سیدحسن خمینی: حرف مردم را بشنویم/ بهترین و ارزان ترین راه این است که نظر اکثریت ملاک باشد/ هر خونی که ریخته شود مال این ملت است.

سیدحسن خمینی: حرف مردم را بشنویم/ بهترین و ارزان ترین راه این است که نظر اکثریت ملاک باشد/ هر خونی که ریخته شود مال این ملت است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با تحریریه پایگاه خبری «بیان فردا»، در خصوص علت برتری دموکراسی بر سایر حکومت ها، تکیه آن را بر «عقلانیت» و اظهار داشت: بر اساس عقلانیت بهترین و ارزانترین روش این است که نظر اکثریت ملاک است. باید توجه داشت که اکثریت «معیار صدق» نیست، بلکه اکثریت «معیار اطاعت» است. این بدان معناست که هر آنچه مردم می گویند درست نیست. اگر همه مردم گفتند زمین به دور خورشید نمی چرخد ​​به این معنی نیست که خورشید به دور زمین می چرخد. بلکه از نظر عمل و مدیریت بهتر است به حرف مردم گوش کنیم; زیرا حداقل فایده آن این است که روش ارزان تری است و می توان گفت خطای آن کمتر از نقطه مقابل آن است.

وی یادآور شد: در طول عمر خود شاهد بوده ایم که مردم به کسانی رای می دهند که فکر می کنیم اشتباه می کنند، اما باز هم مردم رای می دهند. اما این مهم نیست و مردم مسیر خود را اصلاح خواهند کرد. حال سوال جدی شما این است که با همه اینها و با همه محدودیت هایی که گفتیم آیا راه دیگری برای دموکراسی وجود دارد؟ من او را نمی شناسم.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: به نظر من منطقی ترین راه برای اداره کشور «دموکراسی اکثریت محور» است که از صندوق های رای می آید و راه های دیگر خطاها و هزینه های بسیار بیشتری دارد. سوال بعدی این است که آیا هر چیزی که از این روش به دست می آید درست است؟ نه! راه حل چیست این است که شما دوباره بیایید و دوباره با مردم صحبت کنید. شما بیایید نظرتان را بدهید تا مردم به شما رای بدهند، اما مشکل این است که گروه هایی هستند که اجازه نمی دهند این اتفاق بیفتد.

یادگار امام ادامه داد: اگر کسانی هستند که اجازه نمی دهند بخشی از جامعه وارد این رقابت ساده و سالم در انتخابات شوند، کارشان از عقلانیت دور است و روش دیگری را جایگزین دموکراسی و حاکمیت اکثریت مردم کرده اند. . در این صورت مزایای دموکراسی که هزینه کمتر است به دست نخواهد آمد. با فرصت ندادن به اقشاری ​​از جامعه در انتخابات، محرومان نمی توانند درایت خود را در جامعه نشان دهند و جامعه از آن محروم می شود.

یادگار امام در بخشی دیگر از سخنان خود توصیه ای به «بیان فردا» و همه رسانه ها کرد و گفت: چیزی که امروز جامعه ما از آن محروم است این است که امروز همه مشغول کار منفی هستند. نقد کنید اشکالی ندارد اما سعی کنید در حوزه فکری ساختمانی بسازید. اگر آن حرف مثبت شما الان ده طرفدار دارد، به آنها بگویید سال آینده می خواهیم آن ده نفر صد نفر شوند. اما اگر بنشینم و غر بزنم، آسان است. آن وقت باعث می شود جامعه احساس کند چیزی نیست و خالی می شود. چون جرات نداشتی از ادعایی که قبول کردی دفاع کنی.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص تحولات اخیر کشور گفت: در شرایط تلخ و حساس 50 روز اخیر که شاهد اعتراضات و اتفاقات ناگوار در سطح کشور هستیم، همچنان باید به این دیدگاه توجه کرد که وجود دارد. راهی جز مدیریت عقلانیت نیست و ما رویکردهای راه حل محور را نمی پذیریم.

یادگار امام تصریح کرد: تن دادن به تلخی هر چقدر هم که این تلخی عمیق و تکان دهنده باشد، دردی را دوا نمی کند و رسانه ها در این زمینه وظیفه خطیری دارند.

وی توصیه کرد: رسانه های بومی نه تنها تلخی ها را انعکاس دهند و به دنبال تحریک احساسات و تشدید تقابل های اجتماعی باشند، بلکه باید به دنبال بازکردن افق روشنی به روی مسئولان و مردم باشند و در این راستا با کمک نخبگان دلسوز، راه‌هایی را پیدا کنید راه‌هایی برای خروج از وضعیت فعلی فراهم کنید. این تصمیمات باید دلسوزانه و با هدف آرامش فضای اجتماعی باشد.

سید حسن خمینی یادآور شد: همان طور که در بیانیه 6 ماده ای خود گفتم «گفتگو» تنها راه برون رفت از بن بست های اجتماعی است. اگر رسانه‌های بومی آزادی عمل دارند، مهم‌ترین مرجع تحقق این هدف هستند. حتی اگر در ابتدا با مقاومت و بازخورد منفی مواجه شوند. اما باید مسیر گفت و گو را بدون ترس از واکنش های اولیه باز کرد و گسترش داد.

و ادامه داد: در مورد گفتگو باید اضافه کنم که صحبت نه برای مقصر دانستن طرف مقابل است و نه برای متقاعد کردن او. در گفتگویی که برای حل مشکلات کشور پیشنهاد دادم، حتی قصد کشف حقیقت هم نباید باشد. بحث در مورد کشف حقیقت کاملاً خوب است، اما بحث در مورد یافتن راه حلی است که همه بتوانند روی آن توافق داشته باشند، نظر خود را حفظ کنند و آن را مفیدترین راه در نظر بگیرند.

سید حسن خمینی تصریح کرد: البته گفت و گو در سطح ملی در انتخابات سالم خود را نشان می دهد. یعنی همه حرف ها آنجا گفته می شود و مردم شخص مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: در گفت‌وگو طرفین باید خود را برابر یکدیگر بدانند و البته هرگز به قداست و اصالت طرف مقابل توهین نکنند. بنابراین خشونت پایان گفتگو است. زیرا خشونت یک توهین عملی است. بنابراین ناسزا، توهین، خشونت و ستیزه جویی راه را برای هر گفت وگویی می بندد.

وی بزرگترین مانع گفتگوی واقعی و موثر امروز در کشور را گسترش خشونت دانست و گفت: خشونت آفتی است که می تواند کشور را به بدترین شرایط ممکن برساند و رسانه ها وظیفه دارند این خطر را به همه گوشزد کنند. دادن

سید حسن خمینی با ابراز همدردی با همه کسانی که در تظاهرات اخیر، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (علیه السلام) و حوادث سیستان و بلوچستان عزیزان خود را از دست دادند، تصریح کرد: هم مردم عادی از هر مذهبی. و طرز فکر و دولت، هر چه خون ریخته شود متعلق به این ملت است و از دست دادن هر یک از آنها ضرر است.

و اضافه کرد: البته وقتی از خشونت صحبت می کنیم، فقط خشونت فیزیکی نیست، خشونت کلامی هم شامل می شود. بدن یعنی همان طور که صحنه های تلخ و گاهی وحشتناک در خیابان ها خطرناک است، خشم کلامی نیز مخرب همه پیوندها و روابط اجتماعی است. چه فحش دادن و تهدید و چه نقاشی نشانه ها. جز تعمیق مشکلات و شکاف ها اثر دیگری ندارد.

سیدحسن خمینی خشونت را عمیقا توهین آمیز دانست و گفت: باید جلوی این چرخه خطرناک گرفته شود و برای بهبود زمینه های اعتراض و شنیدن صدای مردم تلاش شود و رسانه ها در این امر نقش اساسی داشته باشند.

وی بیان کرد: البته نباید توطئه های دشمنان خارجی و سرمایه گذاری سازمان یافته و پیچیده آنها در اعتراضات داخلی را دست کم گرفت و همیشه باید مراقب آنها بود و به دیگران توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید