دلالان با قیمت اجاره بها بازی می کنند/ اجاره های بی ضابطه در سایه عدم شفافیت معاملات


ساعت: 08:27
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808248

مالکان تمایلی به کاهش رهن و اجاره بهای خود ندارند.

عدم شفافیت در برخی معاملات از جمله مسکن، دست دلالان را برای تغییر تعرفه باز می گذارد و این در حالی است که فقط روح مستاجران به حساب می آید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کردی، طی دو سه سال اخیر قیمت مسکن و اجاره بها در استان کردستان به شکل غیرکارشناسی افزایش چشمگیری داشته است و تنها منجر به کاهش معاملات و قیمت های کاذب و در نتیجه مستاجران شده است.

محرومیت، ظلم، گرانی، گرانی، نارضایتی مردم واژه هایی است که با مردم جهاد کردستان پیوند خورده و مردم دولت سیزدهم هستند.

یکی از مشکلات این استان بیکاری است که سختی های دیگری را به دنبال دارد. آشفتگی بازار مسکن و افزایش بی رویه نرخ سود اجاره بها و رهن یکی از دردهای هزاران مردم کردستان است. برای آنها قیمت مهم است.

بازدید از اولین کسب و کار و مشاهده قیمت وام مسکن و فروش ملک در تصویر هر یک از کارآفرینان بدون شک ما را به یاد رویای ماهواره های غار می اندازد، گویی چنین قیمت هایی از سیصد سال پیش سر به فلک کشیده است وگرنه ممکن است در کمتر از یک سال پیش نمی آمد. سال قیمت خرید خانه به قیمت رهن همان خانه می شود.

اگرچه نرخ افزایش اجاره بها بین 15 تا 20 درصد است، اما بر اساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی، بسیاری از مالکان بدون رعایت این مصوبه بیش از 50 درصد اجاره بها را افزایش داده اند که این یک بحران برای افراد کم درآمد است. . گروه ها با توجه به وضعیت اقتصادی موجود. جامعه تبدیل شده است.


1b546d80 5d3b 42aa b8a6 d59d0aa8779e خبر خاکستری


نظارت بر بازار یا قیمت اجاره در کردستان بر عهده کیست؟

یکی از مستاجران کرد در گفت و گو با کُردتودی گفت: به دلیل عدم نظارت بر بازار مسکن در کردستان، هر شرکتی برای خود قیمتی اعلام می کند.

فرید رضایی گفت: بازار مسکن در آشفتگی شدیدی به سر می برد و با این تورم و وضعیت بد اقتصادی بسیاری از مستاجران آرزوی یافتن خانه را داشته اند!

این شهروند کُرد ادامه داد: تاجران دلیل افزایش اجاره بها و ودیعه را افزایش مصالح ساختمانی عنوان می کنند و مسئولان باید به این معضل فکر اساسی کنند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت اجاره در شهرستان های استان کردستان بسیار متفاوت است و متاسفانه هیچ ارگان رسمی آن را کنترل نمی کند.


در کردستان به دلیل عدم نظارت، هر مغازه خالی به یک تجارت مسکونی تبدیل شده است

رضا محمدزاده یکی از مشاوران املاک بیجار به کُردتودی گفت: سال 1400 بدترین سال برای بازار رهن و اجاره در بیجار است و معاملات مسکن به بن بست رسیده است.

وی افزود: با این اوصاف لفظی شرایط کنونی بسیار پیچیده است و نمی توان پاسخگوی مردم بود.

محمدزاده یکی از شهروندان کردستانی می گوید این روزها بازار مسکن و اجاره توسط دلالانی اداره می شود که دو یا چند برابر قیمت واقعی و ارزش اصلی ملک را می فروشند.

وی ادامه داد: به همه این دلایل بسیاری از مغازه داران سنندجی به محض مواجهه با بازار مسکن، مغازه های خود را بدون هیچ نظارتی تبدیل به بنگاه مسکن کرده اند.


c6ee7787 dbd7 454c 9299 b9ba57fd3fe9 خبر خاکستری


مالکان تمایلی به کاهش رهن و اجاره بهای خود ندارند

حاتم صادقی مشاور املاک شهرک مولوی سنندج گفت: با وجود اینکه ستاد کرونا اعلام کرده که اجاره بها تنها بین 20 تا 15 درصد افزایش می یابد، اما مالکان این موضوع را قبول ندارند و به مستأجر می گویند راضی نیستند و مستاجر مستاصل است.

وی گفت: متأسفانه نزدیک به دو سال است که قیمت رهن و اجاره در سنندج بسیار بالا بوده و مستاجران اغلب توان پرداخت این مبالغ را ندارند و از سوی دیگر مالکان نیز تمایلی به کاهش رهن و اجاره ندارند.

وی افزود: افزایش قیمت ها و متعاقب آن رکود خرید و فروش نزدیک به یک سال است که بازار مسکن استان کردستان را تحت تاثیر قرار داده و این تداوم به حدی است که به نظر نمی رسد قصد پایان دادن به آن را داشته باشد. روز، و اجاره ها ده ها برابر افزایش یافته است و سر و صدا راه به جایی نمی برد.


سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود

علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار کُردتودایی در خصوص لزوم اجرای صحیح قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار داشت: این قانون مالیات بر خانه های خالی را اجرا می کند.

وی گفت: در حالی که باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم، سالانه تنها 300 هزار واحد مسکونی تولید می شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حالی که باید سالانه یک میلیون مسکن بسازیم، سالانه تنها 300 هزار واحد مسکونی تولید می شود، افزود: در حال حاضر با کمبود 700 هزار مسکن در سال مواجه هستیم که بحرانی تر است.

زندیان با اشاره به افزایش بی رویه اجاره بها گفت: بی اطلاعی مدیریت بازار مسکن شرایط را به حدی بحرانی کرده است که هر روز شاهد افزایش اجاره بها هستیم و هیچ یک از مقررات وزارت راه و شهرسازی برای این بیماری مزمن از جمله اعطای وام مسکن و افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها در کلان شهرها قابل درمان نیست.

نماینده مردم بیجار گروس در مجلس با تاکید بر اینکه عدم نظارت بر بازار باعث جابجایی دلالان و واسطه های بازار شده است، گفت: جعل می کند و از کاهش قیمت مسکن جلوگیری می کند. بنابراین بهترین راه برای کنترل این آشفته بازار در کوتاه مدت، جلوگیری از فعالیت دلالان در سایت های فروش و اجرای دقیق و سختگیرانه قانون مالیات مسکن است.


سهم کردستان از پروژه های ملی مسکن بالغ بر 87 هزار است

طرح ملی مسکن دولت سیزدهم بارقه امیدی را در دل هزاران جوان ایرانی برای میزبانی روزی روشن کرد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان آذرماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وزارت راه و شهرسازی و تغییرات اخیر، سهم کردستان را تشکیل می دهد. از 1239 واحد مسکونی

وی افزود: در این راستا ثبت نام در قالب طرح اقدام ملی مسکن در سه نوبت انجام شده و 12 هزار و 500 متقاضی واجد شرایط شناخته شده اند و 50 درصد زمین برای متقاضیان انجام شده است.

مصطفی رضایی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر در استان، افزود: 1074 واحد در استان باقی مانده که از این تعداد 213 واحد خودمالک، 121 واحد تعاونی و 540 واحد در تفاهم نامه بوده و کشوری و 200 واحد نیز مشکل قانونی دارند

و اما …

جوانان و مستاجران کردستان و سایر ایرانیان امیدوارند با روی کارآمدن دولت سیزدهم بتواند دست دلالان را از زمین و مسکن کوتاه کند و کلید خانه دار شدن بسیاری از مردم را با مسکن ملی بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید