رئیس سازمان انرژی اتمی: «نصب دوربین های آژانس فراتر از وظایف ایران» دروغ است/ رابطه ایران با آژانس بر اساس پادمان ها و NPT است. نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر

رئیس سازمان انرژی اتمی: «نصب دوربین های آژانس فراتر از وظایف ایران» دروغ است/ رابطه ایران با آژانس بر اساس پادمان ها و NPT است.  نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به اینکه گفته شده دوربین در اصفهان بیش از وظایف نصب شده است؟ گفت: نه اینطور نیست. وی تاکید کرد که روابط ایران با آژانس مبتنی بر پادمان ها و NPT است، نه بیشتر، نه کمتر.

محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به اینکه گفته شده دوربین های بیشتری در اصفهان نصب شده است؟ گفت: نه اینطور نیست.

وی تاکید کرد که روابط ایران با آژانس مبتنی بر پادمان ها و NPT است، نه بیشتر، نه کمتر.

علی خزریان رئیس کمیته های سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در 20 خرداد به شورای حکام در خصوص توافق بین این آژانس گفت: و سازمان انرژی هسته ای ایران در خصوص افزایش نظارت و ایجاد نظارت پادمانی. : پس از استماع گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی، برای اعضای کمیسیون مشخص شد که توافق حاصل شده، اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها خلاف قانون است و تاکید برجام. رهبر معظم انقلاب نباید این قانون را زیر پا بگذارند. مسئولان صنعت هسته ای تصریح کردند.

وی با اشاره به برخی ابعاد این توافق گفت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به همکاری و تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب مفاد پادمانی و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری می داند. انقلاب، هیچ تعهدی نباید داد. متأسفانه بر اساس اطلاعیه آژانس، حدود 10 دوربین فوق امنیتی در کارگاه ساخت سانتریفیوژ در سایت اصفهان نصب شده است.

یکی از اعضای هیات مدیره کمیسیون نود و نهم تصریح کرد: همچنین 2 دستگاه EMD برای اولین بار در دنیا بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذیربط برای نظارت بر خط غنی سازی در تاسیسات فردو و نطنز قرار گرفت. که نه تنها مخالف مصوبه مجلس، بلکه فراتر از تعهدات برجام است. به این دلیل که در طرح سنجش میزان غنی سازی به دستگاه OLEM اشاره شده است، بنابراین باید مشخص شود که این دو دستگاه چه تفاوت هایی با هم دارند.

وی با اشاره به وظایف نظارتی شورای اسلامی بر اساس قانون، گفت: در این جلسه علیرغم تاکید کمیسیون اصل نود و سایر نمایندگان مجلس مبنی بر اطلاع از جزئیات این توافق، مشخص شد که مجلس از جزییات آن بی اطلاع بوده است. متن موافقتنامه که مغایر با قانون و تکالیف حمایتی اضافی بوده و وجود ندارد و امکان اجرای قانون مجلس وجود ندارد.

هازاریان در پایان خاطرنشان کرد: پیش از این از وزیر امور خارجه در مورد محتوای توافق نامه مذکور سوال شده بود و وی اعلام کرد که این پرونده در اختیار این وزارتخانه نیست بلکه سازمان انرژی اتمی است.

دیدگاهتان را بنویسید