اقدام سیاسی قابل ستایش ایران در برابر قطعنامه سیاسی شورای حکام/ اقدام متقابل، تنها راه ایران در برابر قطعنامه شورای حکام سازمان ملل


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855332

یک کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه ما در برجام به تمام تعهدات خود عمل کردیم تا زمانی که طرف غربی به هر یک از تعهدات خود عمل کرد، گفت: در آن زمان باید با رعایت اقدامات طرف مقابل به تعهدات خود عمل می کردیم. الان هم همینطور و هر چقدر هم که بخواهند ما را تحت فشار سیاسی قرار دهند، ما باید همکاری خود را به حدی کاهش دهیم که حداقل عضویت خود را در آژانس برآورده کنیم و سپس به ماندن یا نشدن NPT فکر کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ پس از سال ها سکوت مرگبار در خانه ملت ها در دوران ریاست جمهوری علی لاریجانی در مقابل دشمنی و تحریم های دشمن علیه ایران، در آذرماه ۱۳۹۵ مجلس یازدهم در اقدامی انقلابی طرح اقدام راهبردی رفع تحریم ها را تصویب کرد که با پیشرفت های گستاخانه ایجاد شد. غرب و گروه 1+5 در افزایش تحریم ها و فشار بر کشورمان.

در این قطعنامه آمده است: در صورت لغو تحریم‌ها توسط دشمنان ایران و ادامه شکست برجام و کشورهای 1+5، ایران به وضعیت قبل از برجام بازمی‌گردد و در برجام فعالیت می‌کند. همکاری‌های خود با اتمی را کاهش می‌دهد. آژانس انرژی

در پی امکان تعیین شده در این طرح و عدم لغو تحریم ها علیه کشورمان، اقدامات برنامه اقدام راهبردی رفع تحریم ها اجرایی شد و اولین مرحله دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دوربین های نظارتی ایران بود. تاسیسات هسته ای مسدود شد.

در پی این اقدام، آژانس بین المللی انرژی اتمی با اقدامات دیپلماتیک، لبخند، مذاکره و … تلاش کرد به کار خود سرعت ببخشد. و ایران را از این کار منصرف کند، اما به دلیل مصمم بودن ایران برای مقابله با زیاده خواهی های بی پایان غرب، از انجام خواسته های ایران خودداری کرد و تسلیم این فشار دیپلماتیک نشد و لبخند زد.

پس از سلسله مذاکرات دیگر هیئت های مذاکره کننده ایرانی و گروه 1+5 که با زیاده خواهی و تجاوز غرب به منافع ملی ما همراه بود، سرانجام این مصالحه منجر به تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام سازمان ملل شد. هفته

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی درباره جدی بودن این قطعنامه به صاحب نیوز گفت: چنین قطعنامه ای قابل تصویب در شورای حکام است و در صورت تصویب مجدد بعید است در شورای امنیت تصویب شود زیرا شرایط بین المللی اجازه نمی دهد. تنش های جدید در جهان و جهان و افکار عمومی نخواهد گذشت.

وی درباره اقدامات لازمی که کشورمان باید در برابر تصویب این قطعنامه انجام دهد، گفت: باید اقدامات تنبیهی خود را که از قبل شروع کرده ایم آغاز کنیم و در این راستا باید اقداماتی را انجام دهیم که فراتر از قوانین بین المللی است تا صحت و سقم این قطعنامه را بررسی کنیم. آژانس: «ما داوطلبانه متوقف شدیم و در چارچوب پروتکل‌های اصلی آژانس و NPT بازگشتیم.

ایمانی ادامه داد: باید جلوی اقدامات داوطلبانه و مشترک گرفته شود و تا جایی که علیه کشور ما کار می کنند باید در این راستا اقدام کنیم و این تجربه ای است که در برجام دیدیم.

وی گفت: ما در برجام به تمام تعهدات خود عمل کرده ایم تا زمانی که طرف غربی به هر یک از تعهدات خود عمل نکرده است. ما هم اکنون باید همین کار را انجام دهیم و مهم نیست که چقدر تلاش می کنند تا ما را تحت فشار سیاسی قرار دهند، ما باید همکاری خود را به حدی کاهش دهیم که حداقل عضویت خود را در آژانس برآورده کنیم و سپس بررسی کنیم که آیا NPT باقی می ماند یا خیر. یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان در مخالفت با تصویب این قطعنامه را چگونه می بینید، ضمن تمجید از بیانیه وزارت امور خارجه و اقدام متقابل ایران، گفت: این قطعنامه بیشتر سیاسی بود تا اجرایی و باید آماده بود. به محض اینکه طرف مقابل بخواهد قطعنامه های الزام آور اتخاذ کند، اقدام مناسب را انجام دهد.

ایمانی در این خصوص با بیان اینکه با کاهش همکاری ها چه اتفاقی مثبت خواهد افتاد، تصریح کرد: این تنها کاری است که می توانیم در برابر فشار سیاسی دشمن انجام دهیم.

طبیعی است که دشمن در عقب نشینی ما امتحانش را پس داده است و ما دیده ایم که اگر در مقابل دشمن عقب نشینی کنیم، باید عقب نشینی کنیم تا خروج کنیم و از طرفی دیدیم که وقتی در مقابل دشمن می ایستیم. ما موفق می شویم، هیچ راه حلی برای نه وجود ندارد که چاره ای جز مقابله با دشمن و تلاش برای تحت فشار قرار دادن او برای کشورمان نداشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید