افزایش اجاره بها در بوکان; زیر سایه عدم نظارت


ساعت: 01:44
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1812934

در این روزها که اوضاع اقتصادی جامعه بد است و قانونی برای حمایت از مستاجران وجود ندارد، دیگر ساکنان ثروتمند وضعیت خوبی ندارند، زیرا اجاره بها هولناک است و مردم دیگر توان پرداخت اجاره بهای گزاف را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ مدت ها و با شروع اجاره نشینی در شهرستان ها می گفتند اجاره و تفریح ​​اما این روزها دیگر اثری از این واژه عامیانه نیست. اگر پای مستاجران بنشینید وضعیت اسفناک اجاره خانه و مغازه را در شهر خواهید دید.

با نزدیک شدن به سال و طبق یک رویه قدیمی در بوکان، قراردادهای بسیاری از صاحبخانه و مستاجر رو به پایان بود و این برای بی خانمان هایی که سقفی بر سرشان نیست، بلای جانی شد. شرکت و همه جا به دنبال یافتن خانه مناسب است و کسانی که در خانه اجاره ای زندگی می کنند نگران افزایش قیمت اجاره بهای خانه هستند.

بی شک شاید چند سال پیش هیچکس انتظار نداشت روزی برسد که اجاره نشینان نه از نبود خانه، بلکه از کرایه های خیره کننده به دوش کشیده شوند و با نزدیک شدن بهار و عید نوروز تکان بخورند.

با نگاهی به وضعیت فعلی مسکن و مغازه های اجاره ای در بوکان و با مراجعه به سایت های این تعداد می توان به افزایش چهارصد درصدی اجاره بها در این شهر نسبت به سال گذشته پی برد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که متأسفانه نه اتحادیه ها و نه بنگاه های مسکن کاری به این موضوع ندارند و بسیاری از شرکت های مسکن از انصراف از انصراف قراردادهای منطقه ای خودداری می کنند.


افزایش چند برابری اجاره بها در بوکان

در همین راستا رئیس اتاق اصناف شهرستان بوکان در گفت و گو با خبرنگار ما با تایید افزایش باورنکردنی اجاره بهای منازل و مغازه ها در بوکان گفت: متاسفانه در این وضعیت اسفناک اقتصادی این وضعیت باعث شده است. مشکلات اصلی بوکان».

احمد پوری افزود: در چند روز اخیر با نزدیک شدن به عید نوروز و انعقاد قراردادهای فراوان منازل و مغازه ها شاهد افزایش چند صد برابری نسبت به مدت مشابه در این شهرستان بوده ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه قانون مدنی در این زمینه وجود ندارد و تنها در سال گذشته به دلیل مشارکت تاج، قانون نیم بند به تصویب رسید که بر اساس آن مالکان می توانند تنها 25 درصد به اجاره بهای خود اضافه کنند که البته آیا هرگز مهم نیست این شهر به دلایل مختلف به طور کامل محقق نشده و نخواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی بوکان گفت: اتاق اصناف و اتحادیه مورد نظر همه شرکت های مسکن را ملزم به رعایت قانون 25 درصدی می کند و خوشبختانه شرکت ها در این زمینه همکاری ویژه ای با ما داشته اند.

احمد پوری گفت: اما امروز قولنامه های زیادی خارج از شرکت ها نوشته می شود.

امروزه و بر اساس مشاهدات عینی وعده های زیادی مبنی بر فرار مالیاتی در مغازه ها و منازل داده می شود که نظارت در این حوزه را بسیار سخت می کند.


کارآفرینان هیچ نقشی در افزایش قیمت ها ندارند

یکی از سازندگان مسکن در این خصوص گفت: متاسفانه امروز در این شرایط سخت اقتصادی و بیکاری در شهر شاهد افزایش سرسام آور اجاره بها در این شهر هستیم.

ابراهیم سلطانی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که کسبه باعث ایجاد شرایط کنونی شده اند اما در واقع جامعه کسب و کار نقشی در وضعیت اجاره فعلی ندارد.

وی افزود: متأسفانه امروز بنگاه های مسکن قولی برای اجاره مسکن نمی دهند چرا که وعده ها به دلایل مختلفی از جمله افزایش شدید و فرار مالیاتی در مکان هایی غیر از شرکت ها و به شکلی عجیب بین مالکان است. خانه و مستاجر امضا شده است

سلطانی گفت: امروز بی شک بازرگانان از امضای این گونه قراردادها خودداری کرده و به این امر ادامه خواهند داد.

این روزها آشفتگی بازار و گرانی کالاها به ویژه قیمت مسکن فشار زیادی را به خانوارها وارد می کند، اما بیشترین فشار به سرپرستان خانوار است که در این شرایط سخت اقتصادی باید تضمین کننده گرانی اجاره بها باشد.


صاحبان خانه در حال ارسال آگهی های اجاره آنلاین هستند

در همین رابطه یکی از مستاجرین که به دنبال خانه ای با قیمت مناسب در شرکت ها بود، به خبرنگار ما گفت; متأسفانه صاحبان خانه به جای اینکه خانه خود را به یک شرکت اجاره دهند، اکنون آن را به قیمت فضای مجازی می گذارند.

سامان افزود: متاسفانه با توجه به شرایط فعلی اجاره مسکن در بوکان، بسیاری از مستاجران در سال جدید و پس از پایان این قرارداد مجبور به سکونت در چادر می شوند.

وی افزود: حتی در حاشیه شهر و روستاهای اطراف نیز شاهد افزایش غیرمتعارف اجاره بها هستیم و نظارت و قانونی در این زمینه وجود ندارد.

مستأجر می افزاید: آیا ممکن است در مورد یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در جامعه قانونی وجود نداشته باشد؟ پس مدیران و مسئولانی که البته صاحب خانه و مستاجر هستند چه می کنند؟

بی شک وضعیت فعلی اجاره خانه و مغازه در بوکان به یکی از چالش های اصلی در حوزه حکمرانی شهری تبدیل شده است و برای عبور از این وضعیت نیاز به تدوین و اجرای برنامه ای بر اساس همکاری کارشناسان در حوزه های مختلف است.

علاوه بر این، مدیران شهری باید با همت نماینده مجلس در راستای رعایت کلیات قانونی تلاش کنند تا نه سیخ بسوزد و نه کباب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید