خبرگزاری فرانسه: غربی های آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال ارسال پیام به ایران هستند، اما درهای دیپلماتیک را به طور کامل نمی بندند

خبرگزاری فرانسه: غربی های آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال ارسال پیام به ایران هستند، اما درهای دیپلماتیک را به طور کامل نمی بندند

روز جدید : انتظار می رود که کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده در اجلاس نظارت هسته ای این هفته سازمان ملل به دنبال محکومیت ایران باشند، زیرا مذاکرات برای احیای توافق هسته ای 2015 متوقف شده است.

این قطعنامه که توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان تهیه شده است، نشانه ای از بی صبری فزاینده است زیرا دیپلمات ها هشدار می دهند که پنجره نجات این توافق تاریخی در حال بسته شدن است.

نشست هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی از دوشنبه تا جمعه در وین برگزار می شود. اگر قطعنامه ای مبنی بر موافقت ایران با “همکاری کامل” با آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن نشست به تصویب برسد، این اولین طرحی خواهد بود که از ژوئن 2020 از ایران به همکاری دعوت می کند.

با متوقف شدن کامل مذاکرات هسته ای، جوزف بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در آخر هفته در توییتی نوشت که احتمال بازگشت به توافق در حال “کوچک شدن” است. او گفت: “اما ما هنوز هم می توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم.”

آژانس در گزارشی در اواخر ماه گذشته گفت که هنوز در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده که قبلاً در سه سایتی که قبلاً توسط ایران برای میزبانی فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده بود، سؤالاتی وجود دارد. ایران هشدار داده است که هرگونه اقدام سیاسی از سوی ایالات متحده و گروه موسوم به E3 متشکل از فرانسه، آلمان و بریتانیا بدون شک واکنشی متناسب، مؤثر و فوری را به دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند غربی ها در نشست های هفته جاری شورای حکام به دنبال ارسال پیامی تهدیدآمیز به ایران هستند. با این حال، به گفته کلمنت ترمه، محقق مؤسسه بین المللی مطالعات ایرانی رسانه، حتی اگر جلسات کمی متشنج باشد، بعید است که مذاکرات با شکست مواجه شود. وی گفت: با توجه به جنگ در اوکراین، اروپایی ها برای یک بحران جدید با ایران آماده نیستند. این کارشناس پیشنهاد کرد که راه حل احتمالی علیه ایران به گونه ای تنظیم شود که در را به روی مذاکرات بیشتر نبندد.

موضوع اصلی بحث برانگیز درخواست تهران از واشنگتن برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست رسمی گروه های تروریستی آمریکایی است. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سخت در نوامبر از انجام این کار خودداری کرد. کلسی داونپورت، کارشناس دیگر، گفت: «بهایی سیاسی که بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بپردازد، در مقایسه با تهدید ایران که مجهز به سلاح‌های سبک است، زیاد است، اما پایین است».

وی افزود که دولت بایدن برای بازگرداندن مذاکرات به مسیر اصلی خود باید سایر پیشنهادات خلاقانه خود را دو برابر کند.

دیدگاهتان را بنویسید