اختلافات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش یافته است

ساعت: 11:07
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792331

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با بیان اینکه اختلاف‌ها بر سر مسائل دوجانبه در مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش یافته و انتظار می‌رود دو کشور به زودی به توافق برسند، گفت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشرفت کرده و اختلافات بر سر مسائل دوجانبه کاهش یافته است. به نقل از پرس تی وی.

حاتب زاده گفت: نمی خواهم وارد جزئیات شوم اما پیش بینی می کنم به زودی دو طرف به تفاهم برسند.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه شنبه در پاسخ به ایسنا مبنی بر عدم توافق ایران و آژانس در مورد سایت کرج و نصب دوربین، گفت: موضوع کرج در یک بسته و موارد ادعایی با هم است. .

محمد اسلامی در پاسخ به ایسنا با بیان اینکه توافقی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در سایت تسا کرج صورت گرفته است، به ایسنا گفت؟ وی گفت: کرج و موارد دیگر در برجام خارج از امنیت بود. برجام یک معاهده است و طرفین زمانی تعهدات متقابل داشتند که به تعهدات خود عمل نکردند و تحریم های شدید غیرقانونی و سرکوبگرانه را اعمال کردند و هر روز تحریم ها را تمدید کردند و دلیلی برای تحمیل تعهدات برجامی وجود ندارد. ما در چارچوب اقدامات پیشگیرانه و NPT کار می کنیم و هیچ چیز دیگری را قبول نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره همکاری ایران و آژانس با توجه به اینکه مذاکرات در وین در حال انجام است، گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس قوانین، اساسنامه، ضمانت ها و NPT باشد و در این چارچوب روابط ما باشد. تاسیس شده است و آژانس طبق قوانین کنترل خود را بر فعالیت های هسته مرکزی ما دارد. آنچه در رسانه ها منتشر می شود علم روانشناسی و سیاسی است. جریان پیش روی ما به هیچ وجه از توسعه علم و فناوری در ایران حمایت نمی کند و با متهم کردن زنان به جاسوسی و عملیات روانی، اینگونه القا می کند که ما هدفی ناموجه داریم و پایبند به عدم اشاعه نیستیم و هیچ کدام از اینها نبوده است. و نیست، این موضوع را مطرح می کند، اما ما مزاحم این جاسوسان نخواهیم شد و امیدواریم کشور از این مرحله نیز عبور کند.

وی افزود: دستور کار ما در مذاکرات با آژانس در مورد موارد ادعایی بود و پاسخ ها داده شد و در برجام نهایی شد. برای اجرای برجام همه کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند، ایران نمی تواند صددرصد به تعهدات خود عمل کند و کشور مقابل نمی تواند به هیچ یک از تعهدات خود عمل کند. امیدوارم منطق وجود داشته باشد و اصول و قواعد رعایت شود. اگر برجام است همه باید به آن عمل کنند، اگر نشد ایران با ضمانت کار می کند و فشار سیاسی هم هست.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید