بار اجاره بها بر دوش مستاجران/قیمت های بدون سقف امنیت مردم را کم کرده است!


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884554

افزایش زیاد ودیعه و اجاره بها یا تخلیه فوری دو راهی است که به مستاجران نشان داده شده و نرخ اجاره بها آنقدر افزایش یافته که بی شک به جدی ترین دغدغه اقتصادی مستاجران تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; حالش خوب نبود، صورتش از عصبانیت و ناامیدی سرخ شده بود، می خواست هر چه نگفته بود بر سر مرد بریزد، اما وقتی به دختر نگاه کرد تمام تشنگی اش فرو ریخت، نگاه غمگین دخترش را به هم رساند. او بیشتر نگران بود و دلش بیشتر نگران بود، اما دستانش حتی برای گریه بسته بود.

صاحب خانه دو راه به او داد، هر دو برایش سخت و طوفانی بود، یا برود جای دیگری یا کرایه خانه را زیاد کند، اما هر دو راه برایش غیر ممکن بود، این روزهای گرم برای مستاجران سرد است، روزهای پرفراز و نشیب دارد می شود. هر روز پر استرس تر

سنجش اضطراب پدری که در نیمه آخر ماه به تدریج لبخندش محو می‌شود، در هر مقیاسی غیرممکن است، هرچند دولت حداکثر افزایش اجاره بها را در تهران 25 درصد و در شهرهای جهان 20 درصد تعیین کرده است. . و به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور رسید و مفاد لازم برای اجرای این مصوبه به تصویب سران کشور نیز رسید، در حالی که بررسی های میدانی خلاف این را نشان می دهد. افزایش ودیعه و اجاره با ارقام بالا یا تخلیه فوری واحد دو راهی است که به مستاجران نشان داده شده است.

شوک شدید اجاره

به نظر می رسد این قوانین در صدها مصوبه و جلسه گیر کرده و به روند اجرایی نمی رسند، مانند قانون مالیات بر خانه های خالی که به گفته برخی از مشاوران املاک می تواند کمک شایانی به تنظیم بازار کند. اجاره بهای بسیاری از قراردادها در پایان تابستان افزایش می یابد.

وقتی ماه آگوست فرا می رسد، بازار نقل و انتقال مستاجر داغ می شود. اما چند سالی است که با شروع فصل تابستان شاهد مهاجرت اجباری مستاجران به مناطق پایین تر هستیم، واقعیتی که این روزها بسیاری از مستاجران با آن دست و پنجه نرم می کنند. افزایش چند برابری هزینه اجاره در چند سال گذشته و کاهش توان مالی خانواده ها برای پرداخت آن باعث شده است تا خانواده ها از محله های بالاتر به محله های پایین تر یا از خانه های بزرگ به خانه های کوچکتر و گاهاً فرسوده نقل مکان کنند. و مناطق حاشیه ای شهر در جست و جوی سرپناه تا جایی که می توانند بپردازند.

سود برخی مالکان و طمع برخی دلالان باعث شد که اجاره بها را گزاف کنند، 100 متری خیابان امام رضا 250 میلیون رهن و 2 میلیون اجاره باید پرداخت شود، در دیگر خیابان های آمل هم وضعیت به همین منوال است. در جاده نور 10 متر و 500 میلیون رهن و 2 میلیون اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است که شاید کمترین نرخ در نظرسنجی میدانی ما در خیابان نور یک واحد مسکونی 70 متری با 7 میلیون و 2 میلیون و 500 هزار تومان رهن در ماه باشد. که برای فردی که مثلاً در شهر صنعتی کار می کند این مبلغ بحران محسوب می شود.



اجازه افزایش اجاره از حرف به عمل


احمدزاده یکی از مشاوران املاک که سال ها در این حوزه فعالیت کرده است با اشاره به اینکه سیاست های اجباری افزایش اجاره بها جواب نمی دهد، خاطرنشان کرد: سیاست ها باید بازار محور باشد البته اگر قوانین با کمک تصمیم گیری شود. از شورا اگر بین قوه قضاییه اختلافی پیش بیاید می تواند مثمر ثمر باشد.

وی با بیان اینکه سقف اجاره بها نمی تواند به خوبی در بازار اجرا شود، گفت: در حالی که مصوب کرده اند اجاره بها در شهرستان ها 20 درصد افزایش پیدا کند، اما شاهد افزایش 60 درصدی هستیم و این ناراحت کننده است.

این مشاور پیشکسوت املاک ادامه داد: متأسفانه قوانین در این زمینه نمایشی است و اگر در زمین آن را ببینید هرکس بر اساس خود اجاره اش را بالا می برد.

اجاره تیغ تیز

رسولی نیا، کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه در افزایش قیمت اجاره بها باید به مسائل کلان اقتصادی توجه شود، گفت: وقتی تورم در کشور بالاست قطعا همه اقشار از جمله مستاجرها را تحت تاثیر قرار می دهد و نمی توان انتظار تایید دولت را داشت. 25 درصد افزایش، بیشتر دریافت نمی کنند، در حالی که باید در نظر گرفت که برای برخی از این مالکان اجاره بها تنها منبع درآمد آنهاست.

وی تصریح کرد: نرخ سود به تنهایی نمی تواند راه حل باشد، اما اگر دولت در حل مشکلات مسکن اقدام اساسی کند و در این سیاست جدی تر باشد، می توان امیدوار بود که اتفاقات بهتری برای اجاره مسکن رخ دهد.

این کارشناس مسکن اجرای مالیات بر خانه های خالی را یکی از تصمیمات اصلی در مدیریت مسکن دانست و گفت: بر اساس قانون مالیات مستقیم بر خانه های خالی که از سال 94 اجرایی شده و حتی در بودجه نیز لحاظ شده است. ، می تواند ثبات قیمت ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: با اجرای مالیات بر خانه های خالی، ساماندهی امور مالیاتی در کشور می تواند تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار اجاره ایجاد کند و حتی در صورت اجرای جدی این طرح، می توان شاهد فروش سریع خانه های خالی بسیاری بود. عدم پرداخت مالیات به اجاره روی می آورند و این می تواند نقش مهمی در بهبود بازار اجاره مسکن و تثبیت قیمت ها داشته باشد.

افزایش های گزارش نشده و غیرعادی اجاره بها به قدری بیداد کرده که تامین مالی آن بدون شک به چالش اصلی مستاجران به ویژه اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه تبدیل شده است.

اقدامات دولت برای بهبود این شرایط تنها مسکن موقت برای بازار آشفته مسکن است و راه حل دائمی نیست. امروزه حتی مبلغ وام مسکن و سپرده نیز مشکلی را حل نمی کند، بنابراین اگر به دنبال راه حل اساسی برای حل این مشکل هستیم باید از راهکارهای بلندمدت استفاده کرد، مانند قانون اجاره که به سرمایه گذاران اجازه می دهد. برای ساخت واحدها با حمایت دولت و توزیع فقط برای اجاره.

افزایش تولید مسکن، اجرای طرح هایی مانند نهضت ملی مسکن و کاهش شکاف بین تقاضا و عرضه نیز می تواند به ساماندهی بازار و رفع این مشکلات تا حد زیادی کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید