پاسخ خبرگزاری دولتی به گزارش جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران: گروسی فرصت را می‌سوزاند/ تهران بر اساس ادعاهای خصمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قلمرو باز نمی‌کند.

پاسخ خبرگزاری دولتی به گزارش جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران: گروسی فرصت را می‌سوزاند/ تهران بر اساس ادعاهای خصمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قلمرو باز نمی‌کند.

روز جدید : آژانس دولتی نوشت: ایران همواره تاکید کرده است که تعهدات آژانس در زمینه ضمانت‌نامه‌ها نامحدود نیست و قلمرو خود را بر اساس ادعای دشمنان به آژانس باز نمی‌کند. در این راستا، توافق مارس گذشته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، فرصتی استثنایی برای گروسی بود تا بی طرفی و استقلال سازمان تحت فرمان خود را از هرگونه فشار و دخالت عوامل خارجی در آژانس به اثبات برساند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت دیگری را برای ایران برای حل و فصل مسائل امنیتی باقی‌مانده تحت تأثیر مخالفان روابط ایران و آژانس از دست داد و بار دیگر به رویکردی غیرسازنده و مخرب متوسل شد.

ایرنا نوشت: رافائل گروسی روز گذشته (دوشنبه) دو گزارش درباره برنامه هسته ای ایران به اعضای شورای حکام منتشر کرد که در آن اظهاراتی حاوی مفروضات از پیش تعیین شده و ساختگی درباره رژیم صهیونیستی است و خلاصه ای یک طرفه ارائه می دهد.

برخلاف تعهد آژانس مبنی بر حفاظت از اطلاعات محرمانه طرفین، این گزارش های ادعایی بلافاصله در رسانه های غربی منتشر شد که باعث گمانه زنی ها و بحث های داغ ضد ایرانی در آستانه برجام شد.

این مشکلی است که ایران بارها درباره آن هشدار داده و تاکید کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در مکانیسم انتشار خود تجدیدنظر کند. مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده اند که مسئولیت آژانس به به روز رسانی رویدادها محدود نمی شود، بلکه باید از حفاظت از اطلاعات محرمانه کشور میزبان نیز اطمینان حاصل کنند.

اما با وجود این حواشی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین گزینه را برای حل مشکلات ادعایی حمایت‌گرایانه با ایران از دست داده است. او در سه سال گذشته ادعاهایی درباره آنچه که فعالیت های هسته ای در مکان های کشف نشده در ایران می نامد مطرح کرده است. این ادعاها ابتدا از سوی نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و سپس رسانه ها و مذاکره کنندگان غربی به آن دامن زدند.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در مارس سال گذشته پس از سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند که مشکلات ادعایی را در یک نقشه راه مشخص حداکثر ظرف مدت سه ماه حل کنند. در نتیجه رایزنی‌های فشرده، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی برای تسریع و تقویت همکاری و گفت‌وگو بین آنها برای حل و فصل مسائل صادر کردند.

در این بیانیه آمده است که تا 20 مارس 2022، سازمان انرژی اتمی توضیحات کتبی درباره موضوعات مطرح شده توسط آژانس در مورد موضوعات مربوط به سه سایتی که ایران در نظر نگرفته است، همراه با اسناد پشتیبان ارائه خواهد کرد. آژانس ارائه خواهد کرد.

آژانس همچنین این اطلاعات را ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات کتبی سازمان و اسناد پشتیبان مرتبط بررسی خواهد کرد و هرگونه استعلام در مورد اطلاعات دریافتی توسط سازمان را ارائه خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، ظرف یک هفته پس از ارائه اطلاعات آژانس به سازمان در مورد سایر موضوعات مرتبط با این اطلاعات، آژانس و سازمان نشستی را در تهران برای رسیدگی به این موضوعات برگزار خواهند کرد. برای هر مکان جلسات جداگانه ای برگزار خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، گروسی باید یافته های خود را قبل از تشکیل شورای حکام در ژوئن 2022 (ژوئن 2022) گزارش می کرد.

توافق مارس میان ایران و آژانس فرصتی استثنایی برای اثبات بی طرفی گروسی و استقلال سازمان تحت فرمان او بود.

بر اساس گزارشی که روز گذشته رویترز با استناد به گزارش آژانس منتشر کرد، مدیرکل آژانس در این گزارش گفت که ایران در ارائه پاسخ های «از نظر فنی قابل اعتماد» به تحقیقات آژانس در مورد کشف مواد هسته ای در مکان های ناشناخته کوتاهی کرده است. بنابراین، گروسی به این نتیجه رسید که مشکلات مربوط به اقدامات پیشگیرانه همچنان با سه مکان باقی است.

این در حالی است که تحرکات رژیم صهیونیستی در آستانه دور جدید نشست هیأت رئیسه بار دیگر تشدید شده و با اصرار اعضای شورا و شورا سعی در انحراف و تأثیرگذاری بر حل این پرونده دارد.

محمدرضا گیبی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: جمهوری اسلامی ایران اگرچه از ابتدا معتقد بود که اتهامات وارده به کشورمان بر اساس اطلاعات نادرست رژیم صهیونیستی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خصمانه است. کشورها با نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات، آمادگی خود را برای همکاری صحیح و فنی با آژانس اعلام کرد، به دنبال مذاکره با آژانس برای ورود به مذاکرات به منظور نهایی کردن این ادعاها با شرکت در ارائه سه جلسه جداگانه فنی تفصیلی با آژانس بود. کارکنان مربوطه آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو ماه گذشته توضیحات لازم و مستندات فنی را در مورد ادعاهای مطرح شده به آژانس ارائه دهند.

وی روز گذشته به خبرنگاران گفت که گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست. خلاصه گزارش دقیقا همان چیزی است که مدیرکل در پارلمان اروپا قبل از دور سوم مذاکرات فنی، حتی قبل از پایان مراحل ذکر شده در بیانیه مشترک، گفت.

قائبی گفت: متأسفانه این گزارش با کنار گذاشتن استدلال‌های مفصل، مستدل و فنی طرف ایرانی و باطل خواندن ناعادلانه آنها، همچنان بر فرضیات از پیش تعیین‌شده آژانس تکیه می‌کند و بنابراین نتیجه‌گیری یکجانبه خود را ارائه می‌کند. .

در واقع گروسی که به عنوان رئیس ناظر هسته ای سازمان ملل حتی از محکومیت خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران توسط عوامل صهیونیستی خودداری کرد، با انتشار گزارش اخیر خود به احتمال اعتمادسازی بین دو کشور پشت کرد.

ایران همواره تاکید کرده است که تعهدات احتیاطی آژانس بین المللی انرژی اتمی نامحدود نیست و آنها قلمرو خود را بر اساس ادعای دشمن علیه آژانس باز نمی کنند. در این راستا، توافق مارس گذشته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، فرصتی استثنایی برای گروسی بود تا بی طرفی و استقلال سازمان تحت فرمان خود را از هرگونه فشار و دخالت عوامل خارجی در آژانس به اثبات برساند.

بر این اساس جمهوری اسلامی ایران رویکرد مدیرکل آژانس را غیرسازنده و مخرب روابط و همکاری های جاری و نزدیک دو کشور می داند و معتقد است آژانس باید از پیامدهای مخرب انتشار این گونه گزارش های یکجانبه آگاه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید