مالیات بر خانه های خالی بازار اجاره مسکن را کنترل می کند / مالیات بخش مسکن انگیزه دلالان را از بین می برد


زمان: 14:32 ساعت
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879565

یکی از مهم ترین راه های مقابله با افزایش بی دلیل اجاره بها، وضع مالیات بر خانه های خالی است. این قانون در سال 1399 تصویب شد، اما اجرای آن همچنان با ابهامات زیادی مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده،، مسکن یکی از مهمترین نیازهای بشر از بدو پیدایش بوده و قانوناً بر عهده دولت است. این در حالی است که در سال های اخیر بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت مسکن و اجاره بها به صورت غیرمنطقی افزایش یافته و باعث شده خرید مردم به شدت کاهش یابد و خانه دار شدن به آرزوی فقرا تبدیل شود.

مسکن از تقاضای مصرف کننده به تقاضای سرمایه تغییر کرده است
با افزایش قیمت مسکن بر اساس شوک‌های وارد شده به بازار، مسکن در سال‌های اخیر از تقاضای مصرف‌کننده به سرمایه تبدیل شده و نقدینگی به سمت مسکن رفته و منجر به افزایش بیشتر قیمت مسکن و افزایش اجاره بها شده است.
در اکثر کشورهای دنیا استفاده از ابزارهای مالیاتی باعث افزایش هزینه ها و ریسک تقاضای غیرمصرف کننده می شود که این امر تنها برای افزایش سرمایه و انباشت سرمایه انجام می شود. «مالیات بر عایدی سرمایه» تصمیمی است که تأثیر بسزایی در تنظیم بازار مسکن دارد و با سازوکارهای حاکم بر آن، تعادل منطقی بین عرضه و تقاضا برقرار می کند.
یکی از اتفاقات مهم برای کاهش قیمت مسکن در کشور آغاز ساخت و ساز است. یکی از این ساخت و سازها می تواند ساخت مسکن توسط دولت باشد. دولت احمدی نژاد مسکن مهر را آغاز کرد و بسیاری از شهروندان صاحب خانه شدند، اما پس از آن دولت روحانی این موضوع را تعطیل کرد و دولت روحانی نیز موضوع مسکن را جدی نگرفت که باعث افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کشور شد. اما در دولت فعلی آقای رئیسی وارد عمل شد و قول ساخت یک میلیون خانه در سال را داد.

b915b95e bb56 4283 818d d21ab2325441 خبر خاکستری

رونق ساخت و ساز باعث کاهش قیمت مسکن می شود
بنابراین باید گفت یکی از پروژه هایی که منجر به کاهش قیمت مسکن می شود، رونق ساخت و ساز در کشور است و با رونق ساخت و ساز سایر مشاغل نیز توسعه خواهند یافت. حجت الاسلام نظری شاهرودی در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دولت باید با فعال سازی ساخت و ساز مسکن که منجر به کاهش بیکاری و کنترل قیمت مسکن به ویژه اجاره بها می شود، اشتغال ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل عده ای از سرمایه داران وارد حوزه مسکن شدند و سرمایه خود را در آن بخش سرمایه گذاری کردند و خانه هایی را که ساختند خالی گذاشتند تا گران بفروشند و درآمد بیشتری کسب کنند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید نظارت خود را بر حوزه مسکن افزایش دهد، گفت: در این صورت هم ساخت و ساز رونق می گیرد و هم قیمت ها پایین می آید و هم هدف از مالیات خانه خالی کاهش قیمت مسکن جامعه خواهد بود. این باید اعمال شود.

در این راستا دولت اقداماتی از جمله تخلیه زمین در طرح ملی مسکن برای متقاضیان، افزایش وام مسکن، اعطای وام سپرده به مستاجران و برخی اقدامات دیگر را انجام داده است که شاید مهمترین اقدامی باشد که امروزه می تواند مفید باشد، موضوع مالیات خانه های خالی بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیش از دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که شناسایی و تعیین مالیات بر خانه های خالی می تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند.
همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین راه های مقابله با افزایش بی رویه اجاره بها، وضع مالیات بر خانه های خالی است. این قانون در سال 1399 تصویب شد، اما اجرای آن همچنان با ابهامات زیادی مواجه است. به گفته بسیاری از کارشناسان، سازمان امور مالیاتی مسئول مستقیم اجرای قانون است، اما همچنان عقب مانده و اجرای پایه مالیاتی را به تعویق می اندازد.

مالیات در بخش مسکن انگیزه دلالان را از بین می برد
ساجد صمدی گربانی در گفت وگو با خبرنگار قم فردا، درباره این موضوع، با اشاره به اخذ مالیات از خانه های خالی، اظهار کرد: زمانی که مالیات بر حوزه مسکن وضع شود، انگیزه های تجاری برخی افراد از بین می رود.
وی ادامه داد: اطلاعات خرید و فروش مسکن از دولت و سازمان امور مالیاتی در دسترس است و به راحتی می توانند برای خانه هایی که در کمتر از 5 سال به فروش می رسند، مالیات بالایی وضع کنند.
یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه کوم گفت: خانه هایی که به سرعت به فروش می رسند مشخصاً به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار می گیرند و برخی در این زمینه سفته بازی می کنند. در چنین مواقعی که شوکی در بازار مسکن ایجاد می شود، ارزش مسکن چند برابر می شود و سود این افزایش قیمت به جیب دلالان می رود.
وی با بیان اینکه مالیات باعث کاهش سوء استفاده ها می شود، گفت: یکی دیگر از تاثیرات مالیات ها این است که نقدینگی موجود در این بخش به سمت بخش هایی مانند تولید می رود.
وی افزود: مسکن یکی از موتورهای محرک اقتصاد است و بازار مسکن نباید دچار رکود شود. دولت با تسهیلات ویژه می تواند به ساخت و ساز بازار مسکن دامن بزند.

3440b499 bf26 4171 9781 19a87ecd961a خبر خاکستری

مالیات بر خانه های خالی بازار اجاره مسکن را کنترل می کند
از سوی دیگر محمدرضا یزدی زاده; عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص موضوع مالیات بر مسکن خالی از سکنه گفت: مالیات مسکن خالی می تواند اولین گام در استفاده از مالیات به عنوان ابزار سیاست مالی برای تأثیرگذاری باشد. عرضه و تقاضا، تقاضا برای یک کالای خاص. «آمار در کشور نشان می دهد که تعداد زیادی خانه خالی داریم.
وی ادامه داد: برای تغییر رفتار مالکان مالیات خانه خالی به عنوان سیاستی برای تغییر رفتار اندیشیده شد و متاسفانه به نظر می رسد از ابتدای واگذاری به وزارت مسکن و شهرسازی این سامانه ایجاد شود. اشتباه است و بهانه دوستان این بود که می خواستیم یک بانک اطلاعاتی کامل داشته باشیم.
عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: این قانون نباید در این زیرمجموعه ها شرکت کند و باید مشمول تشکیل این بانک شود. قانون تصویب شده و سازمان امور مالیاتی باید وارد عمل شود. فرمول این امر مشخص است و مردم باید اموال خود را در بانک بگیرند. این بانک لزوماً نباید بانک اطلاعات املاک و مستغلات پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی باشد و سازمان امور مالیاتی به راحتی می تواند با تهیه فرم و طراحی آن، اظهارنامه را دقیقا اجرا کرده و حجم عظیمی از خانه ها ایجاد کنیم. خالی وارد بازار شوید اینها دارایی های کشور هستند که به حالت تعلیق درآمده و بلااستفاده مانده اند.
وی افزود: حتی پیشنهاد ما برای اعمال مالیات بر عایدی سرمایه این بود که معافیتی را که می خواهیم تنها به خانه هایی که خانه اصلی هستند و اجاره داده می شوند اعطا کنیم. این قانون تنها قانونی است که ابزار ما است تا بتوانیم عرضه مسکن خالی در بازار اجاره را تسریع کنیم، بنابراین این ابزار قانونی باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد و قانون اجرا شود.
یزدی زاده گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی یکی از راه های اجرای این قانون بود، بنابراین سازمان مالیاتی اگر بخواهد قطعاً می تواند این قانون را اعمال کند و نباید سعی کنیم دیگران را در نظام مالیاتی مقصر بدانیم تا «به این معنا نیست». که سازمان امور مالیاتی باید دست به دست هم دهند تا ببینند چه اتفاقی می افتد ما می توانیم با سیستم های موجود در نظام مالیاتی این قانون را اجرا کنیم و امیدوارم سازمان امور مالیاتی این موضوع را جدی بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید