اسلامی: ما به برجام پایبند هستیم. نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر

اسلامی: ما به برجام پایبند هستیم.  نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر

روز جدید: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس نمی‌تواند ادعا کند فعالیت‌هایی در ایران وجود دارد که بر اساس بازرسی‌ها با عدم رعایت آن مواجه شده است. وی گفت: ما به نظارت بر اساس برجام که قبلا اتخاذ کرده بودیم پایبند هستیم. به برجام برگردید و آنچه در برجام و تعهد طرفین توافق شده را اجرا کنید و ما نیز به آن پایبند هستیم. نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این سازمان نمی تواند ادعا کند که فعالیتی در ایران وجود دارد که بر اساس بازرسی ها با عدم رعایت آنها مواجه شده است.

محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون تمامی فعالیت های خود در حوزه هسته ای را بر اساس استانداردها و مقررات آژانس انرژی اتمی انجام داده است و هیچ گونه فعالیتی وجود ندارد که در این زمینه فعالیت داشته باشد. مراحل اطلاع رسانی را طی نکرده است.

وی افزود: تمامی فعالیت های ما زیر نظر آژانس بوده و هست. جمهوری اسلامی به NPT و پادمان‌ها متعهد است و آژانس نمی‌تواند ادعا کند که فعالیت‌هایی در ایران وجود دارد که در آن بر اساس بازرسی‌ها، عدم رعایت آن مشخص شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: موارد ادعایی، اسناد ادعایی و مکان های ادعایی توسط ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی ساخته شده است که طی 20 سال گذشته به طور مستمر ما را مقصر دانسته و به مذاکرات سیاسی در موضوع هسته ای دامن زده است. و سند حاصل از توافق برجام. آن مذاکرات 20 سال پیش انجام شد و هدف آن مذاکرات و توافق نهایی که در قالب برجام انجام شد، رفع این اتهام بود.

اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 پس از مذاکرات دقیق به این نتیجه رسیدند که موارد و اتهامات ادعایی را پس خواهند گرفت و همچنین توضیح و تشریحی را که در قالب سند در قالب سند ارائه شده است. عنوان PMD بسته شد و جمهوری اسلامی نیز پذیرفت که برنامه هسته ای خود را محدود کند، سرعت و ظرفیت آن را کاهش دهد.

وی افزود: ما توافق کردیم که نظارت آنها برای اعتمادسازی و رفع هرگونه تحریمی که به بهانه این ادعاها اعمال می کنند، گسترده تر باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رژیم جنایتکار صهیونیستی که اجازه دسترسی به هیچ یک از فعالیت های هسته ای خود را به آژانس نداده و همکاری نمی کند، پرچمدار تشدید عملیات روانی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است. ما انتظار نداریم که مدیرکل آژانس اظهاراتی داشته باشد که این همان چیزی است که رژیم صهیونیستی می خواهد. این غیرقابل قبول است و با شرح وظایف مدیرکل سازمان مغایرت دارد.

اسلامی تاکید کرد: اعتراض خود را در این خصوص هم به صورت کتبی و هم از طریق نماینده دائم خود در نمایندگی به وی اعلام کرده ایم و انتظار داریم این رویه خاتمه یابد.

وی یادآور شد: ما در این یک سال هدف خود را در دستور کار قرار داده ایم که بخشی از سیستم هایی که بتواند اثرات فناوری هسته ای را در زندگی مردم آشکار کند و همچنین چندین نوع سیستم در این بخش که از تشعشعات هسته ای استفاده می کنند را در دستور کار قرار دهیم. در صنعت، کشاورزی، غذا و بخش بهداشت با هم مرتبط هستند. در این روزهای هفته دولت را رسوا می کنیم و پیام این اقدامات این است که مردم آثار فناوری هسته ای را ببینند و همچنین نشان دهند که فناوری هسته ای فقط غنی سازی نیست و طیف وسیعی از آثار و اقدامات را شامل می شود.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از مذاکرات وین نظارت بیشتری از سوی آژانس خواهد پذیرفت و نظر آژانس در مورد افزایش نظارت بر کدام سایت های ایرانی چیست، تصریح کرد: ما هیچ سایت هسته ای اعلام شده ای نداریم. جاها و پرونده های سخت توسط منافقین و صهیونیست ها ساخته می شود که چیز جدیدی نیست. آنها برای نابودی برنامه هسته‌ای ما عملیات تروریستی و خرابکاری صنعتی انجام داده‌اند، این عملیات روانی – سیاسی و رسانه‌ای اخیر آنها دلیلی بر جریان مذاکرات و مذاکرات منطقی است که کشور برای رفع این تحریم‌ها، رفع و خاتمه آن نیاز فوری دارد. دشوار است و هدف از مذاکرات رفع تحریم ها است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما به نظارت بر اساس برجام که قبلا اتخاذ کرده بودیم پایبند هستیم. به برجام برگردید و آنچه در برجام و تعهد طرفین توافق شده را اجرا کنید و ما نیز به آن پایبند هستیم. نه یک کلمه کمتر، نه یک کلمه بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید