روسیه و چین با پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران مخالف هستند

روسیه و چین با پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران مخالف هستند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه روسیه بر مخالفت قاطع مسکو با پیش نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که چنین پروژه ای «هیچ اثر مثبتی ندارد و موضوعات در دستور کار همکاری ایران و آژانس باید در جهت فنی آژانس حل و فصل شود».

در همین راستا، ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین، روز پنجشنبه در واکنش به خبر پیشنهاد قطعنامه پیشنهادی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام سازمان بین المللی اتمی آژانس انرژی اعلام کرد پکن باید بر ایران فشار بیاورد. مخالف تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت که مذاکرات برای ازسرگیری معاهده موسوم به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در نقطه حساسی قرار دارد و رویکرد تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف کرده و برجام را مختل خواهد کرد. روند مذاکرات

بر اساس متن پیش‌نویس ارسال شده به 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این قطعنامه از ایران می‌خواهد فوراً به تعهدات قانونی خود عمل کند و به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهد بیشتری را توصیه کند. تمام اقدامات احتیاطی دیگر را روشن و حل کنید. “” فورا آن را انجام دهید.”

پیش‌نویس قطعنامه چهار کشور غربی درباره لزوم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آینده در نشست شورای حکومتی ارائه شود.

در همین حال، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، هشدار داد که اقدامات آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران با «مطابقاتی مواجه خواهد شد». ، پاسخ مؤثر و «فوری» از تهران.

حسین امیرعبدالهیان همچنان معتقد است که ایران مصمم به دستیابی به یک توافق هسته ای خوب، قوی و پایدار است و پیش نویس قطعنامه شورای حکومتی را «بر خلاف رویه دیپلماسی، عجولانه و غیرسازنده» خواند که روند مذاکرات را «بیشتر» کرد. دشوار” و دشوار.” خواهد بود.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی چهار کشور غربی به شورای حکام ارائه می‌شود که دور جدید مذاکرات تمدید توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در وین در آوریل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق جدیدی را ارائه می‌کند. این نهاد اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به بیش از 18 برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید