل کند.خلاصه.

روند آغاز شده در سال 1998 همان عاملی است که گزارش 8 آژانس بین المللی انرژی اتمی را از 15 گزارش قبلی متمایز می کند و عدم پایبندی کامل ایران به برجام را برجسته می کند. عامل فرعی تغییر رویکرد به گزارش های فصلی و نهایی مصوبه مجلس شورای اسلامی با عنوان اقدام راهبردی رفع تحریم ها و حمایت از حقوق ملت ایران بود که به تصویب خانه ملت ها رسید. در 4 دسامبر 1999. شورا یک روز بعد. گاردین لازم الاجرا شد و در مهم ترین بند، مهلت یک ماهه برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را اعلام کرد که البته مدتی تمدید شد و در نهایت در آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق رسید. با ایران باقی نماند، اما اختلافات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش داد.

آنچه در رابطه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 1998 مسلم است این است که اولاً شاکی و متهم نباید جایگزین شوند. پاسخگوی کاهش تعهدات ایران در برجام ابتدا آمریکاست که با خروج از توافق هسته ای و نقض آن مسیر پیشمرگه ها را در پیش گرفت و سپس شورای دیگر. احزاب شورا که به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده اند بیانیه یازدهم را صادر کردند. همچنین باید توجه داشت که آژانس نهادی است که باید فعالیت های اصلی کشورها را از نظر فنی و حقوقی بررسی و رصد کند. این وظیفه ای است که البته در مقاطع مختلف و کم و بیش از سوی مدیران کل سیاسی شده و رافائل گروسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و گاه با اظهارات خود در صدر فهرست قرار گرفته است.

علیرغم آگاهی آنها از موارد فوق، کمتر کسی را می توان یافت که اهمیت حفظ روابط فنی و حقوقی مثبت بین تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تایید یا تاکید نکند. اما بعد سیاسی این رابطه مستقیماً به مذاکراتی مربوط می شود که از 28 آذرماه برای زمینه سازی برای بازگشت آمریکا به برجام و گره گشایی از تاروت برجام از سر گرفته می شود. باز کن.

دیدگاهتان را بنویسید