پرونده هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

پرونده هسته ای ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

روز جدید کارنامه هسته ای ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از روز گذشته با حضور 35 کشور در وین آغاز شد، موشکافی می شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توئیتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دستور کار خود را تحت عنوان «راست‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت» آغاز می‌کند.

پیش از این محمد مرندی، مشاور تیم ایرانی در مذاکرات برجام گفته بود که تهران نگران نشست شورای حکام و نتایج آن نیست.

نشست فصلی شورای حکام روز دوشنبه 12 سپتامبر (21 شهریور) آغاز شد. این نشست تا روز جمعه 25 شهریورماه ادامه خواهد داشت.

تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) در جلسه قبلی شورای حکام قطعنامه محکومیت ایران را پیشنهاد کردند که با اکثریت آرا تصویب شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است تا پاسخ‌های کافی در رابطه با کشف آثار اورانیوم ساخته دست بشر در سه سایت اعلام‌نشده ارائه کند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این سه سایت را در ورامین، مریوان و تورقوزآباد در حومه تهران شناسایی کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که سایت‌های ورامین و تورقوزآباد در سال‌های 2003 و 2004 احتمالاً برای از بین بردن آثار اورانیوم تخریب شده‌اند.

تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این سایت‌های اعلام نشده مهم‌ترین موضوع بحث برانگیز در احیای برجام اعلام شده است.

تهران بارها خواستار بسته شدن پرونده تحقیقاتی این نهاد به منظور زمینه سازی برای احیای برجام شده است، اما کشورهای اروپایی درگیر در توافق هسته ای ایران با آمریکا می گویند این موضوع ربطی به برجام ندارد. احیای برجام

محسن نظیری عسل، سفیر جدید ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین نیز در نشست فصلی شورای حکام برای ارائه پاسخ های ایران حضور یافت.

دیدگاهتان را بنویسید