سیدحسن خمینی: «فرار مغزها» یکی از بلاهایی است که مسئولان باید فکری به حال آن کنند/ اگر مسئولان حریص مال و قدرت شوند حال مردم خراب می شود/ اگر می خواهید حرف های شما را از آخرت بشنوند تغییر کنید. دنیای آنها

سیدحسن خمینی: «فرار مغزها» یکی از بلاهایی است که مسئولان باید فکری به حال آن کنند/ اگر مسئولان حریص مال و قدرت شوند حال مردم خراب می شود/ اگر می خواهید حرف های شما را از آخرت بشنوند تغییر کنید. دنیای آنها

سید حسن خمینی گفت: واقعیت این است که اگر امروز ضربه می خوریم، از علم دشمنانمان ضربه خورده است. اگر در جنبه های تحصیلی شکست بخورید، در همه جنبه ها شکست خورده اید. اگر می خواهید در دنیا برتری داشته باشید و پرچم پیامبر (صلی الله علیه و آله) را برافراشتید، باید قدرت علمی داشته باشید.

یادگار امام تاکید کرد: عمران و آبادانی مانند ستونی هستند که می توانی روی آن هر چیزی را بنا کنی. معنای این حرف این است که اگر دولت را نسازید، نمی توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی فایده است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با مدیران و جمعی از کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی در حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت: عبارتی در پیام امام خمینی (ره) وجود دارد. تأسیس نهضت سوادآموزی در میان عبارات بسیار زیبای دیگر، حجم بسیار زیادی از مطالب مختلف در آن نهفته است. این که «ملتی که علم و دانش بیاموزد، قوی و قدرتمند می شود و هیچکس نمی تواند بر آن مسلط شود». این عبارتی است که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه به امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت داده است و بیان امام نیز ترجمه ای از همین متن است. بعدها از زبان بسیاری از متفکران غربی «دانش قدرت است».

یادگار امام تصریح کرد: معظم له می فرمایند: «علم السلطان»; سلطان به معنای «برتری» و «سلطه» است. یعنی علم قدرت و دست بلند کردن و توانمندسازی. جامعه ای که در آستانه انقلاب 47 درصد باسواد داشت و این رقم باید در بین زنان بسیار کمتر بوده باشد، توانمند نیست. امروز به برکت انقلاب این رقم بالای 97 درصد است. همه سطوح و طبقات را توانمند می کند و قدرت ملی را افزایش می دهد.

وی افزود: واقعیت این است که اگر امروز ضربه می خوریم از علم دشمنان ضربه می خوریم. اگر در جنبه های تحصیلی شکست بخورید، در همه جنبه ها شکست خورده اید. اگر می خواهید در دنیا برتری داشته باشید و پرچم پیامبر (صلی الله علیه و آله) را برافراشتید، باید قدرت علمی داشته باشید. اولین و مهمترین قدم سواد است. هر مسیری را باید از این نظر در نظر گرفت که چقدر بر پیشرفت دانش در آن کشور تأثیر می گذارد. البته یکی از مصیبت های بعدی که مسئولان باید به آن فکر کنند، مشکل «فرار مغزها» است. متفکرانی که سر سفره این افراد بزرگ شده اند، اما به دلایلی مهاجرت می کنند.

سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه اگر قدرت نداشته باشید کاری از دستتان برنمی آید، گفت: البته خدمت می کنید و خدا هم به شما کمک می کند; شما نباید این مشکل را انکار کنید، بلکه باید خودتان اساس وجودتان را ایجاد کنید. نهضت سوادآموزی یکی از اساسی ترین وظایف برای رسیدن به این هدف بزرگ است. قدرت از علم می آید. باید مواظب باشیم که گرفتار علم انتزاعی نشویم، اما علم باید مربوط به زمانه ما باشد و برای جامعه امروز مفید باشد. امیرالمؤمنین علیه السلام در عهد مالک تعبیر بسیار لطیفی دارد که می فرماید: «… هر چه در کشور آباد و آباد قرار دهید، ماندگار است».

وی ادامه داد: عمران و آبادانی مانند ستونی است که می توان روی آن هر چیزی را بنا کرد. معنای این حرف این است که اگر دولت را نسازید، نمی توانید چیزی را به جامعه تحمیل کنید و حرف شما بی فایده است. یعنی اگر می خواهید مردم سخنان شما را در مورد آخرت بشنوند، دنیای آنها را بسازید; وی در این زمینه می‌گوید: «تسویه زمین باید بیشتر از تلاش شما برای اخذ مالیات باشد، زیرا جز با آباد کردن زمین، مالیات به دست نمی‌آید و هر که بخواهد بدون آبادانی مالیات بگیرد، شهرها را ویران کرده است. بندگان خدا هلاک شد و حکومتش اندکی طول کشید. اگر مالیات دهندگان از سنگینی مالیات یا مبارزه با حیوانات موذی یا خشک شدن چشمه ها یا باران کم یا تغییر زمین در اثر سیل یا کمبود آب شکایت دارند مالیات را به تا جایی که وضعیت آنها بهبود یابد. در جای دیگر می گویند وظیفه شماست و عین عدالت است و اگر انجام ندهید ظلم است. برای همین قبلا گفتم وقتی دینداران مسئول دنیای مردم هستند اگر دنیای مردم را اصلاح نکنند به دین مردم لطمه زده اند.

یادگار امام تأکید می کند: امیرالمومنین (علیه السلام) در ادامه می فرماید: «علت نابودی زمین، نبود چیزی و فقر اهل این زمین است». توجه داشته باشید که حضرت نمی فرماید که حال مردم بدتر از نابودی زمین می شود; می گوید اول حالشان بد می شود و بعد زمین از بین می رود. جایی که جامعه خوب نیست، زمین ویران می شود. بعد پیغمبر اکرم تعبیر تندتر از این دارند و می فرمایند وقتی حال مردم بد است؟ آنها سه دلیل برای این امر ذکر می کنند. یکی «زراندوزی ولیان» است. یعنی اگر مسئولان حریص ثروت و قدرت شوند، حال مردم بد می شود. دوم «شبهه بقای حکومت»; یعنی می گویند چند روز آنجا هستیم تا طاقت نیاوریم (و بعضی از نظر دهندگان هم گفتند که نمی دانند یک روز باید همه چیز را رها کنند و بروند). سوم، «استفاده ناکافی آنها از درس و نصیحت».

وی یادآور شد: معلمان اخلاق ما همیشه به تاریخ مردم توجه دارند و به آنها می گویند از راه های مختلف عبرت بگیرید. چرا تمام قرآن داستان است؟ برای عبرت گرفتن. جمهوری اسلامی با قدرت آمد و توانمندی هایش بر اساس اندیشه بنیانگذاران و قدرت ایمان بر اساس علم بنیانگذارش بود. این علم نباید انتزاعی باشد و باید بر وضعیت توسعه کشور تمرکز کند.

دیدگاهتان را بنویسید