سیدحسن خمینی: زندگی مردم با استخاره نمی شود/ جمهوری اسلامی مال هیچکس نیست/ اگر دید انقلاب ضرر دارد باید شجاع باشد.

سیدحسن خمینی: زندگی مردم با استخاره نمی شود/ جمهوری اسلامی مال هیچکس نیست/ اگر دید انقلاب ضرر دارد باید شجاع باشد.

یادگار امام با اشاره به اینکه بعد دیگری که در مورد مرحوم آقای صانعی می توان به آن اشاره کرد ارتباط ایشان با انقلاب است، یادآور شد: ایشان از روز اول در مبارزه بودند و سختی هایی را متحمل شدند و سپس در مراحل بعدی نیز مسئولیت را بر عهده گرفتند و. به عنوان یک پدر نسبت به جمهوری اسلامی حساس بود و نکاتی را بیان می کرد. از آنچه انحرافات و خطاها می دانستند، تیشه گرفتند و بیان کردند. آزار و شکنجه هایی که علیه او صورت می گرفت به این دلیل بود که او در موضع خود ایستادگی کرد و بر آنچه درست می دانست پافشاری کرد.

وی تاکید کرد: شک ندارم علت نزدیکی مرحوم آقای سنای با امام، نزدیکی بود که برادر ایشان با امام داشتند. آقای شیخ حسن صانعی از اولین کسانی بود که به عنوان «دفتر» در جوار امام قرار گرفت. رابطه مرحوم آقای سنای با امام به احتمال زیاد به دلیل رابطه برادرشان شکل گرفت و بعد از آن وارد درس امام شد و مطالبی آموخت.

سیدحسن خمینی اظهار داشت: به نظر من هر جا می توانستند علم بیاموزند، اما نسل مرحوم آقای صانعی علاوه بر علم، چند خصلت را از امام آموختند که اتفاقاً در بین همسنگرانش از اختیارات امام بود. اولین آنها «شجاعت» است. اگر شاگردان امام شجاع نبودند وارد جنگ نمی شدند. چون زبان تیزی دارند و نمی توانند در برابر آنچه بد می دانند سکوت کنند، مبارز می شوند. البته صفات انسانی فطری است و با تمرین تقویت می شود.

وی به روایت های تاریخی اشاره کرد و گفت: آقای نجفی اصفهانی با ظل السطان که در تاریخ یک حاکم مستبد است دعوای جدی داشت. یک روز می گوید اگر واقعاً با من بدی، به ناصرالدین شاه بنویس تا مرا عوض کند. آقای نجفی می گوید چرا به ناصرالدین شاه بنویسم؟ من به ملکه انگلیس می نویسم تا جایگزین تو شود! شجاعت از خصوصیات همه انقلابیون است و ویژگی بارز امام شجاعت است.

یادگار امام فرمود: دومین چیزی که شاگردان امام از ایشان آموختند «اخلاص» بود. تأثیر کلام امام به این دلیل است که گفتار ایشان از اعماق جانش بیرون می آمد و اخلاص در آن دیده می شد و ظاهر و باطن آن یکی بود. نسلی از شاگردان امام جذب اخلاص او شدند. آن روز خبری از امتیاز نبود، اما گمان می کردند که این مرد (امام) برای رضای خدا کار می کند و خودخواهی ندارد. شاگردان امام آموختند که در زندگی باید به مادیات نگاه کرد. و کسی که برای خدا کار می کند رنج نمی برد.

وی یادآور شد: سومین ویژگی شاگردان امام توجه به «عقلانیت انسانی» است. مرحوم آقای سنای مجتهدی بزرگ و مجتهدی بودند که درس را به صورت آکادمیک دنبال کردند. وقتی وارد تحلیل متعارف فقه شد، مجتهد و فقیهی با تجربه بود که بحث را به صورت کلاسیک پیش برد، اما وقتی وارد اندیشه های فقهی جدید شد، در اصول بحث تجدید نظر نکرد. ای کاش آقای صانعی بیشتر به بحث «عدالت» می پرداخت و فکر می کردم که روشنفکران ما بیشتر به ادله اساسی بپردازند تا تغییرات فقهی.

سید حسن خمینی یادآور شد: درس دیگری که شاگردان امام از ایشان گرفتند این است که امام می فرمایند ما مسئول نتیجه نیستیم. یکی از سخنان امام که انحراف دارد همین جمله است، برای فهمیدن این قول امام باید مراقب بود که هدف مقدم بر حرکت باشد و نتیجه بعد از نهضت حاصل شود. شاید هدف شما یکی باشد و به نتیجه نرسیده باشید. ما مسئول هدف هستیم اما نه نتیجه. امید در اینجا به این معناست که باید از خدا موفقیت خواست، هدف و نتیجه یکی می شود. یعنی کاری را که در صلاحیت ماست انجام دهیم و کاری را که در حد توان ما نیست به خدا بسپاریم.

وی با تاکید بر اینکه باید در روش های خود عاقلانه عمل کنیم، افزود: برای رسیدن به هدف باید به امکانات لازم مجهز بود؛ در این راستا برای رسیدن به مقصود باید به ابزارهای لازم مجهز شد. انسان نمی تواند چشم بر علم زمان خود ببندد. عقلانیت عملی در امور عمومی ضروری است. یعنی باید هدف و وسیله مناسب داشته باشیم و بهترین و ارزان ترین راه را انتخاب کنیم. از این رو امام برای حرکت های سیاسی استخاره نمی کند. عمر مردم با استخاره طولانی نمی شود. شب عملیات یکی از فرماندهان به امام گفت (برای تصمیم گیری در مورد شروع عملیات) کتابی را باز کنید، امام پاسخ دادند کار خود را انجام دهید و به خدا توکل کنید.

یادگار امام ادامه داد: ما در انجام وظیفه مقید به تسلط بر تمامی قواعد علمی زمان خود هستیم و به خرد جمعی بشر توسل می جوییم. امیرالمومنین (ع) برای خدا جنگید، اما به آنها نگفت که به میدان بروید و لشکر را بدون آرایش نظامی به جنگ نفرستاد، بلکه از قوانین فنی زمان خود پیروی کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه میراث مرحوم آقای سنایی برای زمان ما «اجتهاد فکری» بوده است، گفت: من به شدت معتقدم اگر قرار است اجتهاد به بیراهه نرود، باید در اصول بازنگری شود. جمهوری اسلامی میراث ماندگاری است که از 1400 سال تلاش و خون ریخته شده برای آن به دست آمده است و باید از آن پاسداری کرد. جمهوری اسلامی مال هیچکس نیست. اگر انقلاب را در رنج دیدید، شجاع باشید. همین طور درس دوم مرحوم آقای صانعی «حمایت شجاعانه» است.

دیدگاهتان را بنویسید