آمریکا و اروپا بر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار می آورند تا قطعنامه ای ضد ایرانی صادر کند

پیش نویس آن قطعنامه روز جمعه قبل از نشست شورای حکام به 35 کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال شد. این پیش نویس یک روز پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران به شورای حاکم ارسال شد.

در متن ارائه شده به شورای حکام بدون ذکر تاریخ، به اقدامات مورد نظر در مورد ایران اشاره شده و آمده است: «(شورای حاکمه) تصمیم می‌گیرد که ایران فوراً و فوری به تعهدات قانونی خود عمل کند و موارد زیر را انجام دهد. اقدامات، فورا آن را انجام دهید.

اقدامات درخواست شده توسط شورای حکومتی همچنین شامل ارائه توضیحات معتبر ایران از آثار یافت شده است. همچنین سایر اقدامات شامل ارائه کلیه اطلاعات، اسناد و پاسخ های درخواستی آژانس و دسترسی به سایت ها و مطالب مورد نیاز آژانس و نمونه برداری از سایت های مورد نظر آژانس می باشد.

متن پیش نویس که با اکثریت ساده اعضای شورای حکومتی تصویب خواهد شد، همچنین بیان می کند که «شورای حاکم نگرانی عمیق خود را از این که مسائل پادمان مربوط به سه سایت اعلام نشده به دلیل عدم همکاری اساسی کافی از سوی شورا حل نشده باقی بماند، ابراز می دارد. ایران.” خب.”

یک دیپلمات ارشد شرکت کننده در شورای حکام که به دلیل حساسیت های سیاسی نخواست نامش فاش شود، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان پیشرفت ملموس در نشست خود با ایران است و امیدوار است که این آغاز روندی باشد که منجر شود. برای تکمیل پاسخ ها

پیش‌نویس قطعنامه همچنین به گزارش آژانس در روز پنجشنبه استناد می‌کند که می‌گوید رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «عمیقا نگران است که هنوز هیچ پیشرفتی در همکاری با ایران حاصل نشده است».

شورای حاکم در ژوئن قطعنامه مشابهی را تصویب کرد که تنها چین و روسیه با آن مخالفت کردند.

پیش از این، رافائله ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفت که ایران در نشست اخیر خود در وین هیچ چیز جدیدی درباره برنامه هسته ای خود ارائه نکرده است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داشت.

گروسی این موضع را در حاشیه کنفرانس آب و هوای COP27 در شرم الشیخ مصر اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «آنها چیز جدیدی نیاوردند. چند هفته دیگر در سطح فنی در ایران دوباره ملاقات خواهیم کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش‌های سه ماهه آینده آژانس درباره ایران که در هفته آینده منتشر می‌شود، افزود: ما فرصت داریم تا مجدداً به کار خود متعهد شویم، اما پس از انتشار گزارش‌ها این اتفاق خواهد افتاد. “

پیش از این، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود: هیچ مشکلی در خصوص اجرای توافقات پادمانی توسط ایران وجود ندارد و این موضوع در آخرین گزارش سازمان ملل نیز تایید شده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در همین راستا هیات فنی ایران برای پاسخگویی به سوالات آژانس به وین سفر کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: بی طرفی، استقلال و حرفه ای بودن آژانس نباید خدشه دار شود و این سازمان باید خارج از کنترل نیروها بماند تا همگان بتوانند از کمک های فنی آژانس و حمایت برای توسعه صلح آمیز بهره مند شوند. برنامه های هسته ای وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تاسیسات هسته ای و کشتار ناجوانمردانه دانشمندان هسته ای ایران، از سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی افزود: رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت NPT در نیامده و حاضر به پذیرش این معاهده و پادمان های آژانس نیست و آژانس باید بدون راهنمایی و به صورت تخصصی به این موضوع رسیدگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید