قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرقانونی است و در راستای منافع اسرائیل/ایران، پاسخ مناسب تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.


ساعت: 18:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856275

تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل اهداف و پیامدهای قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

هفته گذشته با وجود مخالفت روسیه و چین، قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی تروئیکای اروپایی و آمریکایی در جلسه شورای حاکم به تصویب رسید.

30 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به این قطعنامه رای مثبت دادند. سه کشور رای ممتنع و دو کشور چین و روسیه رای مخالف دادند. در این قطعنامه که توسط آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا ارائه شد، ایران به دلیل عدم همکاری با آژانس و تمایل کامل به همکاری با آژانس مورد انتقاد قرار گرفت.

به همین مناسبت، تحلیلگران و کارشناسان امور بین الملل در میزگرد یزدرسا به بررسی ابعاد مختلف این قطعنامه پرداختند. مشروح این دیدار که با حضور سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل بین الملل، سیدجعفر کنادباشی کارشناس غرب آسیا و علیرضا کریمی تحلیلگر سیاسی برگزار شد به شرح زیر است:


ایران آماده پذیرش قطعنامه بود


صدرالحسینی: قطعنامه هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی با 30 رای مثبت، 3 رای ممتنع و 2 رای منفی روسیه و چین علیه کشورمان صادر شد. البته ایران تا حدودی منتظر این موضوع بود و به عبارتی آماده پذیرش قطعنامه بود.

ذکر این نکته ضروری است که از 35 عضو شورای حکام، حدود 15 نفر (یا بیش از دو سوم) متحدان ایالات متحده هستند و به همین دلیل گفته می شود که ایران آماده پذیرش این قطعنامه است.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مصوبات در شورای حکام قابل وتو نیست و برای تصویب قطعنامه نیاز به اکثریت دوسوم است.


43289b18 7937 4d0b 843b bf10d84c7544 خبر خاکستری


نقش آشکار صهیونیست ها در تصمیمات آژانس


شیرینی: پذیرش قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در درجه اول نتیجه اقدامات متقلبانه محافل صهیونیستی در سراسر جهان است. می توان گفت از ابتدای مشکلات هسته ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون نقش رژیم صهیونیستی در موضع آژانس علیه جمهوری اسلامی ایران تا این حد آشکار نبوده است.

امروزه با این نوع نمایندگی و نفوذ، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتبار خود را از دست داده و دیگر نه تنها در افکار عمومی جهان بلکه در محافل سیاسی نیز اعتباری ندارد.

واضح ترین موضوعی که بی طرفی و اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر سوال می برد، سفر اخیر مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به اسرائیل است. تا زمانی که رژیم صهیونیستی عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی نباشد و به هیچ یک از قوانین و معاهده های آن پایبند نباشد.


تصمیم شورای حکام از نظر قانونی و اداری لازم الاجرا نیست


کریمی: از وابستگی آژانس بین المللی انرژی اتمی به قدرت های غربی و ماهیت سیاسی این نهاد به اصطلاح بین المللی باید تاسف خورد. اوضاع به قدری آشفته است که خود مقامات رژیم جنایتکار صهیونیستی علنا ​​اعلام کرده اند که داده ها و محتوای گزارش را در اختیار دبیرکل آژانس قرار داده ایم.

امروز صدور قطعنامه علیه ایران یک اقدام سیاسی به نفع دشمنان ایران است. البته قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران نباید از نظر قانونی و اداری الزام آور باشد و اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

در خردادماه دو سال پیش در دولت روحانی مصوبه شورای حکام علیه ایران داشتیم اما آن موقع اتفاقی نیفتاد و امروز هم نخواهد شد و این اقدام بیشتر با هدف اعمال فشار روانی بر ایران در مذاکرات است. آنها نمی خواهند مذاکرات را مختل کنند، بلکه می خواهند ایران را با استفاده از این قطعنامه مجبور به پذیرش شرایط خودشان کنند.


واکنش های ایران به مصوبه شورای حکام


صدرالحسینیرئیس دفتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پذیرش قطعنامه ضدایرانی شورای حکومتی را به شدت محکوم کرد و گفت: اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و اضافه کرد که ایران حق دارد در سیاست و رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند. ، شورای حکام.

بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، ایران تصمیم گرفته است تمامی دوربین‌های اضافی که در سایت‌های هسته‌ای ضبط می‌شوند را خاموش کند و هیچ اطلاعاتی را ضبط نکند.

همچنین تصمیم گرفته شد که آژانس آنلاین جریان و فلومتر OLEM غنا در ایران بسته شود. با این حال، بیش از 80 درصد از دوربین های موجود این آژانس دوربین های امنیتی هستند که به اندازه کافی به کار خود ادامه می دهند.


خروج ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی منطقی است


شیرینیکاملا واضح است که ایران باید به اقدامات سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی واکنش جدی نشان دهد. البته شکی نیست که تصمیمات باید در راستای منافع ملی کشور باشد.

البته اقداماتی مانند تصمیم خروج از برجام با ستاد وزارت امور خارجه و دولت است. آنها باید بر اساس فواید و مضرات این اقدام تصمیم لازم را بگیرند.

اما من فکر می کنم منطقی تر است که هر ایرانی از این به بعد از آژانس خارج شود، زیرا اسرائیلی های غیر آژانس نیز سلاح هسته ای دارند و حرفه آنها پذیرفته شده است و هیچ قطعنامه ای علیه آنها صادر نمی شود. بر این اساس افکار عمومی ما را ملزم به خروج از آژانس می کند.


هدف آمریکا و غرب از صدور قطعنامه ضد ایرانی ایجاد فضای روانی است


کریمی: بزرگترین برگ برنده غربی ها در این قطعنامه تاثیرات روانی و رسانه ای آن است. در واقع با این فضا می خواهند محاسبات مسئولان ما را به هم بزنند.

ما نباید منفعل باشیم و باید واکنش جدی و حساب شده داشته باشیم، بلکه این واکنش باید کاملاً عقلانی و منطقی و در راستای منافع ملی باشد. ما نباید وارد فضای احساسی شویم، بلکه باید ببینیم چه چیزی به نفع ماست و چه چیزی به نفع منافع ملی ایران است و بر اساس آن عمل کنیم.

به عنوان مثال، اگر خروج از NPT به نفع کشور باشد و اثر مثبت داشته باشد، باید این کار را انجام دهیم، اما اگر اینطور نیست، نباید این کار را انجام دهیم، بنابراین مهم است که اقداماتی را انجام دهیم که در منافع کشور


5393fe9e cc5d 42b0 ae9b dab5edc0e99c خبر خاکستری


هدف از این قطعنامه کسب امتیازات آمریکا از ایران است


صدرالحسینی: ایران در سال های اخیر همواره همکاری سازنده ای با آژانس داشته است و تعداد قابل توجهی از بازرسی های جهانی آژانس در ایران و پذیرش داوطلبانه تعهدات خارج از اطلاعات و ارائه دو سند خدشه ناپذیر در مذاکرات در ماه های اخیر موید این موضوع است. در حال حاضر کشور ما شفاف ترین برنامه هسته ای را در بین کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد.

این قطعنامه پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت نمی فرستد و هدف اصلی آمریکا کسب امتیاز از ایران و به عبارتی مجبور کردن ایران به پذیرش شرط خود است.

به عبارت دیگر جمهوری اسلامی تحت فشار است تا به آمریکایی ها کمک کند تا در موضوع هسته ای پیروز شوند.

البته جمهوری اسلامی ایران بارها نشان داده است که می تواند با قدرت از منافع ملی خود دفاع کند و چنین فشاری نمی تواند مانع از پیگیری مطالبات قانونی خود در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای و ادامه مذاکرات درخواستی نمایندگان اروپایی شود. و رژیم صهیونیستی و آمریکا را تحمیل کرد که ادامه راه در مسیری غیرقابل برگشت و یکجانبه است.


صدور قطعنامه آژانس علیه ایران کار تبلیغاتی است


شیرینیالبته باید در نظر داشته باشیم که صدور قطعنامه در هیات مدیره حتی اگر پرونده به شورای امنیت برود عملا تاثیر چندانی نخواهد داشت. دلیلش هم این است که بیشترین فشار را در طول تاریخ به ما وارد کرده اند و بیشتر از این نمی توانند علیه ما انجام دهند.

بنابراین این یک واقعیت است که قطعنامه جدید هیچ اثر عملی ندارد و یک کار تبلیغاتی است و از سوی دیگر صدور هرگونه قطعنامه علیه ایران نشانه بی اعتباری آژانس بین المللی انرژی اتمی است. در واقع هر قطعنامه ای که آنها تصویب کنند به فعالیت های صلح آمیز هسته مرکزی ما آسیبی وارد نمی کند و فقط بی اعتباری آنها را نشان می دهد.


ایران باید داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند


کریمیمن فکر می کنم یکی از بهترین کارهایی که در حال حاضر می توانیم برای آژانس انجام دهیم این است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کنیم، و آن کمک به طرف مقابل برای درک اینکه یک رویکرد واقعی وجود دارد.

در واقع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی امتیازی بود که ایران به غرب داد تا از مزایای برجام بهره مند شود، اما وقتی از منافع اقتصادی برجام بهره نخواهیم برد، دلیلی وجود ندارد که آن امتیاز را به طرف مقابل بدهیم. .

متأسفانه در هشت سال گذشته رویکرد ایران در قبال آژانس و سازمان ملل این بوده است که هر چقدر هم که تحریم ها و قطعنامه ها علیه ما اعمال شده، هیچ واکنشی نشان نداده ایم.

اما تجربه ما نشان می دهد که منافع ملی کشور زمانی تامین می شود که شاهد اقدامات جدی و عملیاتی و در عین حال منطقی در برابر اقدامات خصمانه طرف مقابل باشیم و بارها تجربه کرده ایم که انفعال و عقب نشینی هیچ تاثیری بر کشور ندارد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید