واکنش ایران به پذیرش قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی ما علیه متقاضی اقدام می کنیم


ساعت: 23:33
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1854590

رئیس نمایندگی ایران در آژانس، پذیرش قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را به شدت محکوم کرد و با بیان اینکه اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد، گفت: ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال برجام تجدید نظر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در جریان بررسی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا در مورد درخواست ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امشب با 30 رای موافق ، 2 مقابل روسیه و چین و 3 رای ممتنع. ایران اعلام کرد، پاکستان و لیبی سرپرستی نماینده دائم محمدرضا گیبی در جمهوری اسلامی ایران را تایید می کنند و این نگرش با انگیزه سیاسی و مغرضانه برخی از کشورهای عضو شورای حکام را به شدت محکوم می کنند.

رئیس نمایندگی دائم کشورمان پیش از پذیرش قطعنامه خاطرنشان کرد: فشرده ترین بازرسی های آژانس در 20 سال گذشته در ایران انجام شده است و تنها در سال 2021، 22 درصد بازرسی های آژانس در سراسر جهان انجام شده است. . در ایران، ایران تنها 3 درصد از کل تاسیسات هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی را در سراسر جهان در اختیار دارد.

قائبی همچنین تاکید کرد: ادعاهای مطرح شده درباره مکان های ذکر شده در گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس اطلاعات نادرست رژیم صهیونیستی است. اگرچه ایران نگرانی‌ها و ابهامات اساسی در این گزارش دارد و مدیرکل آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام کرده است، اما نتیجه برعکس است.

این دیپلمات ایرانی خطاب به نمایندگان کشورها گفت: ایران عمیقاً از اقدامات حامیان این قطعنامه برای در پیش گرفتن چنین مسیری که هیچ ربطی به واقعیت های فنی در این حوزه ندارد، بلکه نتیجه یک اقدام مغرضانه و غیرحرفه ای است متاسف است. و سیاسی «به تعهدات خود در برجام عمل کنید و اوضاع را پیچیده تر نکنید.

گبی همچنین با تاکید بر اینکه سطح کنونی همکاری ایران و آژانس نمونه است و مذاکرات نهایی درباره احیای برجام ادامه دارد، افزود: مسئولیت حفظ چنین همکاری های گسترده ای بر عهده شورای حکام و اعضای آن است. و سرنوشت برجام».

وی افزود: باید علیه کسانی که به نام کسب امتیازات صرفا سیاسی می خواهند این را از بین ببرند متحد شویم و این مسئولیت فقط بر عهده ایران نیست و اگر از ریل خارج شود مسئولیت همه ماست. تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. «منفی را تحمل کنید؛ بنابراین از کشورهای عضو می‌خواهیم به این قطعنامه که هدف آن تحقق دستور کار سیاسی برخی از کشورهای عضو است، رأی منفی دهند.

رئیس هیئت کشورمان نیز پس از تایید قطعنامه پیشنهادی، این قطعنامه را به شدت محکوم و رد کرد و خطاب به نمایندگان کشورهای عضو آژانس گفت: با توجه به ادامه همکاری‌های گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس، تصویب قانون وضوح بی معنی است. ناامید کننده است.

وی با اشاره به اینکه پذیرش قطعنامه گواه این ادعاست که فشارها و خواسته های سیاسی برخی کشورها بر جنبه فنی برجام غلبه کرده است، افزود: اراده و فشار برخی کشورهاست.

غیبی افزود: این ضربه بزرگی به دستگاهی است که یکی از مهم ترین نهادهای تصمیم گیری آن یعنی شورای حکام ضربه خورده است.

این دیپلمات کشورمان با تصریح بر این موضوع که پذیرش این قطعنامه نه ایران را ترغیب به فراتر رفتن از سطح بالای همکاری فعلی با آژانس و نه وادار به کناره گیری از مواضع اصولی خود نمی کند، افزود: متاسفم و اراده خواهد کرد. نسبت به اقدام مقتضی اقدام نماید که عواقب آن بر عهده درخواست کنندگان و حامیان این قطعنامه خواهد بود.

وی هشدار داد که اگر ایران پس از نشان دادن سطح مثال زدنی از همکاری با چنین رفتارهای ناعادلانه و با انگیزه سیاسی مواجه شود، ایران در واقع حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس تجدید نظر کند.

انتهای پیام*

دیدگاهتان را بنویسید