نماینده ایران در آژانس: عذرخواهی گزارش گروسی از مخالفان احیای برجام/ دسترسی به اطلاعات دوربین تا احیای برجام امکان پذیر نیست

نماینده ایران در آژانس: عذرخواهی گزارش گروسی از مخالفان احیای برجام/ دسترسی به اطلاعات دوربین تا احیای برجام امکان پذیر نیست

روز جدید : این آژانس تا زمانی که توافقی برای احیای برجام صورت نگیرد، به اطلاعات حافظه دوربین های خود و سایر اطلاعات در این زمینه دسترسی نخواهد داشت.

«محمدرضا گیبی» رئیس نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین و آژانس بین المللی انرژی اتمی را مخرب روابط و همکاری های کنونی و نزدیک ایران و آژانس دانست و معتقد است که آژانس باید برجام باشد. با آگاهی از پیامدهای مخرب انتشار این گونه گزارش های یک طرفه که می تواند عذرخواهی لازم را در دستان مخالفان روابط ایران و آژانس ایجاد کند که برجام را احیا خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد اورانیوم غنی‌شده در ایران به 18 برابر حد مجاز در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش خود اعلام کرده است که ایران طی سه سال گذشته در ارائه پاسخ‌های «از لحاظ فنی معتبر» به سؤالات آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران کوتاهی کرده است.

طی دو ماه گذشته در سه جلسه فنی جداگانه با کارکنان مربوطه آژانس بین المللی انرژی اتمی شرکت می کند

قائبی گفت: علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که ادعاهای مطرح شده علیه خود مبتنی بر اطلاعات نادرستی است که رژیم صهیونیستی و کشورهای متخاصم برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات در اختیار آژانس قرار داده است. با اعلام آمادگی خود برای همکاری سالم و فنی با آژانس، با شرکت در سه نشست فنی جداگانه با کارکنان مربوطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت دو ماه، به دنبال دستیابی به توافق با آژانس برای ورود به مذاکرات به منظور نهایی کردن این ادعاها بود. گذشته، توضیحات و مستندات فنی لازم را در مورد ادعاهای مطرح شده به آژانس ارائه کند.

گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست

غیبی ادامه داد: گزارش مدیرکل آژانس نشان دهنده همکاری گسترده ایران با آژانس نیست. این گزارش دقیقاً نتیجه گیری می کند که مدیر کل در پارلمان اروپا قبل از دور سوم مذاکرات فنی حتی قبل از پایان مراحل ذکر شده در بیانیه مشترک انجام داده است.

به گفته نماینده ایران، این گزارش متأسفانه مبتنی بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و استدلال‌های کلان، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی را کنار گذاشته و قرائت غیرمنصفانه آنها را باطل می‌کند و بر این اساس نتیجه‌گیری یک‌طرفه وی است. ارائه می دهد.

دیپلمات ارشد ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیرسازنده و مخرب روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک ایران و آژانس می‌داند و معتقد است آژانس باید به پیامدهای مخرب انتشار این گونه گزارش‌های یکجانبه که ممکن است مستلزم رسیدگی باشد، پی ببرد. عذرخواهی در دست مخالفان روابط ایران و آژانس و مخالفان سرسخت احیای برجام.

گزارش آژانس دوم

وی در تشریح گزارش دوم گفت: گزارش دوم یک گزارش فنی به روز شده توسط مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد نظارت بر اجرای برجام بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و جدیدترین تحولات فنی است. اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران.

رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادآور شد: کلیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب NPT و بر اساس اقدامات جبرانی قانونی پیش‌بینی شده در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، عدم انجام تعهدات. از دیگر کشورهای برجام، این کار انجام شده است و بر این اساس آژانس تا زمانی که توافقی برای بازیابی برجام حاصل نشود، به اطلاعات حافظه دوربین های مستقر خود و سایر اطلاعات در این زمینه دسترسی نخواهد داشت.

قائبی گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها به مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره لزوم خودداری از درج اطلاعات دقیق درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود با توجه به اهمیت رعایت اصل محرمانه بودن بر اساس مقررات آژانس هشدار داده و اعتراض کرده و مورد توجه جدی قرار نگرفت. از آژانس

دیدگاهتان را بنویسید