حمله خبرگزاری دولتی به مجلس: اصرار نمایندگان مجلس به ناعادلانه بودن دستمزدها / می گویند حقوق همه باید 20 درصد افزایش یابد نه افزایشی / توجیه عجیب مجلس این است که در غیر این صورت حداکثر گرایان ناراحت می شوند

حمله خبرگزاری دولتی به مجلس: اصرار نمایندگان مجلس به ناعادلانه بودن دستمزدها / می گویند حقوق همه باید 20 درصد افزایش یابد نه افزایشی / توجیه عجیب مجلس این است که در غیر این صورت حداکثر گرایان ناراحت می شوند

خبرگزاری رسمی دولت نوشت: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اخیرا از تصمیم مجلس برای لغو افزایش تدریجی دستمزدها خبر داد که در صورت اجرا، نرخ رشد دستمزد کارگران حداقل دستمزد را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر افزایش حقوق کارکنان با حداکثر حقوق.

دولت در لایحه بودجه سال 1402 افزایش دستمزد را به صورت مرحله‌ای پیش‌بینی کرده و میانگین افزایش 20 درصدی دستمزد کارکنان را پیشنهاد کرده است. بر اساس لایحه بودجه 1402 که دولت به مجلس تقدیم کرد، میزان افزایش حقوق برای حداقل دستمزدها بیش از 20 درصد و برای پردرآمدها کمتر از 20 درصد افزایش یافت، بنابراین میانگین افزایش حقوق 20 درصد بود. هدف دولت از این اقدام همسان سازی دستمزدها و کاهش شکاف درآمدی کارکنان و همچنین حمایت از کارگران حداقل دستمزد در شرایط تورم با وجود محدودیت منابع بود.

اما مجلس با پیشنهاد دولت مخالفت کرد و افزایش مطلق و یکسان دستمزد همه کارکنان و مدیران در سال جاری را 20 درصد تصویب کرد. بر اساس مصوبه مجلس، اگر فردی در سال گذشته 20 میلیون تومان دریافت کرده باشد، امسال حقوق وی به 24 میلیون تومان می رسد و 4 میلیون تومان افزایش می یابد. اما فردی که سال گذشته 6 میلیون تومان دریافت کرده، امسال حقوقش به 7 میلیون و 200 هزار تومان می رسد و تنها یک میلیون و 200 هزار تومان به حقوقش اضافه می شود.

در واقع با تصویب مجلس حقوق مدیران و ماکزیمایزرها در سال جاری به طور مطلق افزایش می یابد و دوباره فاصله آنها با حداقلی ها بیشتر می شود.

اما برای عادلانه و کاهش شکاف دستمزدها، دولت سعی کرده است در تصویب نامه این شکاف را از نظر ضریب افزایش دستمزد 1402 برای کارکنان و مستمری بگیران دولت و افزایش دستمزد حداقل حقوق بگیران کمی تعدیل کند. با استفاده از ظرفیت های قانونی.

اخیراً اخباری از قصد پارلمان برای لغو افزایش دستمزد کارکنان و “افزایش 20 درصدی برای همه کارکنان، اعم از حداقل و حداکثر” منتشر شد. آخرین نمونه اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1402 مجلس است که از عزم مجلس برای این کار خبر داده است.

توجیه عجیب مجلس: ماکسیمایزرها ناراحتند!

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 اعلام کرد: مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه مصوب کرد که حقوق همه کارکنان دولت 20 درصد افزایش یابد، اما در حال حاضر در آیین نامه ای که دولت تدوین کرده است، حقوق و دستمزد همه کارکنان دولت افزایش یابد. افزایش تدریجی است.

وی با بیان اینکه افزایش تدریجی حقوق کارکنان دولت برخلاف مصوبه مجلس است، گفت: مجلس افزایش 20 درصدی را برای همه کارکنان تصویب کرده است، بنابراین آنچه سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش حقوق در نظر گرفته است، یعنی … شطرنجی، باید اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 افزایش تدریجی حقوق را به ضرر کارکنان کشور دانست و گفت: با این روش کارمندانی که 21 میلیون حقوق دریافت کرده اند افزایش حقوق کمتری خواهند داشت که این موضوع موجب آزرده شدن کارشناسان و اساتید دانشگاه شده است. … خواهد بود.

زارع با تاکید بر اینکه شورای اجرای مصوبات مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد، ادامه داد: شورا می تواند این آیین نامه اجرایی را رد کند و دولت نیز آیین نامه اجرایی را تغییر دهد.

وی افزود: در صورتی که شورای تطبیق مصوبات مجلس افزایش تدریجی حقوق کارکنان را رد کند، سازمان برنامه و بودجه باید افزایش 20 درصدی حقوق همه کارکنان را اجرا کند.

رشد هزینه های جاری یا کاهش حداقل دستمزد افراد؛ مجلس چه چیزی را انتخاب می کند؟

اگر مجلس بخواهد بدون افزایش هزینه های جاری، حقوق همه کارکنان را 20 درصد افزایش دهد، این اقدام باعث کاهش دستمزد حداقل دستمزدها می شود که دور از انصاف است.

مطالعات نشان می دهد که با افزایش دستمزدها در همه سطوح با یک عامل مشابه (مثل 20٪)، سال به سال افراد برتر ثروتمندتر می شوند و شکاف دستمزدها بیشتر می شود که خلاف عدالت است. با اصرار مجلس برای افزایش دستمزدها به همان ضریب ۲۰ درصدی، اختلاف حداکثر و حداقل نسبت به سال قبل بیشتر شده است. این در حالی است که در سناریوی نردبانی پیشنهادی دولت، امکان حفظ حداقل فاصله بین کارگران با افزایش و کاهش نرخ افزایش و جلوگیری از اختلاف طبقاتی بیشتر وجود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید