قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شد


ساعت: 20:30
تاریخ انتشار: 1401/03/18
کد خبر: 1854583

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه ای ایران را به عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه ای ایران را به عدم همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کرد.

این قطعنامه با 30 رأی موافق، 2 رأی مخالف (روسیه و چین) و 3 رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، پس از این قطعنامه گفت که بیش از نیمی از جمعیت جهان از قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت نمی کنند.

وی در توئیتر خود نوشت: شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را با حمایت آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در ایران تصویب کرد. نمایندگان 30 کشور به این قطعنامه رای مثبت، دو کشور (روسیه و چین) رای مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند. بر این اساس کشورهایی که بیش از نیمی از جمعیت جهان را نمایندگی می کنند از این قطعنامه حمایت نکردند.

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش نویس قطعنامه ای را به مدیران آژانس ارائه کردند که در آن ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند.

سازمان انرژی اتمی ایران امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای از بسته شدن تعدادی دوربین با دوربین های اضافی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است. به یک معنا، او این را یک تعهد ایران می‌داند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز عملیات اتاق اندازه‌گیری سطح OLEM غنا و دبی‌متر آژانس تعلیق شود که به دستور مسئولان مربوطه صادر شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: البته بیش از 80 درصد دوربین‌های موجود این آژانس اقدامات پیشگیرانه هستند که مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهند.

وی گفت: «اگر گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران قصد دارد شفافیت را در واکنش به این قطعنامه کاهش دهد، دقیق باشد، برای نتیجه دیپلماتیکی که به دنبال آن هستیم، بسیار تأسف‌آور و زیان‌بار است». دسترسی به آژانس و سیاسی شدن آن به دلیل اینکه سازمان فقط کار خود را انجام می دهد هدفی ندارد.

این تحول در زمانی رخ داد که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین برای چند ماه به حالت تعلیق درآمده بود. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان توقف مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده و به بهانه های مختلف به جای اجرای تعهدات خود در احیای برجام، ایران را مقصر می دانند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است.

پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، کشورهای غربی یک ایرانی موضوعی مطرح شده است که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را متوقف کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید