پشت پرده افزایش قیمت اجاره مسکن؛ اقامت در پانسیون به جای اجاره اتاق / شرایط عجیب اجاره تخت در پانسیون!

پشت پرده افزایش قیمت اجاره مسکن؛  اقامت در پانسیون به جای اجاره اتاق / شرایط عجیب اجاره تخت در پانسیون!

روز جدید این روزها مشاهدات میدانی در تهران نشان می دهد که بیشتر مردم این زندگی را در پانسیون ها ترجیح می دهند.

کافی است سری به سایت های خرید و فروش و اجاره بزنید تا متوجه شوید که بین چهارراه ولیعصر و غبانل و آن طرف ویلا و شریعتی بیشترین تعداد مهمانپذیر در تهران وجود دارد.

کمی جلوتر و اطراف میدان راه آهن و خیابان مختاری از این مهمانسراها کم نیست. البته طبیعی به نظر می رسد چون تردد مسافر در این منطقه زیاد است و تعداد زیادی از افرادی که تازه به تهران می آیند ترجیح می دهند به جای اجاره خانه در این مهمانسراها اقامت کنند.

15 نفر در یک خانه

آگهی روی دیوار است، صدای مرد میانسال از آن طرف گوشی شنیده می شود و در پاسخ به سوال شما در مورد پانسیون می گوید برای آقایان است. بعد که می گویم برای یکی از اقوامم آنجا می خواهم، می گوید اینجا موتور راه نمی دهند. دارای سه اتاق با پنج تخت در هر یک.

از کولر آبی به عنوان یکی از گزینه های خود یاد می کند و اصرار دارد که در سالن یخچال داشته باشیم تا هرکسی از آن استفاده کند. او توضیح می دهد که برای هر تخت برای اجاره ماهیانه هزینه ای دریافت نمی کنند، اما اجاره ماهانه باید در ابتدای هر ماه پرداخت شود نه در پایان ماه، تا خیالش راحت باشد که مستاجر مهمان خانه باید حتماً پول را به او پرداخت کرده اند.

من ساکن تهران تهتی 15 نفر و زیر 100 کیلو هستم

قطعا اگر دنبال پانسیون بوده اید حتما پانسیون های خیابان چهارراه ولیعصر را دیده اید زیرا نام این پانسیون ها در اکثر سایت ها به چشم می خورد.

در کوچه پس کوچه های چهارراه ولیعصر، مهمانسرا زیاد نیست. یکی از این مهمانسراها، ساختمانی بزرگ با درهای فلزی است و هیچ علامتی بر روی آن وجود ندارد که نشان دهد این مکان مهمان خانه است.

پشت پرده افزایش قیمت اجاره مسکن؛ اقامت در پانسیون به جای اجاره اتاق / شرایط عجیب اجاره تخت در پانسیون!

یکی از کسانی که در این خوابگاه ها زندگی می کند، توضیح می دهد که برای پذیرش افراد، ابتدا با آنها قرارداد یک ماهه می بندند و در طول آن ماه به طور مستمر بر آنها نظارت می کنند. او توضیح می دهد که اجاره بهای این خوابگاه یک میلیون تومان است. یک اتاق چهار تخته بدون هیچ گونه امکانات رفاهی. اینجا حتی کمد هم نداریم و چون همه وسایلشان را در اتاق می گذارند همیشه شلوغ است. او توضیح می دهد که در این روزهای گرم تابستان که دمای هوا گاهی به 40 درجه می رسد، جایی برای خشک کردن لباس نیست یا سیستم تهویه هوای اتاق ما خراب است.

وی ادامه می دهد که اینجا امنیت خوبی وجود دارد، هر مشکلی که باشد، زیرا ماه اول که فردی به این پانسیون می آید، کاملا تحت نظر است و بنابراین افراد فاقد صلاحیت به این پانسیون نمی آیند. .
استراحت کن، به این هاستل بیا

پانسیون دیگر در کوچه پس کوچه های خیابان الخبال بود. ساختمانی چهار طبقه که دیوارهای سیمانی در حال فرو ریختن آن قدمت ساختمان را نشان می داد.

کارمند خوابگاه می گوید شما باید ساعت 11 شب اینجا باشید. شما زیر 50 سال هستید و موتور کار نمی کند. «مهمترین چیز این است که وزن شما کمتر از 100 کیلوگرم باشد، زیرا این کار باعث افزایش فرسودگی وسایل داخل خوابگاه می شود. می گوید که در هر اتاق پنج تخت وجود دارد. در هر طبقه 4 اتاق وجود دارد و طبق یک قانون کلی در هر طبقه 20 نفر و در چهار طبقه 80 نفر می باشد. این ساختمان امکانات زیادی دارد. دارای ماشین لباسشویی اتوماتیک و تلویزیون در هر طبقه. یک آشپزخانه مشترک در هر طبقه و یک یخچال در هر طبقه وجود دارد. نظافت به عهده خود مردم است و آنها باید پله های هر طبقه را به نوبت تمیز کنند. او می گوید اینجا هیچکس به فکر هیچ کس نیست و ما همه جور آدمی داریم. همچنین به دلیل شرایط خوب و قوانین سختگیرانه، اجاره بیشتری نسبت به سایر خوابگاه ها دریافت می کنیم. 2 میلیون تومان ودیعه می گیریم و تنها اتاق خالی مان که پنج تخته است، یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره می شود.

مرد توضیح می دهد که اتاق ها 15 متر از هم فاصله دارند و هر اتاق پنج تخت دارد، اما قوانین راهنمایی و رانندگی بسیار سختگیرانه است.

ورودی خوابگاه ساعت یازده و نیم بسته می شود و بعد از آن هیچ کس نمی تواند وارد یا خارج شود. سیگار کشیدن در داخل ساختمان و حتی بیرون ممنوع است. فکر می کنم تنها مشکل مردمی که در این مجتمع زندگی می کنند، شست و شوی لباس است، زیرا 80 نفر در این مجتمع زندگی می کنند، تنها یک ماشین لباسشویی وجود دارد و گاهی اوقات صف طولانی برای شستن لباس ها وجود دارد.

اما این وضعیت در همه خوابگاه ها حاکم نیست، برخی هاستل ها به قول خودشان مجلل هستند، مثل پانسیون دخترانه خیابان شریعتی که به گفته صاحب خانه جزو پانسیون های مجلل است. او توضیح می دهد که در این مهمانسرا تمامی وسایل نو هستند و هر طبقه دارای لابی مجلل و فضای باز است. ما همچنین اتاق های VIP در این ساختمان داریم و تمامی امکانات مانند توالت، حمام و آشپزخانه در هر اتاق موجود است.

بسته به اینکه اتاق ها یک نفره، دو نفره یا بیشتر هستند، قیمت اجاره آنها نیز متفاوت است. او می گوید ما اینجا دو مجموعه اتاق داریم. اتاق های معمولی و اتاق های VIP.

اتاق های معمولی با دو تخت شروع می شود و کرایه هر تخت در این اتاق ها 4 میلیون و 500 تومان است. اجاره ماهانه چهار تخته 4 میلیون تومان و 6 تخته 3 میلیون و 500 و در صورت درخواست اتاق هشت تخته باید 3 میلیون تومان بپردازید.

اما اتاق های VIP گران تر هستند. اجاره اتاق یک نفره 5 میلیون و 500 هزار تومان، دو تخته 4 میلیون تومان و چهار تخته 3 میلیون و 500 هزار تومان است. هشت تخت ارزانتر و 2 میلیون و 500 هزار تومان است. وی توضیح می دهد که هر مستاجر باید 3 میلیون ودیعه پرداخت کند، البته خشکشویی توسط پرسنل مجتمع انجام می شود و تمامی اتاق ها دارای یخچال، کمد، رخت آویز و کشو هستند.

9 پانسیون به اتحادیه هتلداران

مقدم یکی از اعضای جامعه هتلداران به شهروند توضیح می دهد که تنها 9 پانسیون زیر نظر این اتحادیه و بقیه پانسیون ها یا زیر نظر دانشگاه هستند یا به صورت خصوصی اداره می شوند و زیر نظر اتحادیه نیستند. اتحادیه هتلداران و مرزنشینان کشور . اما تمامی مراکزی که تحت نظارت ما هستند کاملا مطابق با آنچه در قوانین و پروتکل های ما آمده است و نمی توانند این موارد را زیر پا بگذارند.

بیشترین دانشجویان تحت تعقیب

مدیر یکی از مدارس شبانه روزی دخترانه در خیابان پانک می گوید: دانش آموزان بیشترین متقاضی تحصیل در مدارس شبانه روزی هستند. کرایه هر تخت در این پانسیون ۱۱۰ هزار تومان است و این روزها مشتری بیشتری دارد. دلیل آن مشخص است، اجاره بها سر به فلک کشیده و دانشجویان توان پرداخت اجاره بها را ندارند. او می گوید: با وجود اینکه الان تابستان است، همه تخت ها پر است و هیچ تخت خالی نداریم. این در حالی است که در گذشته اینطور نبود و در تابستان عمدتاً ساکت بودیم. اما ازدحام جمعیت این روزها نشان می دهد که فشارهای اقتصادی مردم را به جایی می رساند که مجبور به اجاره تخت هستند.»

پانسیون های خالی به ندرت اتفاق می افتد

پانسیون 120 نفری شلوغ در خیابان مختاری به محلی برای خیلی ها تبدیل شده است. این روزها جای خالی نیست و خیلی ها می آیند و شماره شان را می گذارند، بنابراین اگر تختی در دسترس باشد حتما با آنها تماس می گیریم.

مدیر این پانسیون مرد جوانی است که تعریف می کند این روزها بیشتر افرادی که پانسیون اجاره می کنند یا کارمند آزاد هستند یا کارمند. اما این هم می گوید که فکر نکنید فقط افرادی که از شهرستان ها می آیند به اینجا می آیند. برخی از آنها بچه تهران هستند اما چون می خواهند مستقل باشند یا محل کارشان به محل زندگی شان نزدیکتر است پانسیون اجاره می کنند. می گوید پانسیون ها مشکلات زیادی دارند و اداره این گونه مجتمع ها کار ساده ای نیست، کافی است یک نفر بیاید که کمی ناتوان است. او توضیح می دهد که در پانسیون چند دعوا رخ داده است، اما ما موفق شده ایم و مشکل را حل کرده ایم.

وی ادامه می دهد که اجاره بهای خانه به قدری افزایش یافته که جوانانی که قبلا خانه داشتند دیگر توان پرداخت اجاره بها را ندارند و مجبورند از پانسیون تختی اجاره کنند. البته این به نفع آنهاست چون پانسیون ها تمام امکانات زندگی را دارند و فقط باید با یک کوله پشتی لباس به پانسیون بیایند. آنها دیگر نیازی به خرید وسایل خانه ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید