260 نماینده مجلس از بسته شدن دوربین ها با دوربین های اضافی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران حمایت کردند


ساعت: 14:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855390

گروهی از نمایندگان پارلمان قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم و از بسته شدن دوربین‌های نظارتی اضافی حمایت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ 260 نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای مصوبه هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی را محکوم کردند.


متن بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اکثریت اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه 18 خرداد 1401 قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کردند و ما ملت ایران این اقدام سیاسی زیاده خواهانه کشورهای غربی را محکوم می کنیم.

1- جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش‌های دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشوری است که بیشترین فرصت‌ها را برای نظارت و دسترسی به این سازمان در بازه‌های زمانی مختلف فراهم کرده است، اما این دسترسی‌ها در عوض اجازه می‌دهد. فصل ادعاها: غرب در برابر برنامه صلح آمیز هسته ای مثمر ثمر است و هر بار سؤالات مداوم جدیدی از دبیرکل وجود دارد که اکنون تردیدهایی را در مورد لزوم چنین همکاری هایی ایجاد می کند. سوال این است که اگر همکاری با بازرسی های آژانس باعث عذرخواهی از ابهامات می شود، چرا باید این احتمالات تکرار شود؟

2. متأسفانه، مدیرکل و بر این اساس، دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به وضوح اعتبار فنی خود را از دست داده اند. سفر آقای گروسی به اراضی اشغالی فلسطین و دیدار او با رهبران رژیمی که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را نمی پذیرد و گزارش های مختلف در مورد دستیابی غیرقانونی به سلاح های هسته ای را در نظر نمی گیرد، بارزترین نشانه های پیش داوری و تعهد گروسی است. به زیر سوال بردن ماموریت های این سازمان در مسیر خلع سلاح هسته ای.

3. در این زمینه، برخلاف قوانین و رویه‌های داخلی آژانس، ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی در مرکز درخواست‌های دبیرکل برای دسترسی به ایران قرار دارد که نشان‌دهنده مشخصی از ماهیت سیاسی و غیرفنی آژانس است. .

4- در مذاکرات و توافق مارس 2015 بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدیرکل آژانس موافقت کرد که پس از دریافت توضیحات اولیه و تکمیلی جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر موضوعات، در گزارش خود برای حل این مشکل در شورای حکام. قدم بردار. در این زمینه، کشورمان طی 3 ماه گذشته یک بار توضیحات مکتوب و 3 دور ملاقات حضوری با آژانس انجام داده است. اما از سخنان افتتاحیه مدیرکل قبل از پایان مذاکرات در پارلمان اروپا و پس از گزارش منفی وی به شورای حکام مشخص بود که انگیزه های سیاسی رویکرد فنی را به سمت گروسی تغییر داده است!

5. مجلس شورای اسلامی با ادامه روند سیاسی در آژانس بین المللی انرژی اتمی از اقدامات دولت محترم و سازمان انرژی اتمی کشورمان برای کاهش همکاری با آژانس از جمله قطع دوربین های نظارتی بدون نظارت حمایت می کند.

6- ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت محترم و وزارت امور خارجه می خواهیم که بر حفظ حقوق ملت ایران با حفظ چارچوب برنامه هسته ای و لغو موثر تحریم های اقتصادی به نفع ایران تاکید کنند. مردم ما، چهره غرب. اجرای دقیق «قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» (مصوب مجلس یازدهم) را عامل اصلی حفظ حقوق این ملت بزرگ می دانیم.

7- به دولت خدمتگزار یادآوری می کنیم که دشمنان ملت ایران با ایجاد فشار و فضاسازی سیاسی سعی در ایجاد بی ثباتی در زندگی اقتصادی عزیزان ما دارند تا از سوء استفاده بیگانگان جلوگیری شود.

به گزارش فارس، نظارت نظارتی شامل نظارت های مربوط به پروتکل الحاقی و نظارتی است که جمهوری اسلامی ایران در برجام تحت عنوان درمان متعهد شده است.

پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) پروتکلی است که بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای را به رسمیت می شناسد.

همچنین اقدامات شفافیتی که ایران در برجام متعهد به انجام آن شده است عبارتند از:

1- نظارت کامل بر مواد و تجهیزات دو منظوره

2- دسترسی به مردم.

3- دسترسی به اماکن نظامی.

4- نصب تجهیزات مانیتورینگ مدرن.

5- افزایش تعداد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به 130 به 150 نفر پس از گذشت 9 ماه از اجرای برجام.

6- اجازه اندازه گیری غنی سازی چاپ آنلاین و الکترونیکی برای همیشه.

7- صدور روادید بلندمدت (15 ساله یا بیشتر) برای عوامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهیه مکان مناسب برای سایت‌های آنها و استقرار کامل آنها در ایران.

8- 20 سال نظارت بر موجودی روتورها و بلیزرها.

9- اخذ مجوز از كميسيون مشترك و شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي واردات اقلام دو منظوره و پذيرش نظارت كشور صادركننده بر كاربرد نهايي اين تجهيزات در ايران.

11-15 سال نظارت بر موجودی سانتریفیوژهای موجود در انبار و زیرساخت آنها.

12-20 سال نظارت بر معادن سنگ کنسانتره و حرکت آنها.

مجوز 13-15 سال برای دسترسی روزانه به وب سایت فردو برای اطلاعات در مورد مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده.

14. ارائه گزارش وضعیت برنامه هسته ای ایران به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد.

15- نظارت بر فعالیت های ایران به صورت تمام وقت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید