عرضه کالا با نرخ افزایشی و استفاده از انرژی ارزان غیر منطقی است/ صنایع پایین دستی از پرداخت نرخ صادرات گاز معاف هستند


ساعت: 07:56
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810350

اقدامات حمایتی دولت سیزدهم انگیزه صنعتگران را برای ادامه کار تقویت کرد. اما همانطور که کلاس با طراوت بود، شوک قیمت دلاری سوخت (گاز طبیعی) و انرژی لبخند رضایت را از چهره آنها پاک کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان؛ امروزه گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و دوستدار محیط زیست و یکی از عوامل مهم تولید در سبد انرژی اکثر کشورها جای خود را باز کرده و تقاضای روزافزون جهانی برای گاز طبیعی این حامل انرژی را به انرژی قرن بیستم تبدیل کرده است. ابتدا باید در نظر گرفته شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم برای افزایش تولید، رفع واقعی و قاطع موانع تولید کاملا مشهود است.

دولت سیزدهم در مبارزه با بوروکراسی و بخشنامه های قانون شکنی که تنها مانع تولید می شد وارد عمل شد و اغلب راه هایی برای زنده نگه داشتن واحدهای تولیدی در نظر گرفت و اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی به چرخه تولید بازگشته و انگیزه صنعتگری در صنعتگران افزایش یافته است.


همان طور که صنعتگران با دیدن مصیبت هایشان اندکی نفس کشیدند و خیالشان راحت شد، شوک ناگهانی قیمت دلاری سوخت (گاز طبیعی) و حامل های انرژی لبخند رضایت را از لبانشان زدود.


افزایش بی رویه قیمت بنزین که سوخت اصلی بسیاری از واحدهای صنعتی است جامعه صنعتی کرمان را شوکه کرده است.


محمد پاک آگیده مدیر عامل واحد لوله و پروفیل در گفت و گو با راه آرمان گفت:



صدور 7 میلیون قبض گاز 2 ماهه در واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان کرمان

وی ادامه داد: تعرفه قبوض گاز به قدری تکان دهنده بود که باورش برایمان سخت بود به همین دلیل با سایر همکاران تماس گرفتیم تا ماجرا را به آنها بگوییم اما گویا صدای گریه آنها از ما بلندتر بود و برخی حتی تا 18 میلیون هم می رسید. تن «قبض گاز برای آنها صادر شده است.


آگیده افزود: قبلاً هر دو ماه یک بار قبض گاز صادر می شد و 500 هزار تن به شدت گران بود اما اکنون شاهد 8 میلیون قبض گاز بوده ایم که عملاً برای ما ضرر است و نمی توانیم تولید کنیم. “


وی تصریح کرد: این اتفاق در شهرهای صنعتی سراسر کشور افتاده است، حتی کارخانه های فولادی با درآمد بهتر این افزایش یکباره قیمت گاز را به عنوان پیگیری تولید می دانند.


صحبت های این مدیرعامل و 10 مدیر دیگر در شهرک صنعتی ما را بر آن داشت تا برای بررسی وضعیت با مدیرعامل شرکت گاز کرمان تماس بگیریم.



محاسبه سوخت صنعتی بر اساس قیمت گاز صادراتی



منوچهر فلا، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان، تاکید کرد: مجلس سوخت های صنعتی را دسته بندی کرده است; برخی صنایع بیشتر و برخی کاملاً معاف از پرداخت هستند، بنابراین باید سوخت صنایع را بر اساس قیمت گاز صادراتی محاسبه کنیم.


وی ادامه داد: همان قیمت فروش گاز صادراتی بر اساس سود پرداختی محاسبه شد. به این ترتیب بخش کشاورزی به طور کامل از پرداخت معاف شد و برخی صنایع 10 درصد و برخی صنایع دیگر مانند فولاد 40 درصد و صنایعی مانند قطعات 20 درصد قیمت گاز صادراتی برای آنها محاسبه می‌شود.


7641efda b9a6 45a1 ba88 f3b01d4f960c خبر خاکستری





وی گفت: قیمت گاز صادراتی شناور و دائما در حال تغییر است. صادر کردیم.



شناور بودن نرخ ارز صادرات گاز اعتراضات صنعتی را در پی داشته است


فلا افزود: محاسبه قیمت گاز صادراتی و یا حتی صدور قبوض طبق قوانین استان ها انجام نمی شود چرا که وزارت نفت قیمت فرآورده های نفتی را تعیین و اعلام می کند و ما وارد باجه می شویم. شماره در سامانه پرداخت و مرکزی «قبض صادر می شود.


مدیرعامل شرکت ملی گاز استان کرمان با بیان اینکه در قیمت گذاری قیمت گاز دخالتی نداریم، گفت: قیمت گاز بر اساس نرخ صادراتی محاسبه می شود بنابراین هر ماه شاهد تغییراتی مانند شهریور ماه با مهر کاملا متفاوت بودیم. «این امر به اعتراضات زیادی از سوی صنعت منجر شده است.


وی افزود: در شهریور ماه سال جاری مجلس مصوبه ای را تصویب کرد و اعلام کرد که هنوز اجرایی نشده اما شرکت ملی گاز در تدارک اجرای آن است. برای هر متر مکعب، هزار تن شرط بندی می شود.


فلا اذعان داشت: در صورت اجرای این طرح بی شک اعتراضات فروکش کرده و ماهانه مبلغی پرداخت می شود.



کالا را گران می فروشند، گاز را گران می خرند


مدیرعامل شرکت گاز افزود: صنایع طی دو سال گذشته رشد چشمگیری در فروش محصولات خود داشته اند. به عنوان مثال، وقتی فولاد سه برابر قیمت محصول خود را ارائه می دهد، طبیعتاً باید گاز را با قیمت بالاتری خریداری کند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس باید بخشی از قیمت حامل های انرژی را برای دولت جبران کند چرا که عرضه کالا با نرخ فزاینده منطقی نیست بلکه از حامل های سوخت ارزان قیمت استفاده می شود.




برخی از صنعتگران معتقدند با این افزایش ناگهانی، ادامه تولید برای واحدهای کم درآمدی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم کمتر از 100 نفر را استخدام می کنند و فروش خوبی ندارند، به صرفه نخواهد بود.

باید گفت فشار اقتصادی بر برخی از شرکت های تولیدی به حدی است که دیگر نمی توانند حتی یک درصد دو برابر فشار اقتصادی را تحمل کنند، بنابراین در این مقطع با این تورم افسارگسیخته، قانون شناسایی واحدهای تولیدی نیازمند اصلاح است. واحدها برای رسیدن به وضعیت مطلوب.


e4ec3a9d 9223 42c5 80fd 1a7f7d5363d2 خبر خاکستری


احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: طرح تعرفه ای مرحله ای آی بی تی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه یارانه عادلانه انرژی است.

وی ادامه داد: تاکنون قیمت برق مصرفی در کشور صرفاً به میزان ثابت و ثابت به ازای هر راه پله افزایش می‌یابد، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته تعرفه پله‌های IBT به معنای تعرفه تصاعدی برای پله‌ها بوده و درصد پله‌های پرمصرف بسیار بیشتر می‌شود. نسبت به آنهایی که مصرف پایینی دارند. «خب؛ با این حال، افزایش پله‌های پر استفاده در ایران بسیار بیشتر از مشترکان گران‌قیمت است.

مرادی افزود: بخش مهمی از یارانه پنهان در اقتصاد ایران مربوط به یارانه انرژی است، یعنی. یارانه ای که دولت برای انواع انرژی از جمله گاز می پردازد.

نایب رئیس کمیته انرژی تاکید کرد: موضوعی که در بودجه امسال وجود دارد و برای سال آینده نیز تکرار می شود این است که در تبصره 14 دو منبع جدید به جدول منابع اضافه شده است یکی «افزایش سوخت برای صنایع بزرگ و شرکت های انرژی قرار است در سال 1400 سال آینده به تصویب برسد و این رقم 100 درصد در لایحه دولت پیش بینی شده است.

صنایع پایین دستی از پرداخت نرخ صادرات گاز معاف هستند

وی رویکرد حذف یارانه انرژی در صنایعی که محصولات را به قیمت جهانی صادر می کنند را تشریح کرد و گفت: حذف یارانه انرژی قطعا باید برای تکمیل هدفمندی یارانه ها انجام شود، اما به عنوان صنایع پایین دستی باید این افزایش ها به دلیل نیاز حذف شود. حمایت از آنها به منظور جلوگیری از خام فروشی و نیمه خام فروشی.

احمد مرادی تاکید کرد: در سال 1400 برای اولین بار با تصویب کمیسیون تلفیق و تصویب عمومی، سهم بودجه دولتی از فروش و صادرات داخلی اتان و الیگوس حدود 7 هزار میلیارد تن برآورد شد، در حالی که قبلاً این میزان بوده است. نه .و همه چیز به شرکت های گاز دولتی داده شد.

نماینده کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم اعتراضات در صنایع مختلف موسوم به پرمصرف در قیمت گاز، دولت تا پایان سال 1400 برخی از صنایع و قیمت های جدید گاز را به شرکت ها تقسیم کرد که گاز را اعلام کرد. .


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید