عزم جدی دولت برای اخذ مالیات از خانه های خالی و خانه ها و خودروهای گرانقیمت/ دولت قبل نمی خواست از ثروتمندان مالیات بگیرد.

ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801786

رئیس سازمان مالیاتی کشور، دولت گذشته را تمایلی به اخذ مالیات از ثروتمندان نداشت و از برنامه جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه های خالی و گرانی خانه و خودرو خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیوید منظور، مدیرکل امور مالیاتی کشور در واکنش به گزارش انتقادی مبنی بر تاخیر در اجرای قوانین مالیاتی خانه های خالی و خودروهای گران قیمت، اظهار نظر کرد.

رئیس سازمان مالیاتی سه دلیل را برای عدم اجرای قوانین مالیاتی در مورد خانه های مجلل خالی و خودروهای گران قیمت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اولین دلیل، عدم تمایل دولت آقای روحانی به تحمیل این قوانین در حالی است که جامعه هدف، جوامع بسیار مرفه هستند. اما دولت قبل هرگز نخواست مالیات خود را افزایش دهد و به همین دلیل هر قانونی که مجلس در این زمینه تصویب می کرد بسته شد. این در شرایطی است که کشور با کسری بودجه هنگفتی مواجه است و مالیات بر طبقه کارگر تحمیل می شود.

منظور افزود: به همین دلیل بود که دولت قبل در زمان مسؤولیت، آیین نامه بندهای (خ) و (ش) تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 مشمول مالیات مسکن را تصویب کرد. واحدها و باغات ویلاها و خودروهای گران قیمت «لوکس امتناع کرد تا اینکه سازمان امور مالیاتی کشور در همین دولت در فروردین ماه امسال آیین نامه مربوطه را تدوین و از طریق وزارت اقتصاد و دارایی برای تصویب به هیئت وزیران ارائه کرد که نادیده گرفته شد.

رئیس سازمان مالیاتی کشور افزود: با توجه به عدم تصویب این آیین نامه ها در دولت قبل، دولت جدید که به دلیل جدیت در امر عدالت مالیاتی روی کار آمد، آیین نامه (بند) تبصره 6 بودجه سال 1400 سال جاری را تصویب کرد. /7/14 سال پس از ابلاغ، اقدامات لازم در زمینه طراحی و شفاف سازی فرآیندهای سیستم و ایجاد امکانات سیستمی و طراحی نرم افزار نرم افزار جمع آوری داده ها و همچنین مکاتبه با دستگاه های ذیربط جهت اخذ اطلاعات لازم انطباق با قانون و مقررات.

وی دومین دلیل عدم اجرای قوانین مربوط به مالیات خانه های خالی و خودروهای گران قیمت را مغایرت گرانی دستگاه ها خواند و گفت: به عنوان مثال شناسایی خانه های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی این خانه ها است. وزارتخانه باقی می ماند، البته باید در این زمینه آسیب شناسی کنیم و برای اصلاح امور، اگر نیاز به تغییر قانون باشد، بلافاصله با کمک مجلس اقدام می کنیم.

سومین دلیل عدم اعمال قوانین مالیاتی برای خانه های مجلل خالی از سکنه و خودروهای گران قیمت، گسترش تاج است که اجرای برخی قوانین را به تاخیر انداخته است.

وی در این خصوص توضیح داد: بر اساس مفاد ماده 54 قانون مالیات های مستقیم، شناسایی واحدهای مسکونی خالی بر اساس سامانه ملی املاک و مسکن کشور متولی این سامانه، وزارت راه و شهرسازی است. . با توجه به اینکه اکثر اطلاعات سامانه ملی املاک و مسکن توسط خوداظهاری مالکان در سراسر کشور تکمیل می شود، ستاد کرونا تصمیم گرفت تا ضمن کاهش ازدحام مردم را برای ثبت اطلاعات، مهلت های خوداظهاری به مراجع ذیربط هدایت کند. برای واحدهای مسکونی و سکونتگاه‌های اصلی و تابعه در سامانه ملی املاک و مسکن کشور تا پایان مهرماه 1400 تمدید می‌شود و پس از آن به موجب مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 14.07.1400 این مدت مقرر شده است. منقضی شده تا پایان دسامبر 1400 تمدید شد.

منظور افزود: البته با توجه به بانک های اطلاعاتی موجود در کشور ممکن است نیازی به خوداظهاری نباشد و باید این موضوع را بررسی کنیم تا سریعتر آمار خانه های خالی را به دست آوریم.
رئیس سازمان مالیاتی کشور ادامه داد: با وجود گذشت چندین سال از طرح این موضوع، دولت قبل هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است؛ اما در این راستا، دولت قبل از این موضوع نیز اقدامی انجام نداده است. همانطور که تحقیقات ما نشان می دهد، متاسفانه اطلاعات این سامانه برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی کافی نیست و هیچ داده یا اطلاعاتی اعم از رسمی و غیر رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. به طور کلی در این زمینه عقب ماندگی دولت قبل به زودی جبران خواهد شد.

وی افزود: خوداظهاری مالکان در سراسر کشور در سامانه مرتبط با آدرس www.amlak.mrud.ir انجام می شود و وزارت راه و شهرسازی موظف است اطلاعات جمع آوری شده را به صورت آنلاین و از طریق سرویس اینترنتی به سازمان امور مالیاتی پس از دوره آخر کشور. طبیعتاً پس از دریافت اطلاعات، مسکن خالی مشمول مالیات بر درآمد اجاره خواهد بود که ضرایب آن شش برابر مالیات متعلق در سال اول، دوازده برابر مالیات مربوط برای سال دوم و دوازده برابر مالیات متعلق برای سال دوم است. سال دوم. مالیات متعلقه به ترتیب و برای سال سوم پس از آن معادل هجده برابر مالیات متعلق است و سازمان مالیاتی کشور نسبت به وصول این مالیات اقدام قانونی خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص مالیات خودروهای گرانقیمت موضوع بند (و) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 نیز گفت: دولت قبل در این زمینه اقدامی نکرده و دولت جدید در حال بررسی مفاد اجرایی آن است. به محض تصویب و ابلاغ آئین نامه در شورای محترم دولت نسبت به اخذ مالیات از مالکان وسایل نقلیه سواری و دو کازینو به ارزش بیش از 10 میلیارد ریال اقدام لازم را به عمل آورده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید