بیانیه ترویکای اروپایی درباره واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی


ساعت: 22:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1913031

تروئیکای اروپایی بیانیه مشترکی درباره واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش الجزیره، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه که در سایت وزارت خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس آخرین اقدامات ایران را که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای خود تایید شده محکوم می‌کنیم.

تروئیکای اروپایی مدعی شد: ایران با افزایش ظرفیت تولید خود در فردو و نطنز خارج از محدوده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و با تسریع در تولید اورانیوم غنی شده، گام های مهم دیگری در جهت لغو برجام برداشته است. تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم بسیار غنی شده (HEU) در تاسیسات زیرزمینی خود در تاسیسات غنی سازی فردو نگران کننده است.

در عین حال، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان افزودند که به رایزنی با شرکای بین المللی خود برای بهترین راه برای مقابله با آنچه تشدید تنش هسته ای ایران می خوانند ادامه خواهند داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد را با استفاده از 2 مجموعه سانتریفیوژ IR-6 موجود در سایت فردو آغاز کرده است.

بیانیه فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت، حاکی از آن است که تهران قصد دارد تولید اورانیوم غنی‌شده 5 یا 20 درصد خود را در فردو افزایش دهد.

پنجشنبه گذشته، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر با صدور قطعنامه‌ای خصمانه علیه کشورمان، ایران را به همکاری ناکافی در خصوص وجود ذرات مشکوک اورانیوم در 3 مکان اعلام‌نشده متهم کرد و اعلام کرد که تهران مطابق با تحقق تعهدات خود است. تعهدات قانونی و او باید بدون تاخیر اقدام کند.

این مصوبه با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع به تصویب این شورای 35 نفره رسید. روسیه، آفریقای جنوبی و غیره مخالف سوء استفاده ابزاری کشورهای غربی از آژانس برای اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران هستند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه گفت و گو با خبرنگاران درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در مراکز فردو و نطنز توضیح داد: در روزهای اخیر شاهد صدور قطعنامه ای علیه ایران بودیم. با واکنش متقابل ما مواجه شده بود، بنابراین در روزهای اخیر تولید اورانیوم UF6 با غنی سازی 60 درصد در فردو از سر گرفته شد.

دیدگاهتان را بنویسید