سیدحسن خمینی: ما «جمهوری اسلامی» هستیم. ما یک امارت اسلامی، یک خلافت اسلامی یا حتی یک حکومت اسلامی نیستیم

سیدحسن خمینی: ما «جمهوری اسلامی» هستیم.  ما یک امارت اسلامی، یک خلافت اسلامی یا حتی یک حکومت اسلامی نیستیم

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (ره) تاکید کرد: ما جمهوری اسلامی هستیم، امارت اسلامی، خلافت اسلامی و حتی یک جمهوری اسلامی نیستیم. حکومت اسلامی نتیجه انقلاب جمهوری اسلامی است و اگر به این نتیجه توجه نکنید، اساس واقعی انقلاب را رها کرده اید. همانطور که تصور می‌شود با حذف دین، ارزش‌های دینی، اخلاق دینی و موازین دینی می‌توان جمهوری اسلامی داشت، اشتباه است، همانطور که فکر می‌کند می‌توان حکومتی را «جمهوری» بدون اکثریت و حضور در جامعه نامید. رئیس جمهور ولش کن اشتباهه البته امام در مورد اسلام بودن یک شرط بسیار مهم داشتند; فقه اسلامی. اما فقه که وابسته به زمان و مکان است و اجتهاد در چارچوب زمان و مکان انجام می شود; و فقاهت سخت، خشک و در جای خود نیست و قابلیت اجتهاد پویا را دارد.

جماران: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار اعضای ستاد مرکزی بزرگداشت امام با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سی و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه امام روح و جان است. روح جمهوری اسلامی» و همچنین بیان دیگر وی در خصوص اینکه «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست»، گفت: یکی از مقوله های برجسته در ذهن و آگاهی همه ما این است. بحث «انقلابی بودن» و «انقلابی ماندن». «انقلابی بودن» را می توان در سه زمینه متفاوت تفسیر کرد. اولین چیزی که در دسترس فرد است، انقلابی بودن است. انقلابی بودن هر یک از ما را تبدیل به فردی می کند که می توان گفت انقلابی است و در گذشته گاهی برای او اصطلاح متعهد به کار می رفت.

یادگار امام افزود: در یک بافت ملی ثمره و نتیجه انقلاب «جمهوری اسلامی» است. در چارچوب و افق بین المللی، نتیجه انقلابی گری «بیداری دینی» است; و این لزوماً اسلامی نیست و ممکن است احیای تفکر دینی در بین غیر مسلمانان باشد. این بدان معناست که برای انقلابی بودن در افق بین المللی باید تفکر دینی را در زندگی همه مردم زنده کرد. البته منظور ما این نیست که بگوییم انقلابی بودن، دیندار کردن مردم جهان است. این هم ملاک است، اما دین باید به عرصه زندگی انسان برگردد و از حوزه فردی به حوزه جمعی برگردد. همه به دنبال خوشبختی هستند، اما افراد مذهبی خوشبختی را در دنیایی جستجو می کنند که در آخرتشان اختلالی ایجاد نکند. این اساس تفکر شما را از کسی که یا به زندگی پس از مرگ اعتقاد ندارد یا اصلاً ربطی به آن ندارد متمایز می کند.

وی تاکید کرد: بنابراین نتیجه انقلابی گری در افق ملی، «جمهوری اسلامی» و ظهور یک نظام نظامی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، امام زمان (عج) آن حضرت است. این جمهوری اسلامی همان چیزی است که امام فرمودند، «نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر»; کلمه «کمتر» می تواند حذف جمهوری یا اسلام باشد و کلمه «بیشتر» را می توان با هر قید دیگری به کار برد. امام روح جمهوري اسلامي است و اين جمهوري اسلامي اولين «جمهوري» است، تعبير خود امام اين است كه فرمودند: «اي مردم ايران جانم فداي تك تك آنان باد». این بدان معناست که مردم صاحب این کشور هستند و اگر کسی چیزی از خود نشان دهد متعلق به مردم است و نتیجه این روند باید به زندگی بهتر برای همه مردم روستایی و شهری اعم از زن و مرد منجر شود و مشارکت کنند. در تعیین سرنوشت خودمان و نمی توان از هم جدا شد. حذف از تعیین سرنوشت; همه باید در این جمهوری اسلامی حضور داشته باشند.

سید حسن خمینی با اشاره به تعبیر رهبری مبنی بر اینکه «اگر انتخابات خدای ناکرده ضعیف باشد کشور متحمل خسارات سنگینی می شود»، گفت: ما «جمهوری اسلامی» هستیم، نه امارت اسلامی، خلافت اسلامی یا حتی. یک حکومت اسلامی نتیجه انقلاب جمهوری اسلامی است و اگر به این نتیجه توجه نکنید، اساس واقعی انقلاب را رها کرده اید. همانطور که تصور می‌شود با حذف دین، ارزش‌های دینی، اخلاق دینی و موازین دینی می‌توان جمهوری اسلامی داشت، اشتباه است، همانطور که فکر می‌کند می‌توان حکومتی را «جمهوری» بدون اکثریت و حضور در جامعه نامید. رئیس جمهور ولش کن اشتباهه البته امام در مورد اسلام بودن یک شرط بسیار مهم داشتند; فقه اسلامی. اما فقه که وابسته به زمان و مکان است و اجتهاد در چارچوب زمان و مکان انجام می شود; و فقاهت سخت، خشک و در جای خود نیست و قابلیت اجتهاد پویا را دارد.

وی با بیان اینکه انقلابی بودن 5 مولفه دارد، تصریح کرد: اولاً انقلابی از نظر ما معتقد به خداست و اگر از این جهت ضعیف باشد، انقلابی نیست. کسی که خدا را دارد چیزی کم ندارد. از دل ایمان به وجود خداوند قدرت و توانایی می آید. شما در تمام زندگی امام ورق می زنید. این یکی از مهمترین لحظاتی است که او در زندگی خود با آن روبرو بوده است. خدا رحمت کند، مرحوم آقای مطهری تعبیر ملایمی داشتند که من چهار ایمان را در ایشان دیدم; اولین آنها «ایمان به خدا» بود. آنگاه این ایمان به خدا شما را به غرور نمی کشاند و به تواضع، خدمت بیشتر و زندگی عاشقانه می کشاند. سپس زندگی را زیبا می بیند.

یادگار امام بیان می کند: دومین مؤلفه مهم انقلابی بودن این است که چیزی جز خدا را مؤثر ندانیم. انقلابی واقعی کسی است که بگوید خدا بس است. آن وقت استبداد از دل این نفی بیرون می آید. زیرا ظالم یعنی کسی که می خواهد خدا باشد. انسان زیر بار کلمات تسلیم نمی شود، زیرا به نظر می رسد مانند خدا رفتار می کند. اصلی ترین نقطه درگیری با رژیم طاغوت از این منظر بود: شما کی هستید که به ما دستور می دهید و ما را مالک می دانید؟! پذیرفتن اینکه هیچ کس جز خدا قدرت نفوذ ندارد و در مقابل هیچ کس جز خدا نباید سر تعظیم فرود آوریم و هر نوع ظلم و ظلم است. فتح خرمشهر از آنجاست که منبعی جز خدا نیست و مرکز قدرت در یک جاست.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که هیچکس جز خدا حق تعیین سرنوشت ما را ندارد، تسلیم ظلم نمی شویم و آمریکا و شوروی در تعیین خط مشی ما اشتباه می کنند. آمدن و خروج رضاشاه به دستور سفارتخانه های خارجی بود و روزی که شاه می خواست برود نیز به دستور آنها بود. استقلال سیاسی امروز ایران در تاریخ حداقل 200 سال ایران بی نظیر است و مانع از دخالت بیگانگان در سیاست ما می شود. کارمندان ما خودشان تصمیم می گیرند و عمل می کنند.

سید حسن خمینی گفت: علم به اینکه نفوذی جز خدا نیست از نفی استکبار است و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی از روز اول با استکبار مخالفت می کند. پیام انقلاب ایران ذاتا نفی قدرت غیر الهی است. شعار «نه شرقی نه غربی» همزمان با استقلال، استقلال و جمهوری اسلامی وجود داشت. ما می توانیم و عشق به مردم زاییده ایمان شما به خداست.

وی با بیان اینکه مولفه سوم «ایثار» است، تصریح کرد: این انقلابی است که خودش را فدا می کند. ابوما می گفت که امام روزی سخنرانی کرد و فرمود که اگر کسی فکر می کند از او بهتر است، نماند و مرحوم غفور فرد فردا به نخست وزیری می رود و استعفا می دهد. انقلابی که خود را ببیند، انقلاب نیست. این یک دروغ است! امام به ابوما می‌گوید که مسئولیت‌های دولتی را قبول کرد، آنچه را که در زمین باقی می‌ماند انجام بده. بار مسئولیت را به دوش نکشید، اما لازم نیست همه جا باشید.

و ادامه داد: انقلاب بدون قربانی اصلا انقلاب نیست، شبه انقلاب است. دوستانی که در دفاع مقدس بودند رزمندگانی را دیده‌اند که پلاک‌شان را برداشته‌اند تا پیکرشان شناسایی نشود. انقلابی یعنی کسی که دنبال مناصب و مشاغل و مناصب نمی گردد و در کسب مزایا رقابت نمی کند. والا یک کلمه صحیح را دزدیده است. انقلابی یعنی فداکار و ایثارگر; آیا کسی می تواند انقلابی باشد؟!

یادگار امام افزود: گاهی انسان به دنبال منافع خود است و گاهی آخرت را برای دنیای دیگران تباه می کند. وای بر کسی که آخرت خود را برای دنیای دیگران تباه کند. حزب و گروه و دسته و دوست و باند من چه انقلابی است؟!

وی در خصوص مولفه چهارم انقلابی بودن تاکید کرد: انقلابی گری منافاتی با عقلانیت ندارد. امام بعد از سقوط خرمشهر سخنرانی می کند و می گوید خرمشهر باید آزاد شود. البته بلافاصله می گویند برای جلوگیری از هیجان، نمی گویم باید سریع باشد، جنگ صفین 18 ماه طول کشید. و دقیقا 18 ماه بعد خرمشهر آزاد شد. در جنگ صفین، امیرالمؤمنین علیه السلام مظهر حقیقت مطلق بود که با معاویه روبرو شد، اما این گونه نبود که امیرالمؤمنین علیه السلام بی حساب بجنگید. عقلانیت باید در هسته انقلابی بودن باشد و انقلابی کسی نیست که غیرمنطقی باشد.

سید حسن خمینی یادآور شد: امام نگفته اند که ما مسئول «هدف» نیستیم. بلکه در مورد «نتیجه» صحبت نمی کنیم. به طور کلی، تکلیف شما با هدف شما مشخص می شود و بدون هدف، وظیفه معنایی ندارد. یعنی با تشخیص هدف تکلیف می بینیم و عمل می کنیم. وظیفه بدون هدف، وظیفه نیست. عقلانیت جوهره عمل انسان است. عقلانیت یعنی ببینید که مزایای کاری که انجام می دهید باید بیشتر از هزینه ها باشد و هیچ راه بهتری وجود ندارد. باید در مسیر زندگی به عقلانیت توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه انقلابی بودن به معنای فریاد بلندتر، مشت گره کرده تر و نگاه عصبانی تر نیست، گفت: بند آخر این است که انقلابی بودن به معنای احساسات کور نیست. ما افراد بی عاطفه نداریم، اما انقلابی بودن به این معنا نیست که مردم با احساسات و هیجان خود را به حداکثر نشان دهند. امام به جز سیدالشهد علیه السلام برای چند نفر کریه کرد. در این تعبیری که دشمنان نقل کردند که وقتی مردم برای اما جان دادند، گفت من هیچ احساسی ندارم، این «هیچ» یعنی همه چیز خداست و من هیچ هستم. امام تا آخر می فرمودند اگر برای من کار کنی نه دنیا داری و نه آخرت; اگر برای خدا کار می کنی، اجر را از خدا بگیر.

یادگار امام در قسمت پایانی سخنان خود گفت: اعتلای این بزرگوار اعتلای یک فرد نیست و خودش هم نخواسته فردی باشد. اگر امام بارگاه و حرم و مراسم و سالگرد دارد به خاطر این است که نماد جمهوری اسلامی است و اگر نامش بلند است افتخار و احترام ماست. اگر برای سیدالشهد علیه السلام عزاداری کنیم، آیا امام حسین علیه السلام به ما نیاز دارد؟! ما به امام حسین (ع) نیاز داریم. اگر عاشورا می پرستیم، به عاشورا نیاز داریم; اگر ما امام را عبادت می کنیم به امام نیاز داریم نه امام به ما.

دیدگاهتان را بنویسید