از بی توجهی عمومی به قوانین اجاره تا مستاجران آواره در حاشیه شهرها / تعیین محاسبات اجاره بها ضروری است


زمان: 09:04
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821567

به بهانه اجاره بی بند و بار مسکن در سکوت قانون؛

در پی بی توجهی مسئولان در حوزه مسکن استیجاری، سکوت قانون، ناقض افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بها است که مستاجران را به حاشیه شهرها می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با توجه به وضعیت نامطلوب اجاره بها در سال جاری و رشد سرسام آور اجاره بها در سال های اخیر، این افزایش ها ادامه یافته است که به یکی از شکایات جدی جامعه متوسط ​​و پایین جامعه تبدیل شده است که هر روز افزایش می یابد.

علی هزریان، عضو دفتر کمیسیون 90 مجلس شورای اسلامی در توییتی با اشاره به پرداخت ماهانه اجاره بها گفت: پس از رایزنی با جمعی از کارشناسان حقوقی و اقتصادی، طرحی برای کنترل اجاره بهای واحدهای مسکونی تهیه شده است.

البته باید در نظر داشت که به دلیل بی ثباتی اقتصادی، افزایش قیمت در بخش کالا و خدمات وجود دارد. که منجر به افزایش قیمت در بخش مسکن و در نتیجه افزایش نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی اجاره‌ای می‌شود و تا زمانی که علت وجود داشته باشد، افراد دارای معلولیت به دنبال علت خواهند ماند.

بنابراین راه حل اصلی مشکل افزایش شدید قیمت اجاره بها در گرو کنترل تورم و ایجاد شرایط باثبات اقتصادی است و نمی توان انتظار داشت که تا زمانی که تورم دو رقمی در بخش های مختلف باقی است، صاحبخانه ها اقدام به اجاره خانه های خود کنند. . با تعرفه های ثابت یا با افزایش اندک.


2ff7e843 939a 4dec a858 b9f0abe0f8a7 خبر خاکستری

اما از سوی دیگر قیمت فعلی مسکن و اجاره بها تناسبی ندارد اکثریت خانوارها فاقد درآمد و میزان قابل توجهی هستند در مورد هزینه های خانوار بحث کنید مسکن تامین می شود و دولت باید برای تصویب قانون جهش تولید مسکن و همچنین مالیات بر خانه های خالی در مجلس اقدامات جدی انجام دهد..

بنابراین با توجه به مطالب فوق، راه حل اصلی مشکل افزایش اجاره بهای ملک، راه حل اقتصادی است; اما موضوع را می توان از منظر قانونی نیز بررسی کرد و به عنوان راهکارهای لازم برای کنترل اجاره بها در نظر گرفت. مجلس و دولت باید در حوزه های قانونگذاری و اجرایی اقدام فوری انجام دهد.

ضمناً لازم به ذکر است که بر اساس مبانی حقوقی (اصل آزادی قراردادها) و رویه قضایی (اصل سلطه) دخالت اشخاص ثالث از جمله قاعده در زمینه قراردادهای خصوصی اشخاص از جمله تعیین قیمت معامله است. ، اجاره، مهریه و پرداخت ممنوع بوده و امکان دخالت مجریه و مقننه وجود ندارد..

اما در عین حال با توجه به اینکه دریافت اجاره از معیران، در یک جهت آیا باعث ایجاد درآمد می شود؛ برای تنظیم این موضوع، دولت می تواند با اتخاذ سیاست های تشویقی و کیفری، مالکان را به دریافت اجاره بهای کمتر تشویق کند و نسبت به دریافت اجاره بهای نامتعارف هشدار دهد..

در طرح تهیه شده که طی روزهای آتی نهایی می شود، سعی شده از مزایایی چون اخذ اعتبار برای بازسازی مسکن های از کار افتاده و نحوه بازپرداخت آسان تر و همچنین تغییر نرخ بهره برداری شود. . عوارض و مالیات های اخذ شده از مالکان بر اساس نرخ اجاره، کنترل بازار مسکن اجاره ای را فراهم می کند..


چه کسی مسئول آشفته بازار اجاره است؟

علی عسگر مرادزاده، رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد در گفت و گو با صبح امروز درباره نابسامانی بازار اجاره مسکن اظهار داشت: ارگان های دولتی، شورای حل اختلاف، وزارت دارایی، کنترل محاسبات، کنترل حساب ها و اتحادیه املاک و مستغلات. خواص به عنوان مشاور مردم نقش مهمی در پرداخت ها در داخل دارند و اتحادیه می تواند در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نقش داشته باشد.


fbea9984 ecd3 45c2 8c8d c52636372353 خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه شاهد هستیم در سایت های مختلف صاحبخانه ها تبلیغات می کنند که می توانند ارقام مورد نظر خود را اعلام کنند و در این صورت دست مشاوران املاک در قیمت گذاری کارشناسی بسته است، افزود: در صورتی که ارائه مالیات اضافی غیرعادی بود.


قراردادهای رسمی و سکوت مستاجران

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: کمتر از حد معمول قراردادهای صوری منعقد می کنند و با قرارداد دیگری که در مالکیت مستاجر نیست به ویژه در حوزه املاک تجاری که فوق العاده ترسناک تخلیه آنها به هر نحوی از طرف صاحبخانه صادر می شود در صورت کنترل حساب ها حواله پول مشخص می شود.

وی افزود: به طور کلی امروز جرمی است که در سکوت نظارت قانونی صورت می گیرد که نور قانون نتوانست آن را روشن کند که با تعامل دستگاه های اجرایی و قضایی مانند شورای حل اختلاف، اتحادیه املاک، مالی و سازمان امور مالیاتی و انجمن کارشناسان می توانند برای جلوگیری از آشفتگی بازار به زیان عموم، نرخ اجاره را بررسی و تعیین کنند.


جولان اجاره ای در فضای مجازی کار نمی کند

این کارشناس مسکن ادامه داد: ورود اتحادیه املاک به بازار در سطح مشاوره است و می توان به افراد و مدیران توصیه کرد که از پرونده های انجام نشده استفاده نکنند و نپذیرند اما مالکان همچنان در فضای مجازی آگهی اجاره خانه را داده اند. در جهت اشتباه هستند و صاحبخانه را آزاد می گذارند.

وی گفت: مشاوران املاک ابزاری برای کاهش قیمت اجاره ندارند و باید با برخورد کارشناسی و قانونی از خارج شدن اجاره بها جلوگیری شود. در اختیار آنها نیست زیرا هیچ موردی از شاکی از ترس یافتن خانه مستاجران وجود ندارد و اتحادیه املاک فقط بر اعضای اتحادیه نظارت دارد.


لزوم تعیین بر اساس معاملات و جدول محاسبه اجاره بهای مسکن

مرادزاده تصریح کرد: دولت باید مبنای معاملات و جدول محاسباتی را از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری تعیین کند تا قیمت اجاره بها در این منطقه از شهر با این مشخصات مسکن تعیین شود و اگر فردی خارج از میانگین اجاره بها دریافت کند. , باید توبیخ شود قضاوت کنید .

وی خاطرنشان کرد: قانونی در مجلس برای افزایش تنها 20 درصدی اجاره بها وجود دارد، اما این قانون به دلیل نبود مبنایی برای محاسبه مابه التفاوت قیمت در حال دور زدن است و قراردادهای قبلی برای مستاجر جدید مشخص نیست. وسط و حاشیه مشهد و انتهای شهر به خارج از شهر کشیده می شود و این یک نوع ناهنجاری و سردرگمی به دلیل نبود قیمت مصوب دولتی است و با توجه به عدم رضایت مالکان از حقوق خود باید وارد این موضوع شد. .


58273ca9 77b1 44ef a926 da36f0dc1d2a خبر خاکستری


بی توجهی عمومی به قوانین اجاره در دوران سلطنت

رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک مشهد با بیان اینکه امروزه قوانین در زمینه اجاره بها رعایت نمی شود، گفت: اجازه ندارند به مستاجران فشار بیاورند و تنها اجازه افزایش 20 درصدی اجاره بها در سال را دارند، اما می بینیم که این قانون اجرا نمی شود و بسیاری از مالکان به شورای حل اختلاف مراجعه می کنند و حکم تخلیه می گیرند و مستاجر نمی تواند از حق خود دفاع کند.

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف می تواند در این زمینه کمک کند و البته قوانین مجلس باید به صورت اجرایی و کارشناسی تصویب شود، افزود: حومه شهرها.

مرادزاده گفت: قانون شرایط کرونری باید در مورد مستأجرین اعمال شود تا زمانی که دولت اعلام سفیدی و تخریب تاج نکند.

وی افزود: نقطه شروع نظارت بر وضعیت اجاره بها در مشهد، استانداری است و آخرین نقطه شورای حل اختلاف است که می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید