وزارتخانه های تخصصی بهترین متولی برای تعیین سیاست های توسعه صنعتی هستند/نیاز به نظارت بر عدم ثبت اجاره بها در شرکت های خصوصی.


ساعت: 08:14
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1907841

یک نماینده مجلس با اشاره به اهمیت افزایش نظارت بر شمول غیر اجاره ای در شرکت های خصولتی و این موضوع که در هر صنعتی باید زنجیره ارزش و تکمیل آن به همان صنعت و وزارتخانه تخصصی سپرده شود، گفت: رانت نباید باشد. در شرکت های خصولتی و زیر مجموعه های سهام قرار می گیرد تا حقوق افرادی که سهامدار این شرکت ها هستند ضایع نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از موضوعات مهم در صنعت به لحاظ تسریع در روند توسعه و پاسخگویی، سپردن تمام قدرت زنجیره ارزش هر صنعت از تولید تا توزیع کالا به وزارتخانه تخصصی است.

در واقع می توان این روند را از ابتدا تا انتهای زنجیره همان متولی متخصص نامید، اما متاسفانه اخیرا خبری منتشر شد که نشان می دهد سازمان خصوصی سازی با ورود به موضوع تصرف پست های مدیریتی در نفت و گاز زنجیره ای با خرید سهام عدالت و عضویت در هیات مدیره شرکت های دولتی با هدف تبدیل شدن به قطب در این صنعت با اکثریت سهام هلدینگ خلیج فارس یا سایر شرکت های مشابه و به عنوان یک سازمان غیرتخصصی مدیریت بزرگترین شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران .

بیشتر بخوانید:
شرکت های دولتی حیاط خلوت روحانی شدند/ نقدینگی 3800 هزار میلیارد تومانی بزرگترین چالش اقتصادی دولت رئیس جمهور

این در حالی است که متولی اصلی آن وزارت نفت است سهام عدالت این یک تاسیس غیر تخصصی این زنجیره است. در واقع با نگاه به آشفتگی این نهاد می توان به این نتیجه رسید که بی کفایتی کارکنان این نهاد می تواند مشکلات عدیده ای را در حوزه پتروشیمی برای کشور ایجاد کند.


وزارتخانه های تخصصی بهترین معتمد برای تعیین سیاست های توسعه صنعتی هستند

میتبی یوسفی عضو شورای اسلامی شهر در خصوص لزوم سپردن زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی آن و تسریع در توسعه این صنعت به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: تجربه روز دنیا. نشان داده است که اگر در یک صنعت، زنجیره ارزش و تکمیل آن به همان صنعت و گروه تخصصی آن سپرده شود یا به همان وزارتخانه سپرده شود، قطعاً سود بیشتری خواهد برد.

وی افزود: تفویض زنجیره ارزش هر صنعت به وزارتخانه تخصصی آن صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا دانش، تخصص و دیدگاهی که برای رفع تنگناها در طول زنجیره ارزش به کار گرفته شود، دقیق‌تر و بهتر است.

وی ادامه داد: البته این نظر مطلق نیست; زیرا گاهی برای رسیدن به اهداف نیاز به بودجه یا مجوز بین سازمانی است. به عنوان مثال، در صنعت نفت به عنوان یک صنعت بالادستی و یک صنعت اولیه، ممکن است لازم باشد بخشی از نیازهای آنها در همان صنعت تامین شود. اما قطعا تعامل با نهادهای دیگر مانند وزارت علوم برای حرکت به سمت دانش بنیان یا خرید و فروش و واردات مواد اولیه مستلزم یکسری اقدامات فرادستگاهی با استفاده از زنجیره ارزش است.

یکی از اعضای کمیته سازندگی شورای اسلامی تاکید کرد: تجربه نشان می دهد که با عناوین و شعارهایی که به گزارش ختم می شود نمی توان کارها را حل کرد و اگر کار را به نهادی تخصصی در همین حوزه بسپاریم موفق تر و موفق تر خواهد بود. نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد


اهمیت افزایش نظارت بر عدم ثبت اجاره بهای شرکت های خصولتی

مخصوصا این نماینده مجلس شرکت های واجد شرایط زیر نظر وزارتخانه های تخصصیگفت: متأسفانه شرکت های خوسلتی و شبه دولتی ها عملاً پاسخگو و ناکارآمد هستند. در واقع این شرکت ها به دلیل عقاید سیاسی یا ناکارآمدی در مصرف اموال عمومی یا نوعی رانت برای افراد خاص به حیاط خلوت سیاسی دولت ها تبدیل شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به سمت معنای واقعی خصوصی سازی در اقتصاد برویم و کار را به متخصصان و شرکت های دانش بنیان بسپاریم قطعاً می توانیم به نتایج خوبی برسیم. متأسفانه در برخی موارد شاهد بوده ایم که عده ای قوانین را دور زده و تنها به نام تولید و به نام تولیدکننده وارد می کنند که با افزایش نظارت بر این روند از ورود رانت به این شرکت های شبه دولتی ضروری است. به خصوص آن دسته از شرکت هایی که سهام آنها به صورت سهام عدالت از سپردن آن به مردم جلوگیری شود.

یوسفی در پاسخ به اینکه تصدی سهام عدالت کدام سازمان باید آن را برای جلوگیری از آسیب احتمالی داشته باشد؟ اما در واقع تعاونی ها و خزانه قضایی که راه اندازی شده اند متأسفانه نشان داده اند که در عمل موفق نیستند. برخی از آنها به حیاط خلوت جریان های سیاسی نزدیک به قدرت سابق تبدیل شدند و سوء استفاده ها و اقداماتی در آنها صورت گرفت و متأسفانه اموال اقشار ضعیف از دست رفت.

دیدگاهتان را بنویسید