دلال ها با قیمت اجاره بازی می کنند! / رابطه بین نرخ دلار و اجاره مسکن چیست؟

دلال ها با قیمت اجاره بازی می کنند!  / رابطه بین نرخ دلار و اجاره مسکن چیست؟

روز جدید عدم شفافیت در برخی معاملات از جمله مسکن دست دلالان را در تغییر نرخ سود باز گذاشته است.

اگرچه زمستان زمان فصلی برای جابجایی مستاجران نیست، نرخ اجاره مهم است.

بانک مرکزی اخیرا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که میانگین قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در تهران در ماه جاری نسبت به ماه قبل و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته است. درصدی افزایش می‌یابد که همین افزایش قیمت مسکن خود باعث افزایش متناظر در نرخ اجاره می‌شود.

برای بررسی این موضوع به سراغ چند مشاور املاک رفتیم. مشاور املاک باشگاه خبرنگاران جوان، نعمتی گفت: آشفتگی بازار اجاره نسبت به تابستان کاهش یافته است زیرا موجر و حتی مستاجران به نوسانات بازار و عملکرد برجام توجه دارند.

چرا تورم اجاره بها در آذر ماه منفی نبود؟

البته مجیتی، یکی دیگر از مشاوران املاک در جنوب تهران، بر خلاف سایر مشاوران املاک معتقد است بازار اجاره آرام شده و این آرامش باعث دلگرمی تعدادی از متقاضیان شده است.

وی می گوید: نرخ رشد اجاره بهای مسکن در شهر تهران پس از افزایش به 52 درصد کاهش یافته است و البته با وجود اینکه انتظار می رفت تورم این بخش در پاییز و زمستان به دلیل نبود پرونده با کیفیت و رشد نکردن مسکن منفی باشد. قیمت ها، نسبت ثابت در برابر کاهش قیمت ها.

بررسی ها نشان می دهد که شاخص قیمت مسکن معامله شده افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، متوسط ​​قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در تهران در ماه جاری نسبت به ماه قبل 1.2 درصد و در ماه مشابه 17 درصد افزایش داشته است. سال 7 درصد افزایش داشته است.

دلالان مسکن نرخ دلار را بهانه می کنند!

این مطلب را مصطفی گلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد.

او گفت: “به هیچ وجه نمی خواهم این را به مادر بگویم که غیرفعال باشد.” دلار و ارز هم در نرخ اجاره و هم در قیمت مسکن در حال افزایش است، به همین دلیل از تریبون می گویم که به هیچ وجه قبول ندارم که نرخ دلار بر بازار اجاره و بازار مسکن تاثیر بگذارد.

به گفته خسروی، چند هفته است که نرخ دلار در حال افزایش است، بنابراین در نیمه دوم سال که طبیعتاً قیمت مسکن و همچنین فروش مسکن کاهش می‌یابد، این امر تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت و قیمت‌ها قطعاً تاثیری نخواهد داشت. افزایش. تغییرات

بر اساس آمار اتحادیه مشاوران املاک؛ بررسی های بازار نشان می دهد که قیمت مسکن به ثبات رسیده و بازار مسکن آرام شده است.

طرح اجاره حرفه ای در آینده نزدیک اجرا خواهد شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن با تایید صحبت های رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخلاف آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، بازار اجاره بها افزایش نیافته و البته در نیمه دوم سال جاری سال به دلیل عدم عرضه مسکن توسط مالکین کمتر معامله و یا عرضه می شود.

به گفته محمودزاده؛ دولت تاکنون اقدامات زیادی برای رونق بازار مسکن و همچنین بازار اجاره انجام داده است و با اجرای طرح اجاره حرفه ای و همچنین طرح جهش تولید مسکن که باعث افزایش تولید مسکن می شود. ، قطعا در بخش اجاره تاثیر خواهد داشت.

برخلاف آنچه مسئولان می گویند، بسیاری از مستاجران می گویند قبل از اینکه دولت این نرخ را تایید کند، با صاحبخانه خود بر سر نرخ زیر 25 درصد به توافق رسیدیم، اما طبق دستورالعمل دولت، مالک اجاره بها را 40 درصد تعیین کرد.

اوایل امسال نرخ رشد سالانه اجاره بها در تهران 32 درصد بود که در مهرماه به 48 درصد و در آبان به 51.6 درصد رسید که نشان از روند صعودی بازار اجاره بها دارد.

طبق بررسی ها و آمارهای ارائه شده توسط بسیاری از مشاوران املاک، مالکان در بسیاری از مناطق از جمله شمال شرق تهران و غرب کشور به دلیل وسعت زیاد نامزدی ندارند، این در حالی است که بسیاری از مستاجران می گویند بسیاری در شرایط فعلی مالکان قیمت واحد خود را چندین برابر افزایش دهید زیرا فایل مناسبی در ملک وجود ندارد و این بلوک طرح مناسبی ندارد.

بررسی وضعیت فعلی بازار اجاره نشان می دهد که بسیاری از پرونده های فعلی واحدهای بزرگ و معیوب واقع در نیمه شمال غربی تهران هستند. در حال حاضر نرخ رهن بسیاری از واحدهای مسکونی به بالای 300 میلیون تن و حتی در مناطق شمالی کشور به بالای یک تا دو میلیارد تن رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید