جمهوری اسلامی: نمایندگان این مجلس کجا، شهید مدرس کجا؟

جمهوری اسلامی: نمایندگان این مجلس کجا، شهید مدرس کجا؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مجلس فعلی با شهید مدرس فاصله دارد. آیا زمان آن نرسیده که برای کاهش این فاصله اقداماتی انجام دهیم؟!

روز مجلس که 19 آذرماه بود گذشت و همانطور که انتظار می رفت نمایندگان و دست اندرکاران شورای اسلامی به ارائه فهرستی از عملکرد خود در حوزه قانونگذاری اکتفا کردند.

انتظار می رفت علاوه بر سنگین کردن جسمانی، اهالی خانه ملت، سنگین‌سازی معنوی نیز انجام دهند و به مردم گزارش دهند که برای نزدیک شدن به فردی که در روز مجلس و در روز مجلس به این نام مفتخر شده است، چه اقداماتی انجام می‌دهند. به مناسبت سالگرد شهادت ایشان. در سنجش معنوی مشخص می شود که اهالی خانه ملت چقدر فکر می کنند، برای حل مشکلات مردم چه تلاشی می کنند، برای ساده سازی زندگی چه قدم هایی برداشته اند، در عرصه حراست از استقلال چه کرده اند. مجلس چقدر به وظایف نظارتی خود بر سایر مراجع اهمیت می دهند و نسبت به مشکلات مردم ابراز محبت و آگاهی عمومی داشتند.

در میان این عناصر اگر ساکنان خانه ملت صیانت از استقلال مجلس را جدی بگیرند، بقیه تامین خواهد شد. حفظ استقلال پارلمان به سلامت دو قوه دیگر نیز کمک می کند.

استقلال قوای سه گانه از الزامات قانون اساسی جمهوری اسلامی است. تفکیک قوا روح قانون اساسی است و فلسفه تفکیک قوا نظارت بی طرفانه و قدرتمند مجلس بر سایر قوا است. همین موضع برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است تا از انحراف همه مسئولین در درون نظام دولتی جلوگیری کند. بنابراین استقلال را باید ذات قوای سه گانه به ویژه مجلس و قوه قضائیه دانست که وظیفه نظارت و پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با تخلفات را بر عهده دارند.
در این میان استقلال مجلس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مجلس باید بتواند بدون دخالت و چانه زنی و فشار خارجی، رأی اعتماد به وزرا، سؤال از وزرا و عزل آنها را اتخاذ و اجرا کند. او باید بتواند کارمندان مؤسسات و رده های مختلف را به دلیل عملکرد ضعیف یا تخلف از قانون بازجویی و مجبور به استعفا کند. او باید زبان مردم باشد و مشکلات مردم را بدون دردسر مطرح کند و برای حل آن تلاش کند.

این چیزها فقط از یک مجلس مستقل می تواند سرچشمه بگیرد، مجلسی که نمایندگان آن ویژگی هایی دارند که به آنها اجازه می دهد مستقل باشند. این ویژگی ها را می توان در آیت الله شهید مدرس یافت و بهترین راه این است که از زبان خود ایشان بشنویم که نمایندگان مجلس برای انجام وظایفشان چگونه باید باشند. شهيد مدرس مي گفت: اگر درباره بسياري از اسرار آزادانه نظرم را بيان مي كنم و هر حرف حقي را بي مبالات مي گويم، براي اين است كه چيزي ندارم و از کسي نمي پرسم. اگر بار خود را هم سبک کنید و توقعات خود را کم کنید، آزاد می شوید.» به نظر می رسد مجلس کنونی از مدرس فاصله دارد، آیا وقت آن نرسیده که برای کاهش این فاصله اقداماتی انجام دهیم؟!

دیدگاهتان را بنویسید