بوی گندم مال من است، هر چه دارم مال توست؟

بوی گندم مال من است، هر چه دارم مال توست؟

رونو : در حالی که سردرگمی در بازار نان ادامه دارد و امروز به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم تبدیل شده است، انتشار نان یارانه ای در استان زنجان به صورت آزمایشی با کارت های بانکی آغاز شده است.

سایت تجارت نیوز در همین رابطه نوشت: طرح آزمایشی بهبود یارانه نان در زنجان آغاز شد، در این طرح نانوایی های زنجان به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شدند.

دولت آرد را مجانی به نانوایی ها می دهد اما در ازای فروش نان به نانوایی ها یارانه می دهد.

قیمت نان برای مردم تغییر نمی کند و وقتی خریدار پول نان را پرداخت می کند، مابقی پول بلافاصله از حساب دولتی به حساب نانوا واریز می شود. محدودیتی برای خرید نان وجود ندارد.

خبرگزاری صداوسیما در گزارشی اعلام کرد با نصب ۴۷۰ دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی های استان زنجان، «طرح حمایت از نان هوشمند» آغاز به کار کرد. بر اساس این گزارش، دولت آرد را به نانوایی ها مجانی می فروشد، اما برای فروش نان به نانوایی ها یارانه می دهد.

گرانی نان این روزها به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم تبدیل شده است، هرچند برخی از مسئولان از جمله احسان هندوزی وزیر اقتصاد وعده داده اند تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی افزایش نخواهد یافت.

به گزارش ایسنا، روز جمعه 15 اردیبهشت ماه به نقل از مدیرکل دفتر توزیع آرد، گفت: با توجه به حجم زیاد تخلفات در زمینه توزیع آرد، مقرر شد یارانه نان که قبلا متعلق به گندم بود، مستقیما به نانوایان پرداخت شود. روابط عمومی استان زنجان.

بر اساس این گزارش، مهدی ورقایی گفت: با راه اندازی این برنامه نانوایی های زنجان برای دریافت یارانه نان به تعداد نان های فروخته شده به دستگاه های کارتخوان هوشمند متصل می شوند.

با افزایش قیمت ها، دوباره بحث بازگشت به توزیع کوپن کالاهای یارانه ای که در زمان جنگ اعمال می شد مطرح شد. در این بین صحبت هایی مبنی بر توزیع نان یارانه ای در نقشه ملی بین شهروندان مطرح شده که میزان آن مشخص نیست.

ابراهیم صیامی یکی از مدیران وزارت اقتصاد گفت: با برنامه دولت، قیمت نان برای مردم افزایش نمی یابد و به ازای هر کد ملی «یارانه نان» به شهروندان تعلق می گیرد. وی همچنین معتقد است که خرید نان یارانه ای با کارت بانکی امکان پذیر است.

حدود یک ماه پیش محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم، طرح دولت را توزیع «کارت دیجیتال یا کوپن سابق» توصیف کرد.

به گزارش روزنامه آسیایی، صیامی درباره طرح دولت گفت: مزیت این کار این است که افرادی که بیش از مدل مصرف می کنند باید الگوی مصرف را تغییر دهند یا آن را به صورت رایگان خریداری کنند. افرادی که کمتر از مدل استاندارد مصرف می کنند، پول باقی می ماند.»

در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شده است که بر اساس آن قیمت نان صنعتی چندین برابر شده و قیمت هر باگت به ده هزار تن رسیده است.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان های فانتزی، ۱۲ اردیبهشت ماه در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت آرد این واحدها بیش از ۹ برابر شده و از کیلویی ۱۷۵۰ تن به ۱۶ هزار تومان رسیده است. کیلوگرم

وی لیست قیمت نان مرغوب منتشر شده در فضای مجازی را تکذیب کرد اما گفت: با توجه به لغو یارانه آرد و سایر هزینه ها، قیمت این محصولات در قالب «عرضه و تقاضا» و رقابت بین واحدهای تولیدی تعیین می شود. قیمت مصوب

افزایش قیمت خرید تضمینی کشاورزان، لغو ارز دولتی (4200 دلار) و بحران کمبود مواد غذایی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین از مهمترین دلایل گرانی نان است.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیامدهای این جنگ گفت: با جنگ اوکراین، وضعیت تجارت کالاهای اساسی پیچیده‌تر شد و قیمت گندم و نفت به شدت افزایش یافت و قیمت کالاهای اساسی در ایران یکسان شد. – یازدهم. کشورهای همسایه. “” باید کاهش یابد که منجر به قاچاق به خارج از کشور می شود.”

میرکاظمی، رئیس برنامه بودجه نیز اخیرا گفته بود که دولت یارانه نان را قطع نمی کند، بلکه با اصلاح قیمت آرد، آن را «بازتوزیع بهینه» می کند و از قاچاق جلوگیری می کند.

با وجود این اظهارات، سردرگمی در آشفته بازار نان ادامه دارد و نگرانی ها در مورد افزایش قیمت نان که غذای اصلی اکثر مردم است، همچنان رو به افزایش است.

برخی از تحلیلگران اقتصادی از اقدام دولت در تولید سیب زمینی نان به عنوان مقدمه ای برای «توزیع نان» انتقاد کرده اند.

پیش از این محسن لزومیان، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان در گفت وگو با پایگاه خبری اقتصاد آنلاین گفته بود که طرح کارت نان می تواند منجر به افزایش قیمت نان شود.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند نان ممکن است به تدریج برای بسیاری از شهروندان ایرانی تبدیل به یک کالای تجملی شود!

چرا صف نانوایی ها اینقدر شلوغ است؟

روزنامه ایران می نویسد: این روزها اگر در مقابل برخی نانوایی ها صف نان ایجاد می شود دلیلی جز ناکارآمدی آنها در تهیه نان و فروش غیر قانونی آرد یارانه ای به صورت رایگان نیست.

تمایل به خرید نان سنتی بسیار زیاد شده و مصرف نان های لذیذ به سمت نان های سنتی رفته است.

واکنش برخی از کاربران در این رابطه را بخوانید:

* کاربری به نام مجید گلپا نوشت: کارت اعتباری برای نان چه معنایی دارد؟

* ابتدا به همه کارت اعتباری می دهیم، بعد از مدتی می گویم برخی برای نانی که دهک بالایی دارد یارانه می گیرند. دهک بالا، نمی دانیم چه کنیم؟ خب یارانه نان را کم کنید چون هیچ جای دنیا نیست.

* در این میان برخی کاربران به ابهام مصوبات دولت اشاره کردند; “وقتی نمی دانیم آنها قرار است چه کار کنند، چه فکر می کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید