از یک درگیری کوتاه تا ظهور نبرد خانوادگی با طالبان؛ امارت اسلامی تا کجا پاک خواهد شد؟

از یک درگیری کوتاه تا ظهور نبرد خانوادگی با طالبان؛  امارت اسلامی تا کجا پاک خواهد شد؟

طالبان هر زمان که صلاح بدانند به روی سربازان ما اسلحه کشیده اند. مثل اتفاقی که روز شنبه در مرز افتاد. اما حتی این حادثه نیز نتوانست این گروه از بنیادگرایان را از حمایت از طالبان پشیمان کند. در حالی که منابع رسمی از جمله وزیر کشور از تیراندازی به مرزبانان افغانستانی در طرف ایرانی خبر داده بودند، رسانه اصولگرای تسنیم در گزارشی از آنچه رخ داده است، به گفته یک منبع آگاه، طرف ایرانی آغازگر این حادثه است. تعارض.

بین اعلام مواضع برخی اصولگرایان به ویژه بدنه رادیکال این جریان سیاسی که به دنبال ساختن طالبانی متفاوت از گذشته هستند تا «جنبش واقعی منطقه ای» نامیدن آنها که احمدی نژاد ادعای رفیع پور را برملا کرد، فاصله زیادی دارد. مخالفان طالبان فقط تعداد کمی هستند. وی آن را بی سواد خواند و وعده امنیت بیشتر برای شیعیان افغانستان و ایران را داد. گذشته نیست که ماهیت ستیزه جوی طالبان و دوری جستن از گفتمان، مرزهای کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

البته به رسم دیرینه این طیف همچنان شاهد هستیم که به جای عقب نشینی از مواضع علیه امنیت ملی خود، اقدامات طالبان را توجیه کرده و به روابط مسالمت آمیز با حاکمان امارت اسلامی امیدوارند. حاکمانی که از روابط دیپلماتیک و آداب همسایگی به دور هستند و علناً برای ایران خط و نشان می کشند و از آرزوی جنگیدن و فتح سرزمین ایران می گویند.

ادعای رسانه های اصولگرا: ایرانی ها ابتدا شلیک کردند

طالبان هر زمان که صلاح بدانند به روی سربازان ما اسلحه کشیده اند. مثل اتفاقی که روز شنبه در مرز افتاد. اما حتی این حادثه نیز نتوانست این گروه از بنیادگرایان را از حمایت از طالبان پشیمان کند. در حالی که منابع رسمی از جمله وزیر کشور از تیراندازی مرزبانان افغان به طرف ایرانی خبر داده بودند، رسانه اصولگرای تسنیم در گزارشی از آنچه رخ داده، به گفته یک منبع آگاه، طرف ایرانی را آغازگر این حمله معرفی کرد. درگیری و نوشت: ) کاروانی از قاچاقچیان مواد مخدر از سمت شرق قصد ورود به خاک کشورمان را داشتند که مرزبانان ایرانی متوجه شدند و با آنها برخورد کردند.

پس از این درگیری نیروهای طالبان مستقر در مرز که از مشکل بی خبر بودند شروع به تیراندازی به سوی نیروهای ایرانی کردند که منجر به درگیری بین دو طرف شد. این منبع آگاه خاطرنشان کرد: در جریان این درگیری متأسفانه یکی از مرزبانان کشورمان کشته و چند نفر از طرف مقابل (طالبان) نیز کشته شدند که آمار دقیقی از آن نداریم.

دعوای خانوادگی بود

البته این تنها دفاع طالبان نبود و دیروز سردار کوثری که یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز می باشد، از درگیری نظامی که اخیراً منجر به شهادت نیروهای ایرانی شده است به عنوان اختلاف خانوادگی یاد کرد. وی حتی بدون اشاره به حمایت هایی که تاکنون در کشور از طالبان رخ داده است، از واگذاری سفارت افغانستان به نیروهای طالبان تا توافق معاون رئیس جمهور در امور زنان با نمایندگان طالبان و موارد دیگر از این دست، گفت. توپ اختلاف را بر خاک دولت قبل انداخت و گفت: از دولت های قبلی باید پرسید چرا به ادعای هیرمند عمل نکردند؟ ما باید موضوع را پیگیری کنیم و حق خود را در مورد عنوان هیرمند مطالبه کنیم. بحث حقبه توافقی است که از قبل وجود داشته است و نمی توان گفت که هر یک از طرفین وقتی می خواهند به آن عمل می کنند یا وقتی نمی خواهند عمل نمی کنند».

اسماعیل کوثری همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز طالبان را به رسمیت نشناخته است. ما همسایه بودیم و یک سری برخوردها با طالبان داشتیم، اما شناخت آنها مشکلی نداشت.» وی تاکید کرد: طالبان جرأت ندارند مرزهای ما را خطرناک کنند، اما افرادی مانند استکبار جهانی، صهیونیسم، منافقین و کسانی که جمهوری اسلامی ایران را نمی‌بینند و می‌خواهند این کار را انجام دهند تا مرزهای ما خطرناک شود و ایران و طالبان وارد شوند، اما بدانید که هرگز چنین نخواهد شد.»

کوثری درباره احتمال اینکه این تحولات منجر به گزینه نظامی بین ایران و طالبان شود، گفت: درگیری در مرز وجود داشت. خدا روح همه شهدا بخصوص مرزبانان مخصوصاً پنج سه نفری که اینطور شدند را شاد کند. اما گزینه نظامی مورد بحث نیست. از این اتفاقات برای بچه هایی که در یک خانه هستند، دعوا می شود و دعوا می شود و صحبت نظامی نمی شود. این مسائل قطعا با گفتگو حل خواهد شد.

حال اینکه این پیوند خانوادگی با طالبان چگونه شکل گرفته و اصولگرایان چرا طالبان و ایران را یک خانواده می دانند جای بحث جداگانه دارد.

درگیری کوتاهی که در آن ابتدا مرزبانان افغان تیراندازی کردند

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در خصوص تنش‌ها در مرز ایران و افغانستان و ارزیابی‌های صورت گرفته گفت: تیراندازی مرزی در مرز توسط مرزبانان افغانستان صورت گرفت و البته به آنها پاسخ مناسب داده شد. وی با بیان اینکه این درگیری یک درگیری کوتاه بود، گفت: این درگیری بعداً حل شد و با طرف طالبان مذاکره شد.

در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم و گذرگاه مرزی برای تردد باز و آرام است. وی با اشاره به تمهیدات اخیر در خصوص عنوان هیرمند گفت: پیش از این نیز مسئولان مختلفی درباره عنوان هیرمند صحبت کرده بودند. بنابراین ما منتظر تیم مشترکی هستیم که همراه با طالبان و نیروهای ایرانی تشکیل شود تا این تیم وضعیت آب سدهای منطقه را بررسی کند و ببیند طبق ادعای ایران وضعیت فعلی چگونه است. وزیر کشور ادامه داد: اگر آب در سدها بود، باید کشور طالبان سهم ایران را بپردازد و در غیر این صورت باید این موضوع برای ما روشن شود. چون کارشناسان ما معتقدند در این سدها آب وجود دارد اما کشور طالبانی می گوید آب نیست.

اما از طرف ما انتظار می رود که کمیته مشترکی تشکیل شود و آن کمیته تشکیل شود و از محل مذکور بازدید کند. در هر صورت طالبان باید این موضوع را حل کنند. این سطح از حفاظت و تطهیر طالبان از بنیادگرایان هنوز مورد سوال است. سال گذشته اما عباس عبدی در توییتی نوشت: «شاید یکی از دلایل حفاظت از طالبان توسط تندروهای بنیادگرا این باشد که مردم ما رفتار طالبان را ببینند، بعد بگویند خدا پدر بنیادگرایان ایرانی را بیامرزد و دعا کنید. به خاطر وجودشان، که آنقدر ظالم، بسته و عقب مانده نیستند».

دیدگاهتان را بنویسید