اخذ مالیات از NFI غیر قابل توجیه است


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803200

دادستان کل کشور در نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی با اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی در راستای حفظ حقوق عمومی و حفظ سرمایه گذاری های بلندمدت و بین نسلی مخالفت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری پس از بررسی های کارشناسی به منظور حفظ سرمایه های بلندمدت، اقداماتی در جهت توسعه و توسعه نسل ها انجام داد و به دلیل اینکه کارکرد اصلی این صندوق ایجاد تولید و تولید است. اشتغال و زیرساخت‌ها برای آینده کشور. در واقع در نامه‌ای به احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی با اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی مخالفت کرد.

دادستان کل کشور در نامه ای به احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: طبق بررسی های انجام شده اخذ مالیات از صندوق توسعه ملی غیرموجه به نظر می رسد.

بر اساس این گزارش، صندوق توسعه ملی مدیریت و نظارت بر استفاده بهینه از منابع و ثروت ملی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت را بر عهده دارد تا به بهترین نحو به سهم آینده نگریسته شود، در واقع صندوق توسعه ملی با مسئولیت پذیری. ارتقای کمی و کیفی تولید ملی، اشتغال زایی، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید صادرات محور، توانمندسازی بخش خصوصی در قالب اصل 44 و سایر بندهای مترقی قانون اساسی و سند چشم انداز و توسعه. پلان ها، بازی های نقش آفرینی و پایه E.

دریافت مالیات از صندوق توسعه ملی در سال های اخیر یکی از چالش های این صندوق و سازمان امور مالیاتی است.

رئیس وقت هیات مدیره صندوق توسعه ملی اخذ 1800 میلیارد تن مالیات از این صندوق را غیرقانونی دانست و از رئیس هیات نظارت صندوق و دیوان محاسبات کشور شکایت کرد.

کارکنان صندوق توسعه ملی همواره مدعی هستند که سود حاصل از نرخ ارز نیز یکی از منابع صندوق است و چون درآمدی نیست، نمی توان از آن مالیات گرفت، باقی ماندن این سرمایه کشور برای امور مهم و مالیات های آتی نباید. از صندوق جمع آوری و در امور جاری کشور هزینه شود.

بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، منابع ارزی دریافتی این صندوق در حساب های آن نزد بانک مرکزی ذخیره می شود، اما این صندوق می تواند معادل ریالی آن را برای بازپرداخت تسهیلات سرمایه گذاران در بانک های موجود واریز کند.

ماده 136 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 تاکید می کند: سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت های دولتی درآمد یا هزینه محسوب نمی شود. مابه التفاوت ناشی از تسعیر دارایی ها و بدهی های فوق باید در حساب «ذخیره دارایی ها و بدهی های ارزی» منظور شود.

در پی این اختلافات، دادستانی کل کشور وارد عمل شد و تحقیقات لازم را برای حفظ حقوق عامه و حفظ منابع ارزشمند ملی انجام داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید